4774
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En sladdsåg är betydligt billigare än en batterisåg, och oftast kraftigare.
Jo jag har förstått det, jag har bara inte sett någon sådan. Jag har dock en slagborr med sladd och den går det knappt att hålla i när den kör igång 😄. Så jag tror jag nöjer mig med min bäbis (bensinmotorsåg) och min nya leksak (batterisåg). Och fäller gärna med handsåg.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Att fälla träden är en sak, att orka ta hand om det man fällt en annan.
Precis. När man (förhoppningsvis med enkelhet) fått trädet att välta kvarstår minst 95 procent av jobbet.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
4774
Att fälla träden är en sak, att orka ta hand om det man fällt en annan. Naturligtvis är det rimligt med en kedjesåg i det aktuella fallet.
Vet inte varifrån ni får att jag inte skulle ha tagit hand om dem? Jag sågade upp det i lagom kubbar för att passa vår kamin när det har torkat. Jag är pedant så för mig slutför man det man påbörjat, i ett svep.

• Gilla
  • Wow
Fury och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vet inte varifrån ni får att jag inte skulle ha tagit hand om dem?
Det har jag aldrig trott. Dock har jag ofta ”förvånats” över hur mycket jobb som är kvar efter jag fällt trädet. Typ allt nästan… 😢

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag aldrig trott. Dock har jag ofta ”förvånats” över hur mycket jobb som är kvar efter jag fällt trädet. Typ allt nästan… 😢
Ja men det är ju då man får gå loss fullständigt så länge man har häft i sig sina 14 😄

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Gamla saab 9-3 hade en lucka... Där Open hade sin soppapump. Saabs pump var större. Det gick att ta en plåtsax och förstora hålet lite.
N Niq skrev:
Låter jobbigt o tråkigt. Vad är det för bil som inte har någon lucka?
NG9-3 XWD.
Den har en annan typ av tank så hål i golvet/baksätet är inte framkomligt som på OG9-3 har jag förstått.

tommib
4774 4774 skrev:
Ja men det är ju då man får gå loss fullständigt så länge man har häft i sig sina 14 😄
Giver din längd, kör du ändå fullstora långburk eller reducerar du burklängden proportionellt?

Förlåt..... ;)

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Giver din längd, kör du ändå fullstora långburk eller reducerar du burklängden proportionellt?

Förlåt..... ;)
I mitt vokabulär så benämns "långburk" (dvs 45cl) bara "burk" och allt mindre benämns stubbe/pygme/smakprov

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
4774
tommib tommib skrev:

Förlåt..... ;)
Asgarv 😂. Självklart långburkar! Hur ska man annars släcka törsten 😜. Ja må vara liten men tål det mesta. Vikten nu beror mest på cancer terapin men jag jobbar på det .

Alfredo Alfredo skrev:
Fälla trädet är ju det lilla jobbet även om det kan vara svårt att göra säkert

4774 4774 skrev:
Jo jag har förstått det, jag har bara inte sett någon sådan. Jag har dock en slagborr med sladd och den går det knappt att hålla i när den kör igång 😄. Så jag tror jag nöjer mig med min bäbis (bensinmotorsåg) och min nya leksak (batterisåg). Och fäller gärna med handsåg.
Har du fått igång din gamla ärvda såg❓

• Gilla
4774
  • Laddar…
L lat skrev:
I mitt vokabulär så benämns "långburk" (dvs 45cl) bara "burk"
45 cl är ett missfoster. En välskapt burk är på 50 cl. 😂

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
45 cl är ett missfoster. En välskapt burk är på 50 cl. 😂
Minst

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Två kortburkar är mer än en långburk 😃

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Täta rörkopplingar med lin var inte i närheten så enkelt som det såg ut på Youtube. 🤯

Gaaaaahhhhhh!!!

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.