1 081 720 läst · 11 086 svar
1082k läst
11,1k svar
GAAAAHHHH!!!
De är värdelösa för dig, helt enkelt.Isakare skrev:
Lägg de i ett kuvert, jag PM'ar dig min adress ...
edit:
Jag löser sånt där genom att handla med kontanter ett tag, de får bli ICA's och systembolagets huvudvärk.
Äntligen semester!
Igår gräver jag lite, fixar och drar bort rötter och sten. Nån timme senare smäller nåt till i ryggen och sen ligger jag på golvet.
Dessvärre känns det lite poänglöst att bedyra hur rak ryggen är när jag lyfter saker, både för övriga forummedlemmar men också för min rygg...
Så ett litet gaaah på den.
Igår gräver jag lite, fixar och drar bort rötter och sten. Nån timme senare smäller nåt till i ryggen och sen ligger jag på golvet.
Dessvärre känns det lite poänglöst att bedyra hur rak ryggen är när jag lyfter saker, både för övriga forummedlemmar men också för min rygg...
Så ett litet gaaah på den.
Precis det jag gjorde när jag sålde en åkgräsklippare. Kom ett äldre par med kontanter. Bor endel på hotell i jobbet så betalade med kontanterna där och fick tillbaka de digitalt på reseräkan, slapp den förmodade proceduren att förklara sig hos banken om man skulle sätta in de direkt. Numera är nog de flesta hotellen kontantfria gissar jag.Nötegårdsgubben skrev:
Såg en hantverkare betala kontant i en affär nyligen, måste säga att första tanken direkt var ”svartjobbare”. Även om jag inte direkt har några större moraliska betänkligheter mot de som gör sådant. Kan ju också bara ha varit nån som föredrar kontanter.
Min arbetsgivare kräver att man använder jobbets betalkort för alla kostnader, allt för att undvika mygel.engs skrev:
Precis det jag gjorde när jag sålde en åkgräsklippare. Kom ett äldre par med kontanter. Bor endel på hotell i jobbet så betalade med kontanterna där och fick tillbaka de digitalt på reseräkan, slapp den förmodade proceduren att förklara sig hos banken om man skulle sätta in de direkt. Numera är nog de flesta hotellen kontantfria gissar jag.
Såg en hantverkare betala kontant i en affär nyligen, måste säga att första tanken direkt var ”svartjobbare”. Även om jag inte direkt har några större moraliska betänkligheter mot de som gör sådant. Kan ju också bara ha varit nån som föredrar kontanter.
Fick jag ett kort där fakturan går direkt till arbetsgivaren skulle jag gladeligen använda det.pacman42 skrev:
Vi får ett kort, där fakturan går till en själv men jobbet står som garant för ev. Obetalda räkningar. Det är krav på att det ska användas men det skiter jag högaktningsfullt i. Sålänge jag måste blanda in min privata ekonomi för att sköta jobbets affärer så betalar jag som jag tycker fungerar smidigast för mig.
Så det kortet klippte jag för många år sen.
Redigerat:
Mitt kort fungerar som det du beskriver. Men jag får ändå inte använda privata kort eller kontanter. Enstaka undantag godkänns iofs, men inte mer än så. Och absolut inte när det handlar om tusenlappar.engs skrev:
Fick jag ett kort där fakturen går direkt till arbetsgivaren skulle jag gladeligen använda det.
Vi får ett kort, där fakturan går till en själv men jobbet står som garant för ev. Obetalda räkningar. Det är krav på att det ska användas men det skiter jag högaktningsfullt i. Sålänge jag måste blanda in min privata ekonomi för att sköta jobbets affärer så betalar jag som jag tycker fungerar smidigast för mig.
Så det kortet klippte jag för många år sen.
Har oftast såna belopp med en nolla bakom liggande , en del vill ha kontanter och inte swish eller nån myndighets kontroll på transaktionen. Känner flera som säljer ved t,ex och har du inte kontanter får du inte köpa veden.Isakare skrev:
Man kan ju sätta in lite åt gången , tanka bilen eller nåt annat sätt. Kommer ihåg när vi köpte ett par hojar och åkte omkring med +250k i jackan. En del vill inte ha betalning genom banköverföring
för de litar inte på den digitala världen.
Har ni inte myndigheternas uppmaning om att förbereda sig för kris?
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...reppa-for-en-vecka/betalningar-och-kontanter/
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...reppa-for-en-vecka/betalningar-och-kontanter/
Se till att kunna betala på flera olika sätt
Det skapar motståndskraft att ha flera alternativ att ta sig ur en situation. I ditt hushåll kan ni till exempel:- Ha konton i olika banker, kort från olika betalkortsleverantörer och tillgång till mobil betalningslösning, exempelvis Swish.
- Ha flera alternativ för internetuppkoppling.
- Ha flera alternativ att identifiera dig elektroniskt.
- Ha en reserv av kontanter i mindre valörer hemma.
Fördelen med kontanter
Även om andra betalningssätt har blivit mycket vanligare, så har kontanter fortfarande en viktig roll i samhället. Använd kontanter då och då för att se till att upprätthålla din beredskap.- Det är det enda betalningsmedel som alla kan ha tillgång till.
- Du behöver inte någon speciell teknik som appar, betalkort eller E-legitimation för att betala.
- Du kan ta ut och förvara en summa hemma i förebyggande syfte.
- Kontanter är centralbankspengar, det vill säga att värdet garanteras av staten.
- Det krävs inga mellanhänder för att genomföra betalning med kontanter.