973 493 läst · 9 953 svar
973k läst
10,0k svar
GAAAAHHHH!!!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 371 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 371 inlägg
IKEA , Byggmax mfl. Tar inte kontanter....wildeside skrev:Har ni inte myndigheternas uppmaning om att förbereda sig för kris?
[länk]
Se till att kunna betala på flera olika sätt
Det skapar motståndskraft att ha flera alternativ att ta sig ur en situation. I ditt hushåll kan ni till exempel:
- Ha konton i olika banker, kort från olika betalkortsleverantörer och tillgång till mobil betalningslösning, exempelvis Swish.
- Ha flera alternativ för internetuppkoppling.
- Ha flera alternativ att identifiera dig elektroniskt.
- Ha en reserv av kontanter i mindre valörer hemma.
Fördelen med kontanter
Även om andra betalningssätt har blivit mycket vanligare, så har kontanter fortfarande en viktig roll i samhället. Använd kontanter då och då för att se till att upprätthålla din beredskap.
- Det är det enda betalningsmedel som alla kan ha tillgång till.
- Du behöver inte någon speciell teknik som appar, betalkort eller E-legitimation för att betala.
- Du kan ta ut och förvara en summa hemma i förebyggande syfte.
- Kontanter är centralbankspengar, det vill säga att värdet garanteras av staten.
- Det krävs inga mellanhänder för att genomföra betalning med kontanter.
Dessutom är det dyrt med kontanter flr affärerna dp de anlitar olika företag till transport av slantarna till banken
GAAAHHHH! Ikeas webhandel suger rejält. De hade rea på en mängd saker vi skulle ha, men fanns det inte i varuhuset så gick det inte att beställa. Valde till slut där de flesta sakerna fanns. Då gick det inte att beställa till click&collect och valde man hemleverans var det ännu fler saker som inte gick att beställa.
Helt magiskt dåligt!
Helt magiskt dåligt!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 171 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 171 inlägg
Pass på att vända vinkelmätaren upp och ner och se vad du får för värde. Även vrid på den 180 grader. Min blåa Bosch diffar ofta ca 0.3-0.4 grader så precisionen är nog inte bättre än så på den maskinen.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 171 inlägg
Med ett lite längre rör var det inga problem att se med blotta ögat att det inte var parallellt...ClasseClas skrev:
Men man kan nog anta att jag mätte lite för dåligt när jag meckade ihop skiten...
Låter bra. Sen är ju frågan vilken precision du har sågat reglarna som röret ligger på? Jag är inte ute efter att hacka på dig utan vill bara hjälpa till med tänket. 🙂Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 171 inlägg
Nädå, jag var på internet innan allt alla gjorde var att leta fel, så jag tar inte illa upp.. 😄ClasseClas skrev:
Det är bitar ur samma hyvlade regel, så höjden bör vara samma, inom rimliga gränser.. 👍