H hapazard skrev:
Som jag förstått det är det snarare så den (nyare volvo) känner av position och riktning för att avgöra om du är i begrepp att öppna, och då bara tillåter det för den avsedda dörren.

Men det som tommib misstänker han råkade ut för var väl att låssignalen från hans nyckel blockerades så att bilen lämnades olåst. Det borde ju kunna ske med nyare volvo med, även om jag själv nästan alltid låser med touch på handtaget.
Samma här, duttar till på handtaget innan jag går från bilen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH!

Upptäcker att jobbdatorn saknas när jag ska sätta mig och arbeta ikväll. Tänker först att jag bara glömt den på jobbet men upptäcker efter nattning att även jobbtelefonen saknas. Helvete. Någon har sannolikt haft en störsändare på parkeringen och jag missade att bilen inte gick i lås. Lådan för solglasögon var öppen när jag kom tillbaka från affären. Då trodde jag bara att jag kommit åt den när jag la fram P-skivan men nu efteråt inser jag att det var då stölden skedde.

Inga ekonomiska värden (för mig) men jääääävligt irriterande. Speciellt eftersom jag behöver den där datorn för att kunna jobba hemifrån och den är specialkonfigurerad på grund av vad jag gör.

Kolla alltid att bilen går i lås när ni lämnar den. Jag vet ju detta själv och brukar faktiskt kolla men jag var stressad idag. Fan.
väldigt surt! Jag är på sätt och vis glad att jag kör en 15 år gammal Toyota, väldigt få tjuvar ser något värde i den eller tror att den rymmer något dyrbart.
 
galento
VidarH VidarH skrev:
Någon som vet vad en "vacuum air tank" gör egentligen?

Jag lyckas inte riktigt googla mig fram till ett definitivt svar på varför det inte gjort någon skillnad i hur bilen fungerat...
Sitter vacuum tankar på gamla amerikanare här och deras funktion är att samla
ihop vacuum så det räcker att manövrera vacuum funktioner t.ex värmespjäll.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
galento galento skrev:
Sitter vacuum tankar på gamla amerikanare här och deras funktion är att samla
ihop vacuum så det räcker att manövrera vacuum funktioner t.ex värmespjäll.
Det är förvisso en Ford, men den är från 2010 och monterad i Tyskland. 😎 Ford Focus 1,6 tdci 90hk.
 
Köp en på skroten, byt, problemet löst...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Det är tanken, men jag hittar bara en tokdyr ny till en Citroen och några begagnade från Litauen och England vilket känns lite skumt. Misstänker att jag inte har hittat "rätt" produktnamn på svenska?
Och söker jag med beteckningen på delen så får jag upp en batterimaskin från bosch...
GAAAAHHHH!!!
 
Ford är poppis i UK, provat eBay därifrån?
 
GHHHHAAAA
Åkt 85 mil, 20 kvar hem, då svänger ett plogtåg ut i Gävle.
Nu åkt 4 mil på en timme 🤬
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Får man skriva ett gaaaahhhh! åt nån annan :)

Svenska eljouren ringde på. De ville byta termostat till golvvärmen, kan ju vara bra så här när det är svinkallt. Problemet är bara att jag inte ringt efter dem (och har ingen trasig golvvärme heller). De kollade sin arbetsorder och adressen verkade stämma men när jag påpekade att samma gatunamn finns i grannkommunen så gick det upp ett ljus.
...man undrar ju lite vad den kunden kommer att få betala i milersättning 🙂
Då fyller jag på med en liknande men betydligt värre GAAAAHHHH!!! åt någon annan.

Fick höra av en kollega på lunchen häromdagen att dennes goda vän hade beställt en bärgare för flytt av något jag inte kommer ihåg (egentligen ointressant vad, ingen personbil i.a.f.) från Sthlm söderort till Hudiksvall. Kunden får ett samtal från bärgaren som behöver guidning för att hämta upp objektet men efter ett par minuter inser kunden att den slarviga bärgaren är uppe i Hudik för att hämta objektet. Och detta trots tydliga instruktioner.
 
  • Ledsen
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
galento
VidarH VidarH skrev:
Det är förvisso en Ford, men den är från 2010 och monterad i Tyskland. 😎 Ford Focus 1,6 tdci 90hk.
Hmm , tänkte om det var nån liknande funktion.
 
Gaaaaarghh!
En något för lång kafferast under tunnbrödsbaket.
Överjäst deg svämmar över metallskål på träbord med kökshandduk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Violina och 8 till
  • Laddar…
Gaaaaaaaaaaah!
Meddelande i Kivra från Transportstyrelsen. Tyckte det var väl snabbt för dom att skicka ut avgift för att jag kört genom vägtullar.

Jorå, De ville bara meddela att det är körförbud eftersom jag bommat besiktningen. Fan fan fan.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
tommib
Hög igenkänning på den.

"Hmm.... Var det inte besiktning nu i september? Nej, det var visst i Augusti som var sista tillfället ja."
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Volvos keyless är så pass kortstrålande att du inte kan öppna passagerardörren om nyckeln är i fickan på personen på förarsidan.
Tyska ADAC (största autoklubb) har testat 500 bilar med keyless och vara 24 var säkra. Nästan alla Volvomodeller gick att öppna och starta.
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/adac-test-keyless-systeme-diebstahl/
Så mycket om keyless. keyless = senseless.
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.