971 294 läst · 9 935 svar
971k läst
9,9k svar
GAAAAHHHH!!!
Du anstränger dig för mycket! Work smarter, not harder!mexitegel skrev:Ghhhhaaaammmmummel!
Ville skänka bäddsoffa och en fin fåtölj till en second hand med gott sytfe. Ringer först och kollar så de vill ta emot. ”Visst, är det bara helt och rent tar vi gärna emot möblerna”.
Checkar ut tidigt från jobbet och hyr släp och åker dit och de vägrar ta emot 🤬. Tror f-n jag ska stämma dem för avtalsbrott…
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Vill inte.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Som cyklist så VET jag ju att bilar har företräde (om jag inte redan är ute i korsningen) men i nio fall av tio stannar både bilen och jag och tittar dumt på varandra. Till slut blir man som cyklist bara trött och kör, som om man hade företräde vid övergången.Maria T skrev:
När du svänger ska du alltid lämna företräde till alla andra trafikanter oavsett var de är (även bilar), cyklisterna ska inte behöva förvänta sig att de inte syns. Att du har svårt att se över din högra axel har inget med detta att göra, utan det får du ta med din läkare eller optiker.Maria T skrev:Mer Gaaaahhh! om just övergångsställen.
En plats jag frekventerar ofta har ett övergångsställe och en cykelbana parallellt, det är för mig en högersväng och jag ser ju de som står och väntar vid övergångsstället och även de som kommer gående och vill korsa men ** cyklisterna som då tydligen bara har "rätt" att cykla utan att ens kolla läget, de hinner jag inte trots att jag vrider huvet 90 grader till höger, inte se. Har tvärnitat en gång med många fula tecken från cyklisten, och en gång fått dunk dunk i motorhuven, tyvärr med en buckla men det var tidigare bil.
Tycker det är vanskligt och högst osmart för både cyklist och bilist att cykelbana har företräde i detta fall.
Sen har jag många, många Gaaaahhh, att brista ut i när jag som gående möter cyklister, men det får eventuellt bli ett annat inlägg.
Det är också på grund av att bilister slarvar med denna regel som man har föreslagit att cyklister ska få köra mot rött om det är säkert. För då hinner cyklisten, om detta skulle vara en korsning med trafikljus, före dig.
Mitt råd är att hålla koll på väg fram mot korsningen och sedan lägga på minnet att man passerat en cyklist. Då gör det inget om man är stel i nacken eller har problem med det perifera seendet. För då vet man att det är en cyklist där och kan vänta in hen.
Det är ju bara på ett rent övergångsställe när bilisten kör rakt fram det gäller. I alla andra fall är det krångligare. Tex har de flesta övergångsställen även en cykelpassage. Och om bilisten svänger ska hen också lämna företräde. Likaså om cyklisten stannar och sätter ner fötterna eftersom hen då helt magiskt förvandlas till gående.B b8q skrev: