977 657 läst · 9 997 svar
978k läst
10,0k svar
GAAAAHHHH!!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Undrar jag också som att inte svänga höger och korsa cykelbanan när man har en cyklist brevid sig eller precis bakomUlrikaSpg skrev:
UlrikaSpg skrev:
Ett stort problem är ju att cykelbanor ofta är heeeelt idiotiskt placerade, vilket gör det s k i t j o b b i g t att se om det kommer några cyklister. Alltså att den är för långt bort för att man ska kunna se trafik i cykelbanan i backspegeln, och när man svänger med bilen är svängen för kort så att bilen är i mindre än 90° vinkel när man ska kolla höger.AndersMalmgren skrev:
Så gaaah över de som planerar så kasst.
Och dubbelgaaaaah för vägarbetet strax sydöst om Pungpinan (Stockholm) där man från cykelbanan där man kommer i sådär 40+ km/h iom nedförsbacke antingen måste tokbromsa, en rätt jobbig omväg på skitgrus, alternativt dundra ner på vägbanan. Dock inte direkt några på/avfarter osv innan så ändå helt-okej-lätt att hålla koll på eventuella bakomvarande bilar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Jo men nu är det ju som det är och då är det bara att säkerställa att man inte klipper av någons körväg. Egentligen ingen skillnad mot att byta körfält kolla höger spegel och dödavinkeln. Korsningen Odengatan / Sveavägen får man alltid kasta sig ut vänster om bilen för att de inte har koll.S Svante Svenson skrev:Ett stort problem är ju att cykelbanor ofta är heeeelt idiotiskt placerade, vilket gör det s k i t j o b b i g t att se om det kommer några cyklister. Alltså att den är för långt bort för att man ska kunna se trafik i cykelbanan i backspegeln, och när man svänger med bilen är svängen för kort så att bilen är i mindre än 90° vinkel när man ska kolla höger.
Så gaaah över de som planerar så kasst.
Och dubbelgaaaaah för vägarbetet strax sydöst om Pungpinan (Stockholm) där man från cykelbanan där man kommer i sådär 40+ km/h iom nedförsbacke antingen måste tokbromsa, en rätt jobbig omväg på skitgrus, alternativt dundra ner på vägbanan. Dock inte direkt några på/avfarter osv innan så ändå helt-okej-lätt att hålla koll på eventuella bakomvarande bilar.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 025 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 025 inlägg
Exakt.AndersMalmgren skrev:
Men det är ju också ganska korkat att som oskyddad cyklist att hävda sin rätt i alla lägen gentemot 1,5 ton plåt. Att anpassa sin körning får man lära sig som bilist i körskolan. När folk sätter sig på en cykel verkar det inte sällan som om om dom glömt bort det. Det verkar heller inte sällan som om bilister fått sitt körkort i ett Corn Flakes-paket.
Jag har kört yrkesmässigt i 30+ år, och jag har cyklat en hel del landsvägsracer. Samarbetet mellan cyklister och bilister förefaller ur båda perspektiven vara näst intill obefintligt, och den enes förståelse för den andres situation likaså.
Oavsett så vinner nästan alltid bilen över cyklisten om det smäller, oavsett vems skulden är.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Självfallet får man akta sig. Men det betyder inte att man inte kan buckla plåt efter man fått bromsa in, kasta upp sig på trottoaren.UlrikaSpg skrev:Exakt.
Men det är ju också ganska korkat att som oskyddad cyklist att hävda sin rätt i alla lägen gentemot 1,5 ton plåt. Att anpassa sin körning får man lära sig som bilist i körskolan. När folk sätter sig på en cykel verkar det inte sällan som om om dom glömt bort det. Det verkar heller inte sällan som om bilister fått sitt körkort i ett Corn Flakes-paket.
Jag har kört yrkesmässigt i 30+ år, och jag har cyklat en hel del landsvägsracer. Samarbetet mellan cyklister och bilister förefaller ur båda perspektiven vara näst intill obefintligt, och den enes förståelse för den andres situation likaså.
Oavsett så vinner nästan alltid bilen över cyklisten om det smäller, oavsett vems skulden är.
Ni yrkeschaufförer är de sämsta förarna btw. Noll hänsyn i trafiken. Värst är buss.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Tvärt om. Busschaufförer, i alla fall i Stockholm, har generellt änglalikt tålamod med cyklister. Fy fan vilket otacksamt jobb där de dagligen huvudsakligen utan egen förskyllan riskerar att köra på cyklister som inte anser att regler gäller dem.AndersMalmgren skrev:
Edit: Men vafan! Jag skulle ju sluta skriva om cyklister i den här tråden. Meta-gaaahhh!!!
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Du har noll koll, varje dag blir jag tvungen bromsa för att mötande buss som ska svänga vänster inte väntar in mig så jag kan passera. Jag har företräde som ska rakt fram. Lika ofta blir jag tvungen bromsa för de ska svänga höger och skiter fullständigt i att jag ligger i cykelfilen bakom eller brevid dem. Bussar är helt klart värst.Nötegårdsgubben skrev:
Nummer två är transportchaffisar som ställer sig på cykelbanan. Helt idiotiskt speciellt när jag cyklar med mina barn och jag tvingas ut med dem i körbanan.
Maria T skrev:I min kommun, Huddinge, är det samma lika - kommunen breddar trottoarer och delar sen för cyklister och gående. "Normala" cyklister (efter vad jag sett) använde oftast den nya cykelbanan jämte de gående men de där lycratokarna - kan inget annat ord för de som ser ut att vara i Girot eller Touren - de använder fortfarande vägen, d v s den fil som är dedikerad för bilar och motorcyklar (och ja, säkert ytterligare fordon som jag INTE har koll på) och har givetvis en egen agenda och struntat i den fina, dyra och nyanlagda cykelbanan för att där cyklar ju stoppklotsarna....
Ett evigt dilemma, har bott här i snart 22 år och ingen politiker kan tänka (bor precis mellan två kommuner) hur de lämpligast förtydligar vem - gående och cyklist - ska vara på vilken plats.
Jag är lika ofta gående som jag är bilförare och ser bristerna ur fler aspekter.
Om dom som planerar cykelbanorna så det faktiskt går att använda dessa i 50km/h så hade fler gjort det. Men nu är det inte säkert att kunna göra det och då är man i körfältet. Sedan spelar det ingen roll om man är 1 i eller 4 i bredd. Det måste oavsett vara fritt i motsatt körfält för att säkert kunna köra om. Men den logiken klarar inte 90% utav Sveriges bilister att räkna ut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg