TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Fattar inte varför det skall vara så djävla svårt att ta hänsyn, samarbeta och visa lite vanligt hyfsat omdöme i trafiken.
Mycket bra fråga, gäller alla oavsett om man kör bil eller cyklar.

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Fattar inte varför det skall vara så djävla svårt att ta hänsyn, samarbeta och visa lite vanligt hyfsat omdöme i trafiken.
Läs valfri tråd här som handlar om "grannens träd" så fattar du. ;) :crysmile::cry: GAAAAHHHH!!!

• Gilla
  • Haha
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Och jag har som bilist nästan dödat cyklister som trott att de inte behöver ta någon hänsyn till bilar. Mer tur än skicklighet att det inte gick riktigt illa.

Undrar jag också som att inte svänga höger och korsa cykelbanan när man har en cyklist brevid sig eller precis bakom
[bild][/]

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undrar jag också som att inte svänga höger och korsa cykelbanan när man har en cyklist brevid sig eller precis bakom
Ett stort problem är ju att cykelbanor ofta är heeeelt idiotiskt placerade, vilket gör det s k i t j o b b i g t att se om det kommer några cyklister. Alltså att den är för långt bort för att man ska kunna se trafik i cykelbanan i backspegeln, och när man svänger med bilen är svängen för kort så att bilen är i mindre än 90° vinkel när man ska kolla höger.

Så gaaah över de som planerar så kasst.

Och dubbelgaaaaah för vägarbetet strax sydöst om Pungpinan (Stockholm) där man från cykelbanan där man kommer i sådär 40+ km/h iom nedförsbacke antingen måste tokbromsa, en rätt jobbig omväg på skitgrus, alternativt dundra ner på vägbanan. Dock inte direkt några på/avfarter osv innan så ändå helt-okej-lätt att hålla koll på eventuella bakomvarande bilar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
TheImprovisor
13th Marine 13th Marine skrev:
Mycket bra fråga, gäller alla oavsett om man kör bil eller cyklar.
Exakt så.

S Svante Svenson skrev:
Ett stort problem är ju att cykelbanor ofta är heeeelt idiotiskt placerade, vilket gör det s k i t j o b b i g t att se om det kommer några cyklister. Alltså att den är för långt bort för att man ska kunna se trafik i cykelbanan i backspegeln, och när man svänger med bilen är svängen för kort så att bilen är i mindre än 90° vinkel när man ska kolla höger.

Så gaaah över de som planerar så kasst.

Och dubbelgaaaaah för vägarbetet strax sydöst om Pungpinan (Stockholm) där man från cykelbanan där man kommer i sådär 40+ km/h iom nedförsbacke antingen måste tokbromsa, en rätt jobbig omväg på skitgrus, alternativt dundra ner på vägbanan. Dock inte direkt några på/avfarter osv innan så ändå helt-okej-lätt att hålla koll på eventuella bakomvarande bilar.
Jo men nu är det ju som det är och då är det bara att säkerställa att man inte klipper av någons körväg. Egentligen ingen skillnad mot att byta körfält kolla höger spegel och dödavinkeln. Korsningen Odengatan / Sveavägen får man alltid kasta sig ut vänster om bilen för att de inte har koll.

TheImprovisor
Exakt.
Men det är ju också ganska korkat att som oskyddad cyklist att hävda sin rätt i alla lägen gentemot 1,5 ton plåt. Att anpassa sin körning får man lära sig som bilist i körskolan. När folk sätter sig på en cykel verkar det inte sällan som om om dom glömt bort det. Det verkar heller inte sällan som om bilister fått sitt körkort i ett Corn Flakes-paket.

Jag har kört yrkesmässigt i 30+ år, och jag har cyklat en hel del landsvägsracer. Samarbetet mellan cyklister och bilister förefaller ur båda perspektiven vara näst intill obefintligt, och den enes förståelse för den andres situation likaså.

Oavsett så vinner nästan alltid bilen över cyklisten om det smäller, oavsett vems skulden är.

• Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
Läs valfri tråd här som handlar om "grannens träd" så fattar du. ;) :crysmile::cry: GAAAAHHHH!!!
Nej, det ger mig inte större förståelse. Det ger mig bara fler gråa hår.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Exakt.
Men det är ju också ganska korkat att som oskyddad cyklist att hävda sin rätt i alla lägen gentemot 1,5 ton plåt. Att anpassa sin körning får man lära sig som bilist i körskolan. När folk sätter sig på en cykel verkar det inte sällan som om om dom glömt bort det. Det verkar heller inte sällan som om bilister fått sitt körkort i ett Corn Flakes-paket.

Jag har kört yrkesmässigt i 30+ år, och jag har cyklat en hel del landsvägsracer. Samarbetet mellan cyklister och bilister förefaller ur båda perspektiven vara näst intill obefintligt, och den enes förståelse för den andres situation likaså.

Oavsett så vinner nästan alltid bilen över cyklisten om det smäller, oavsett vems skulden är.
Självfallet får man akta sig. Men det betyder inte att man inte kan buckla plåt efter man fått bromsa in, kasta upp sig på trottoaren.

Ni yrkeschaufförer är de sämsta förarna btw. Noll hänsyn i trafiken. Värst är buss.

Livsfarlig varför?
För att långsamcyklister tendrar att inte ha koll på omgivningen och byter ”spår” på cykelbanan utan att titta bakåt.

Det är samma fenomenen som i skidbacken, byter du spår eller ökar din svängradie/ändrar åkning ska du ALLTID kolla bakåt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ni yrkeschaufförer är de sämsta förarna btw. Noll hänsyn i trafiken. Värst är buss.
Tvärt om. Busschaufförer, i alla fall i Stockholm, har generellt änglalikt tålamod med cyklister. Fy fan vilket otacksamt jobb där de dagligen huvudsakligen utan egen förskyllan riskerar att köra på cyklister som inte anser att regler gäller dem.

Edit: Men vafan! Jag skulle ju sluta skriva om cyklister i den här tråden. Meta-gaaahhh!!!

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tvärt om. Busschaufförer, i alla fall i Stockholm, har generellt änglalikt tålamod med cyklister. Fy fan vilket otacksamt jobb där de dagligen huvudsakligen utan egen förskyllan riskerar att köra på cyklister som inte anser att regler gäller dem.
Du har noll koll, varje dag blir jag tvungen bromsa för att mötande buss som ska svänga vänster inte väntar in mig så jag kan passera. Jag har företräde som ska rakt fram. Lika ofta blir jag tvungen bromsa för de ska svänga höger och skiter fullständigt i att jag ligger i cykelfilen bakom eller brevid dem. Bussar är helt klart värst.

Nummer två är transportchaffisar som ställer sig på cykelbanan. Helt idiotiskt speciellt när jag cyklar med mina barn och jag tvingas ut med dem i körbanan.

Maria T Maria T skrev:
I min kommun, Huddinge, är det samma lika - kommunen breddar trottoarer och delar sen för cyklister och gående. "Normala" cyklister (efter vad jag sett) använde oftast den nya cykelbanan jämte de gående men de där lycratokarna - kan inget annat ord för de som ser ut att vara i Girot eller Touren - de använder fortfarande vägen, d v s den fil som är dedikerad för bilar och motorcyklar (och ja, säkert ytterligare fordon som jag INTE har koll på) och har givetvis en egen agenda och struntat i den fina, dyra och nyanlagda cykelbanan för att där cyklar ju stoppklotsarna....

Ett evigt dilemma, har bott här i snart 22 år och ingen politiker kan tänka (bor precis mellan två kommuner) hur de lämpligast förtydligar vem - gående och cyklist - ska vara på vilken plats.
Jag är lika ofta gående som jag är bilförare och ser bristerna ur fler aspekter.

Om dom som planerar cykelbanorna så det faktiskt går att använda dessa i 50km/h så hade fler gjort det. Men nu är det inte säkert att kunna göra det och då är man i körfältet. Sedan spelar det ingen roll om man är 1 i eller 4 i bredd. Det måste oavsett vara fritt i motsatt körfält för att säkert kunna köra om. Men den logiken klarar inte 90% utav Sveriges bilister att räkna ut.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Du har noll koll
Och du har noll trovärdighet i trafiksäkerhetsfrågor. Det gör nog en debatt mellan oss rätt meningslös.

• Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och du har noll trovärdighet i trafiksäkerhetsfrågor. Det gör nog en debatt mellan oss rätt meningslös.
En debatt med dig är alltid ganska värdelös :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.