1 027 339 läst · 10 500 svar
1027k läst
10,5k svar
GAAAAHHHH!!!
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Den är faktiskt inte helt genomretarderad men det stör mig att man säljer in det som en förbättring.
Grundpris 335 kr/mån för 16-25 A trefas (förut var det differentierat).
65 kr / kW toppeffekt
Man räknar de tre högsta topparna varje månad och tar ett genomsnitt så en enstaka massiv topp slår inte igenom så mycket om man håller sig i skinnet i övrigt.
Men visst, skulle jag råka maxa mitt abonnemang så blir det 17 x 65 kr, dvs bortåt tusenlappen extra den månaden.
Ska bli intressant att se hur vårt förbrukningsmönster ser ut närmaste månaderna, jag är lite sur att jag inte aktiverade loggningen tidigare.
65 kr / kW toppeffekt
Man räknar de tre högsta topparna varje månad och tar ett genomsnitt så en enstaka massiv topp slår inte igenom så mycket om man håller sig i skinnet i övrigt.
Men visst, skulle jag råka maxa mitt abonnemang så blir det 17 x 65 kr, dvs bortåt tusenlappen extra den månaden.
Ska bli intressant att se hur vårt förbrukningsmönster ser ut närmaste månaderna, jag är lite sur att jag inte aktiverade loggningen tidigare.
Toppförbrukning sett över alla timmar, eller typ 7-19 varje dygn?tommib skrev:Den är faktiskt inte helt genomretarderad men det stör mig att man säljer in det som en förbättring.
65 kr / kW toppeffekt
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Ficl effektabonemmang när jag säkrade upp till 100A i verksamheten, tänkte inte så mycket på effektavgiften innan december förra året. 95kr/kW (plus moms…). Hade en topp på 43,5 kW. Den månaden kostade 3000 kWh 15000!tommib skrev:Den är faktiskt inte helt genomretarderad men det stör mig att man säljer in det som en förbättring.
65 kr / kW toppeffekt
Nu är det nersäkrat till 63A och fast månadsavgift istället. Fortfarande lite gaaaaaah men bättre än förut…
Vi har haft så i Sollentuna åtminstone sedan år 2000. Effektbegränsning i värmepumpen med hjälp av strömtrafos rekommenderas starkt.tommib skrev:Den är faktiskt inte helt genomretarderad men det stör mig att man säljer in det som en förbättring.
65 kr / kW toppeffekt
Nätägaren är väl bara intresserad att få ner de värsta topparna eftersom det påverkar hur man dimensionerar nätet. Ledningsförlusterna ökar ju kvadratiskt med strömmen, P = R x I^2 och får handlas upp av nätägaren till (dåligt) spotpris. Förr var väl denna kostnad försumbar, men nu?S sunqan skrev:
Lite småförbrukning spelar ingen roll för dem. Det ger bara överföringsintäkter…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förvisso, men vår förbrukningsprofil är garanterat annorlunda än våra grannars t.ex. och det är ju våra gemensamma excesser som urgör ett potentiellt problem. Dvs om vi tvättar, kör torkskåp och lagar mat kl 14 en tisdag när det är 30 minus ute är en helt annan sak än om vi gör det kl 17, eller kl 22.blackarrow skrev:Nätägaren är väl bara intresserad att få ner de värsta topparna eftersom det påverkar hur man dimensionerar nätet. Ledningsförlusterna ökar ju kvadratiskt med strömmen, P = R x I^2 och får handlas upp av nätägaren till (dåligt) spotpris. Förr var väl denna kostnad försumbar, men nu?
Lite småförbrukning spelar ingen roll för dem. Det ger bara överföringsintäkter…
[bild]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 088 inlägg
Ja, men det är väl mer på områdesnivå än hushållsnivå. Om vi spekulerar i att förbrukningen generellt sett i ett villaområde är 4–5 ggr så hög eftermiddag/kväll som på natten så blir det ju ändå skevt om vissa enskilda hushåll håller igen sin nattförbrukning för att inte få höjd förbrukningstariff pga. det.tommib skrev:
När mängden elbilar ökar kan man förstås behöva skruva på styrmedlen, men nu känns det konstigt att varje enskild timme på dygnet påverkar effekttariffen lika mycket.
Gaaahhh! Som TS vill jag här invända mot mig själv och medintresserade av effekttaxa: vi får starta en egen tråd för det (eller använda en därtill ämnad).
Jag för står inte effektavgift över huvud taget. Om jag tvättar en tvätt kl 18, två dagar i rad, när alla andra förbrukar mycket el så får jag än mindre kostnad än om jag tvättar två tvättar på natten mellan 24 och 6 när förbrukningen är liten i Sverige. Det är bara ett sätt att få in mer pengar för företagen, ökar elförbrukningstopparna under dygnet, gör elen dyrare och har en negativ inverkan på miljön.
.Edit: Såg inte att det var i GAAAAHHHH-tråden. Kanske någon vill flytta inläggen om effektavgift till ett bättre ställe?
.Edit: Såg inte att det var i GAAAAHHHH-tråden. Kanske någon vill flytta inläggen om effektavgift till ett bättre ställe?
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 290 inlägg
Hej jag heter Robert och jag har den lite mer allvarligare varianten;FredrikR skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Favoriterna just nu är nog galway-kängorna från Yanko(längst bak till vänster), captoe oxfordsen från Meermin( andra från höger på nedersta raden) och såklart mina gamla trotjänare semi-brouges från Herrings Shoes (längst ner till vänster).
De svarta Loake Buckingham brougesen längst bak till höger kommer nog säljas av, är inte helt överens med mina fötter.
Något mer som snöar in på randsydda kvalitétsskor?