A Adnanhodhod skrev:
Lambo du har tyvärr jätte fel för det första företaget va högt rankad kreditvärdig och har inga skulder , inget fel på R-hus eller deras produkter mer an dem lämna mig med en kund som jag vill inte jobba med
Alltså menar du ditt förra bolag Zilex ekonomi? När jag ser siffrorna från 2016 (tyvärr finns ingen för 2017 då den inte verkad vara godkänd av skatteverket) ser jag ett bolag med en marginal på under 4 %, en nästan halverade omsättning och en tom kassa, men över 200’ i långfristiga skulder och över 700’ i kortfristiga skulder. I mina ögon är bolaget inte hälsosamt ekonomiskt.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
TommyNacka skrev:
Vi har byggt med rörvikshus och blivit lurade på flera sätt vi med.. dels att man invaggas i falsk trygghet, signar två olika avtal/parter utan vetskap som rookie, slubesiktningspunkterna åtgärdas inte, 3-4 led av underleverantörer. Skit rakt igenom tyvärr.
Jag har funderat en del kring det här med ansvar. Jag har förstått att Rörvikshus och deras agenter helst vill att kunderna inte tecknar en totalentreprenad. Och det kanske som rookie inte är helt självklart varför man ska betala typ 10 procent på entreprenadsumman dvs. hundratusentals kronor för att få det.

Men, att bygga ett hus är en av de största åtaganden och ekonomiska risken man utsätter sig för i hela sitt liv och det ger en ett stort eget ansvar att ta reda på vad som gäller.

Vi står i begrepp att bygga och vi kommer bara ha ett kontrakt med husleverantören. Vi har tagit referenser på andra som har byggt med samma leverantör och alla säger samma sak: välj totalentreprenad. För mig är det en gåta varför man gång på gång får läsa i olika forumtrådar hur lurad man känner sig efter att ha valt en annan entreprenadform när alla fakta finns lätt tillgängliga. Eller handlar det om att vi tror oss kunna minska kostnaderna med några hundra tusen genom att välja delad entreprenad?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Utan att ge mig in sakfrågan för tråden: Usch vilket sunkigt program Fuskbyggarna är. Såg bara de första minuterna men snacka om att vi har I-landsproblem här i landet. Det framställs som en ren tragedi att dessa två vuxna människor måste bo några månader i en liten lägenhet medan de väntar på färdigställandet av sitt rymliga hus med fantastisk utsikt. Huset ÄR byggt - visst en del saker måste åtgärdas men herre g. det ÄR ett hus trots allt. Skärpning TV4. Det finns faktiskt människor som har det svårt på riktigt - också i detta land. Säkert inte ens långt utanför TV4 i Frihamnen om man VERKLIGEN bryr sig.
Gick det dig förbi att de inte fick flytta in på gr av slutbevis saknades el ...?

• Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
L
S seniorkonsult skrev:
Gick det dig förbi att de inte fick flytta in på gr av slutbevis saknades el ...?
Såg som sagt bara några minuter men tror inte det gått någon förbi att allt sedemera löste sig för dem. Det brukar göra det för folk som vi. Därför tycker jag att det är fel att spela på känslosträngarna med melodramatisk musik, tårar och täta kameravinklar på tårar i kvinnors ögon till citat som "om man har gått igenom detta så klarar man allt". Jag vill inte kritisera privatpersonerna som figurerar i programmet men till TV4: Titta ut i världen. Den står i brand. Där brinner tamef-n julgranen för att travestera en välkänd politiker.

Det är få eller inga länder som har Sveriges omfattande regelverk. Mycket är väl bra men en del går till överdrift. Tak över huvudet, mat i magen och ingen som tänker skjuta en om man sticker huvudet utanför dörren. Det är grundförmåner som alltför få på vår planet kan säga att man åtnjuter.

Dessutom TV4 - lämna barnen utanför. Att ligga på pojkarna med frågor om hur det känns och när de tror att det blir inflyttningsbart - det är bara lågt. Hur ska barnen kunna veta det?

• Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Är inte rörvikshus som gjort något fusk.
Jo dom har ju rekommenderat den där klåparen. Dom verkar tondöva på Rörvikshus

H hempularen skrev:
Nej, men de har rekommenderat en byggare som de rimligen måste veta att han är inkompetent.

Varför skulle man vilja göra affärer med ett så odugligt husföretag?

Rent juridiskt går husföretaget troligen fria, men som sagt de visar ju att de är odugliga som leverantör.

Edit: det var svar på #7
Etik och moral finns i te i byggbranschen, den är full av skojare och myglare

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Krilleman
All heder till "Adde" som ställde upp som privatperson och försökte försvara sin sak på forumet. Och ännu större är ju att han ville göra det på "www.byggahus.se"! (y)(y)(y)

Men han har sagt sitt och verkar tyvärr ha lämnat oss.

Sorry för "Wall of text/pics" men det är mycket att gå igenom endast för VVS så det blir så........... :oops:

Och för att ställa VVS-installationen på sin spets så har jag dock en "liten" brasklapp att drämma till med, eftersom Adde verkar tro att VVS-installatioen är helt OK... :thinking: (vilket den inte är)

Jag med mina år i branschen (snart två decennium) säger följande:

Oavsett MDF-lucka som är tillsnidad exceptionellt snyggt i sovrummet eller inte så är inte dessa fördelarskåp OK. Inget tätskikt i världen motar en vattenläcka här. Det verkar ju dessutom som varmvattnet är ingjutet...
Enklast möjliga är alltid att använda sig av ett färdigt skåp från samma tillverkare som slangen, då kan man dessutom koppla fördelarna med installationsanvisningar = Extremt lätt att ta med i "drift och skötsel" när man lämnar av huset som installatör.

Vi specificerar det TV4 ser som felaktigt enligt följande:

Tvättstugan:
Här har det gjutits en klack. Och allt för ofta har det trotts att klacken är OK,
MEN, det har aldrig varit korrekt att utföra en "klack".
Branschreglerna är ändrade från 2016.

Nu ska vi inte hänga ut Adde för detta, det är extremt många som trott detta är ett OK förfarande. Det grundar sig i en bild i säkervattens regelverk från 2011.
Regelverket från 2011 som INTE gäller längre:
https://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf

Och regelverket är gratis för alla att läsa, det kostar inga ££££$$$$ att följa det försäkringsbolagen förespråkar. Aktuellt regelverk hittar du här:
https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf

Illustration av felaktig rörgenomföring med klack utanför ett vattentätt golv i badrum.

Denna bild är borttagen i reglerna från 2016 då den skapade förvirring att det är Ok med klack. Men vad händer när det läcker ovan klacken på röret?!
Svaret är ju att det blir samma sak som ett rör som kommer upp ur golv i reglerna från 2016.
https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf

Hand pekar på bristfälligt installerat VVS-arbete under ett skåp utan synligt tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör I Rör:
Här är det inte ens en diskussion om att det är felaktigt. Skyddsröret ska sticka ut 2mm utanför kaklet enligt säkervatten. Skyddsröret är kapat innan kaklet kom på plats.

Vägg med VVS-installation, felaktigt kapade skyddsrör utanför kakel, utan tätskikt.
Skapa konto

Golvbrunnen:
Sen kan vi gå vidare i programmet med golvbrunnen. Här ser jag inget fel förutom att det verkar vara uppbyggt med fix för klinkersen verkar vara oerhört högt upp kontra brunnens botten. Har förhöjningsring använts?! NEJ. Extremt dåligt utfört i ett nybygge då man har all möjlighet att montera brunnen på rätt höjd direkt. :thumbdown:

Person som pekar på en golvbrunn inbyggd i ett klinkergolv, vilket illustrerar diskussionen om korrekt VVS-installation.
Skapa konto

Handukstorken:
Pinsamt att se med täckbrickorna med skruvarna genom täckbrickorna.. :confused:

Handdukstork med felaktigt monterade täckbrickor som ska fällas upp, i badrum med kakelvägg.
Skapa konto

"Fördelarskåpet":
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta, pinsamt med varmvattnet ingjutet.
Omöjligt att argumentera emot från Addes sida som ansvarig.
Men en sak har "Adde" rätt här, Q&E är en hiskeligt bra koppling!
Men sen kan man ju även fråga sig hur installationen ser ut i sig, varför varmvattnet är ingjutet och vad avloppet gör i fördelarskåpet... :confused:
Oordnad VVS-installation med synliga rör och kopplingar i öppet väggutrymme.
Skapa konto

Vattenutkastaren:
Detta bör även det ha ett eget skåp för att det ska bli korrekt. Men dock är det inte så.
Tex för detta: https://www.lksystems.se/sv/produkt...plingsskap/lk-kopplingsskap-vuk_77746965.aspx
Ballofix (eller minikulventil som det även heter) är aldrig bra att sätta på vattenutkastare. Det ska vara fullflödesventil!!!

Rörinstallation i en väggöppning med synlig isolering och olika kopplingar, kritiserad för bristande VVS-standarder.

WC-anslutningen till toalettstolen:
Det har använts en WC-stos (JAFO GAS-30) vad jag tolkat det som enligt programmets bilder. Redan här är det ju felaktigt utfört. Man borde som byggare se att anslutningen är för långt ut från vägg för att korrigera EFTER kakel/klinker. Det solklart att tätskiktet ska gå upp på anslutningen om man följer installationsanvisningen.
https://www.jafo.eu/fileadmin/import/import_files/JAFO.EU-NO/jafo-wc-stosar-monteringsanvisning.pdf

Närbild på en WC-anslutning i en konstruktion, fråga om tätningsskyddet visas på skärmen.
Skapa konto

Illustration av korrekt golvanslutningsstos för WC för klinker- och plastgolv med tätning och avjämning.
Skapa konto

Sen så köper jag att TV4 vinklar allt så det ska bli "bra TV". Men det är inget nytt fenomen. Snarare standard i dagens Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
dbjork80 och 19 till
  • Laddar…
lambo lambo skrev:
Herregud... Över 100 anmärkningar och byggaren tycker på allvar att han inte gjort ngt fel. Snacka om UFO och nu ska han polisanmäla ha ha... Detta luktar mer än att bara vara fuskbygge, detta luktar skattebrott rakt av. Hela upplägget med sålt bolag mm känns högst tvivelaktigt & troligen har byggaren satt det i system att blåsa staten (obs ren spekulation fr min sida). Rörvikshus sen, ett skämt till husleverantörer. Inte första ggn dom rek tvivelaktiga byggare och tar noll ansvar. Hoppas innerligt att detta uppmärksammande blir kostsamt för R-hus, skulle aldrig rek ngn eller själv köpa fr detta skämt till företag. Over and out...
Problemet är att du inte har en aning om vad du pratar om. Det är inget ovanligt med 100 anmärkningar i ett så stort hus, de flesta handlar troligen om knappnålsstora märken i målningen.

• Haha
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Programmet "Fuskbyggarna" har varit ett skämt redan från början, värst var det när Timell och "experten med 40 års erfarenhet" var igång. De rusar in och gapar om allt möjligt som de uppenbarligen inte vet något om och ställer sig alltid helt på lekmannens (kundens) sida. Därför tror jag mer på Addes förklaringar här, som jag faktiskt tycker verkar betydligt mer behärskade än alla gamar som vräker ur sig det ena efter det andra, enbart för att de tror att dessa oduglingar som gör programmet alltid har rätt

Men för tusan, rördragningen är katastrof, , tätskiktet är katastrof, det där är inget man kan acceptera i ett nybyggt hus,

Det swr ut som fan, en lärling skulle gjort det där bättre

• Gilla
lambo
  • Laddar…
lärjungen
L Lärospånet skrev:
Utan att ge mig in sakfrågan för tråden: Usch vilket sunkigt program Fuskbyggarna är. Såg bara de första minuterna men snacka om att vi har I-landsproblem här i landet. Det framställs som en ren tragedi att dessa två vuxna människor måste bo några månader i en liten lägenhet medan de väntar på färdigställandet av sitt rymliga hus med fantastisk utsikt. Huset ÄR byggt - visst en del saker måste åtgärdas men herre g. det ÄR ett hus trots allt. Skärpning TV4. Det finns faktiskt människor som har det svårt på riktigt - också i detta land. Säkert inte ens långt utanför TV4 i Frihamnen om man VERKLIGEN bryr sig.
Det finns en anledning till att Sverige är ett I-land. Här går man i många fall till botten med samhällsproblem av det här slaget, innan det blir en norm (även om det kunde göras än mer frekvent). Om olika typer av missförhållanden i samhället konsekvent viftades bort med argumentet "det är ett I-landsproblem", då skulle vi med tiden själva bli ett U-land.

Sen finns det såklart samhällsproblem som vi som nation varit sämre på att lösa. Utanförskapsproblem, gängkriminalitet, integration etc. Men när jag var i Uganda som volontär för en hjälporganisation och såg alla kåkstäder i Kampala så kan jag säga att det kändes skönt att veta att jag får åka tillbaka till ett samhälle där man tar tag i de flesta problemen vid roten, innan de växer sig till något mer än ett sketet I-landsproblem.

• Gilla
Dicken13 och 5 till
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
All heder till "Adde" som ställde upp som privatperson och försökte försvara sin sak på forumet. Och ännu större är ju att han ville göra det på "www.byggahus.se"! (y)(y)(y)

Men han har sagt sitt och verkar tyvärr ha lämnat oss.
Hej krilleman det Adde igen
Jag sov väldigt tidigt igår och vakna nu och tänkte kolla för skojskull vad som händer i forumet . Jag tycker du har gjort en väldigt proffsig inlägg med bra bilder och information . Man kan inte tror att du är en yrkesman . Jag kommer och svara nedan del för del och hoppas att du är inte Anders jag pratar med

Sorry för "Wall of text/pics" men det är mycket att gå igenom endast för VVS så det blir så........... :oops:

Och för att ställa VVS-installationen på sin spets så har jag dock en "liten" brasklapp att drämma till med, eftersom Adde verkar tro att VVS-installatioen är helt OK... :thinking: (vilket den inte är)

Jag med mina år i branschen (snart två decennium) säger följande:

Oavsett MDF-lucka som är tillsnidad exceptionellt snyggt i sovrummet eller inte så är inte dessa fördelarskåp OK. Inget tätskikt i världen motar en vattenläcka här. Det verkar ju dessutom som varmvattnet är ingjutet...
Enklast möjliga är alltid att använda sig av ett färdigt skåp från samma tillverkare som slangen, då kan man dessutom koppla fördelarna med installationsanvisningar = Extremt lätt att ta med i "drift och skötsel" när man lämnar av huset som installatör.

Tanken va att göra så liten och diskret lucka så möjligt .Hade jag installerat det har skåpet hade kunden hängt mig.
Vi specificerar det TV4 ser som felaktigt enligt följande:

Tvättstugan:
Här har det gjutits en klack. Och allt för ofta har det trotts att klacken är OK,
MEN, det har aldrig varit korrekt att utföra en "klack".
Branschreglerna är ändrade från 2016.

Nu ska vi inte hänga ut Adde för detta, det är extremt många som trott detta är ett OK förfarande. Det grundar sig i en bild i säkervattens regelverk från 2011.
Regelverket från 2011 som INTE gäller längre:
[länk]

Och regelverket är gratis för alla att läsa, det kostar inga ££££$$$$ att följa det försäkringsbolagen förespråkar. Aktuellt regelverk hittar du här:
[länk]

[bild]

Denna bild är borttagen i reglerna från 2016 då den skapade förvirring att det är Ok med klack. Men vad händer när det läcker ovan klacken på röret?!
Svaret är ju att det blir samma sak som ett rör som kommer upp ur golv i reglerna från 2016.
[länk]

[bild]

Det stämmer som du säger vi trot att klack är forfarande godkänd men det va tätskikt på den men i programmet sa dem att det inte finns tätskikt och det inte sant.
Rör I Rör:
Här är det inte ens en diskussion om att det är felaktigt. Skyddsröret ska sticka ut 2mm utanför kaklet enligt säkervatten. Skyddsröret är kapat innan kaklet kom på plats.
Vi kapa aldrig utre röret innan kakling annars hålet skulle ha varit lika stor som inne röret och den va inte klar vi bruka täta med silikon mellan utre röret och kaklet och sen med täckpricka. Fixet och klinker är ca 2 cm , röret kapat efter klinker men som du säger den borde vara 2 mm över klinker det och inte i samma nivå med klinker det stämmer .
[bild]

Golvbrunnen:
Sen kan vi gå vidare i programmet med golvbrunnen. Här ser jag inget fel förutom att det verkar vara uppbyggt med fix för klinkersen verkar vara oerhört högt upp kontra brunnens botten. Har förhöjningsring använts?! NEJ. Extremt dåligt utfört i ett nybygge då man har all möjlighet att montera brunnen på rätt höjd direkt. :thumbdown:

[bild]
Jag håller med att det inte snyggt runt brunnen men vi har monterat en brunmanchett enligt Bostik bok men dem luger i programmet att den fans inte och att den senaste Bostik duk vi använt är en gammal typ!! Det va väldigt enkel att visa runt brunnen och vilken duk vi hade samt manshetten runt WC röret om dem fanns eller inte
Handukstorken:
Pinsamt att se med täckbrickorna med skruvarna genom täckbrickorna.. :confused:

Detta är fel jag håller med men inte fusk.
[bild]

"Fördelarskåpet":
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta, pinsamt med varmvattnet ingjutet.
Omöjligt att argumentera emot från Addes sida som ansvarig.
Men en sak har "Adde" rätt här, Q&E är en hiskeligt bra koppling!
Men sen kan man ju även fråga sig hur installationen ser ut i sig, varför varmvattnet är ingjutet och vad avloppet gör i fördelarskåpet... :confused:
[bild]
Åter igen inte snyggt inne i lådan ja, men Instalation är 100% säker med dranering i badrumet , fel av oss att det kom cement och tätskikt på V.v fördelare men andå detta är fel men inte fusk.

Vattenutkastaren:
Detta bör även det ha ett eget skåp för att det ska bli korrekt. Men dock är det inte så.
Tex för detta: [länk]
Ballofix (eller minikulventil som det även heter) är aldrig bra att sätta på vattenutkastare. Det ska vara fullflödesventil!!!

[bild]
Helt rätt vad du säger .dels vi va inte klara där och kunden har önskat vattenutkastare på denna sida av huset väldigt sen så därför hamna den där men vi sätt och diskutera hur vi löser skvallerröret placering
WC-anslutningen till toalettstolen:
Det har använts en WC-stos (JAFO GAS-30) vad jag tolkat det som enligt programmets bilder. Redan här är det ju felaktigt utfört. Man borde som byggare se att anslutningen är för långt ut från vägg för att korrigera EFTER kakel/klinker. Det solklart att tätskiktet ska gå upp på anslutningen om man följer installationsanvisningen.
[länk]
Om man räkna klinkers tjocklek och dubbel fix är vi upp mer an 2 cm ovan tätskikt i golvet och ovan wc rör manshet . Räcker inte det när man behöver använda en extra Stos? Vi kapa röret ca 6 cm ovan klinker när det inte finns stos
[bild]

[bild]

Sen så köper jag att TV4 vinklar allt så det ska bli "bra TV". Men det är inget nytt fenomen. Snarare standard i dagens Sverige.
Jag vill tacka dig verkligen för den givande artikel , men är väldigt besviken på Anders för att han har ljuget för svenska folket så det bra den . En fråga till dig Anders kan du bara visa folket vilken duk, rörmanshet, brunnmanshet , Wc manshet som ni såg när ni rev badrummet. Den har ni säkert filmat men håller det innan gömd hos er nånstans. Ser svar under varje del hos Krilleman

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A
S Sylvek skrev:
Men för tusan, rördragningen är katastrof, , tätskiktet är katastrof, det där är inget man kan acceptera i ett nybyggt hus,

Det swr ut som fan, en lärling skulle gjort det där bättre
Nån som inte kan nånting om byggnation är väldigt lätt att bli lurad av en sån program tyvärr

A
lärjungen lärjungen skrev:
Det finns en anledning till att Sverige är ett I-land. Här går man i många fall till botten med samhällsproblem av det här slaget, innan det blir en norm (även om det kunde göras än mer frekvent). Om olika typer av missförhållanden i samhället konsekvent viftades bort med argumentet "det är ett I-landsproblem", då skulle vi med tiden själva bli ett U-land.

Sen finns det såklart samhällsproblem som vi som nation varit sämre på att lösa. Utanförskapsproblem, gängkriminalitet, integration etc. Men när jag var i Uganda som volontär för en hjälporganisation och såg alla kåkstäder i Kampala så kan jag säga att det kändes skönt att veta att jag får åka tillbaka till ett samhälle där man tar tag i de flesta problemen vid roten, innan de växer sig till något mer än ett sketet I-landsproblem.
Om Anders använder media att ljuga i och manipulera folk då kommer Sverige och blir et U Land , jag kom därifrån och media ljuger rakt i ansikte på folk precise som Anders

A
S Skärkarln skrev:
Jo dom har ju rekommenderat den där klåparen. Dom verkar tondöva på Rörvikshus
Tror du en klåpare kan bygga ett sånt hus?problemet att du är lurad av en värre klåpare som lyckas lura en hel del folk men jag är väldigt säker att det många som tycker att han är en stor lögnare som luger och tjäna pengar på

A
A Adnanhodhod skrev:
Jag vill tacka dig verkligen för den givande artikel , men är väldigt besviken på Anders för att han har ljuget för svenska folket så det bra den . En fråga till dig Anders kan du bara visa folket vilken duk, rörmanshet, brunnmanshet , Wc manshet som ni såg när ni rev badrummet. Den har ni säkert filmat men håller det innan gömd hos er nånstans
Ser svar under varie del hos krilleman

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.