S Simonbmw skrev:
1. Nord Pool redovisar tiderna i CEST halva året och CET andra halvan. Innan kl. 03.00 30 oktober måste man flytta tillbaka tiden en timma för att få rätt tid mot nätägarens avläsning då de läser mot CET året om.
Låter märkligt, varför skulle inte nätägaren justera för sommartid?
 
Just för att det blir bökigt när en timme dyker upp två gånger eller försvinner. Det är lättare att ha en konstant tidszon.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Låter märkligt, varför skulle inte nätägaren justera för sommartid?
Precis som Daniel skriver ovan så är det för att det är lättare att inte justera för sommartid än att justera.
 
S Simonbmw skrev:
1. Nord Pool redovisar tiderna i CEST halva året och CET andra halvan. Innan kl. 03.00 30 oktober måste man flytta tillbaka tiden en timma för att få rätt tid mot nätägarens avläsning då de läser mot CET året om.
@JanneJanne123 tar timpriskollen hänsyn till denna tidsförskjutning?
Anledningen att jag frågar är att i mina manuella beräkningar tycker jag mig inte ha tagit hänsyn till detta, och mitt resultat är väldigt likt det från timpriskollen..
Så antingen har jag väl omedvetet gjort rätt för något jag inte visste var en fråga över huvud taget, eller så kanske vi båda gjort fel med en timme någonstans.
 
JanneJanne123
tveksamt tveksamt skrev:
@JanneJanne123 tar timpriskollen hänsyn till denna tidsförskjutning?
Anledningen att jag frågar är att i mina manuella beräkningar tycker jag mig inte ha tagit hänsyn till detta, och mitt resultat är väldigt likt det från timpriskollen..
Så antingen har jag väl omedvetet gjort rätt för något jag inte visste var en fråga över huvud taget, eller så kanske vi båda gjort fel med en timme någonstans.
Timpriskollen tar hänsyn till denna, så om vi ligger lika har du nog gjort rätt omedvetet. Hur hämtar du in dina priser? Om källan är tex vattenfalls hemsida har de redan tagit hänsyn till detta.
 
  • Gilla
Simonbmw
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Timpriskollen tar hänsyn till denna, så om vi ligger lika har du nog gjort rätt omedvetet. Hur hämtar du in dina priser? Om källan är tex vattenfalls hemsida har de redan tagit hänsyn till detta.
Men men..
Om jag jämför de priser som står listade på Vattenfalls hemsida med de jag hittar på Nordpools hemsida så stämmer de överens.
Det kanske är olika om man tittar på hemsidan och om man plockar hem dem via något api eller liknande iofs? Tänkte inte på det...
 
C
tveksamt tveksamt skrev:
Det kanske är olika om man tittar på hemsidan och om man plockar hem dem via något api eller liknande iofs? Tänkte inte på det...
Ja, rimligtvis presenteras tiderna i användargränssnittet i lokal tid, dvs. med hänsyn till sommar/normaltid.
En annan sak i datafiler och API:er.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
C cpalm skrev:
Ja, rimligtvis presenteras tiderna i användargränssnittet i lokal tid, dvs. med hänsyn till sommar/normaltid.
En annan sak i datafiler och API:er.
Exakt så!
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Exakt så!
Min nätägare är ett litet kommunalt bolag och här presenteras det bara normaltid även i användargränssnittet på hemsidan. Även Telge Energis användargränssnittet på deras Mina sidor presenteras likadant som min nätägares, det vill säga bara normaltid så jag trodde alla gjorde så.
 
JanneJanne123
Det är möjligt att vissa leverantörer inte hanterar det här, men från Nord Pools sida fungerar det så som det bör göra, även om det får lite intressanta konsekvenser som man måste ta hänsyn till:

Elektricitetspriser per timme på Nord Pool, SEK/MWh, tidszonbyte, uppdaterad information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Jag fick i dag min första räkning från Telge Energi sedan vi bytt från rörligt avtal till timprisavtal.
Har tidigare i veckan hört från två kollegor med annat energibolag att de fått exakt samma medelpris på räkningen vilket jag tyckte var lite konstigt. De har också precis gått över till timavtal första oktober och har helt olika familjeförhållanden.

Hur som helst, när min räkning damp ner i dag fick även jag samma pris som de, 69 öre/kWh. Inget mer specat på räkningen.
Nu ikväll har jag roat mig med att ladda ner timförbrukningen från mitt energibolag under hela oktober och lagt det i en excelkolumn. I nästa kolumn la jag Nord Pools spotpris, jag kompenserade CEST genom att lägga Nord Pools pris en timma före det redovisade timpriset. Därefter la jag en valutaomvandling, den blir inte exakt i och med att det varierar varje dag men jag la den konstant till 11 SEK/Euro. Till sist la jag på 4 öre/kWh som är energibolagets pålägg. Med denna uträkning fick jag fram 0,57 öre/kWh i medelpris. Det ska tillkomma en kostnad för elcertifikat också men den är ju relativt låg, hittar inte någon bra siffra bara att ett medelpris för året är 3,2 öre/kWh. Det kan i alla fall inte vara de 12 öre som fattas.

Jag kan givetvis räknat fel men jag tycker priset är lite konstigt. Var tror ni de 12 ören som fattas är? Är det någon mer än jag som räknat på sitt egna timpris och fått liknande resultat? Euron har legat mer under 11 kronor än över så där borde det inte bli för lågt medelpris. Räknade jag på 12 kronor/euro fick jag ett medelpris på 60 öre/kWh.
Fick också min första faktura. SE 4,skiljde 3,5 öre per kWh från rörligt pris. Jag hävdar att man inte kan räkna medelpris då man i det fallet betalar överpris på de kW som ligger nattetid och där man styrt över elförbrukningen. Priset måste räknas per timme dvs man får 24 olika priser på dygnet som sedan gångas med faktisk förbrukning. Summorna läggs sedan ihop. Uppenbarligen kan inte alla elbolag göra detta då de saknar rutiner och dataprogram för detta. mitt bolag,Götaenergi kan det inte och kan inte heller erbjuda papper på kostnaden per timme. Vitsen med att då ha timpris försvinner helt särskilt som att det faktiskt är delvis obekvämt att hela tiden ha koll på när förbrukningen skall ske och styra över tvättid ,när värmen kan gå o annat som tar mycket el. Kanske får man byta till elbolag som har rutiner för detta?
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
C cpalm skrev:
Tibber "nolltaxerade" också på elpriskollen ifjol. De har ju inte heller något påslag att kvitta mot, så det såg till synes ut som att de gick back på elhandeln vilket så klart verkar lite mysko. Tyvärr redde vi så vitt jag vet aldrig ut här hur det egentligen låg till. Är inte själv Tibber-kund.

Pratade då med EI och de var rätt skeptiska till en del av de inrapporterade siffrorna, men de ser ju tyvärr inte fakturorna och vad kunderna egentligen får betala. Så de meddelade också att de uppskattar en rapport om elpriskollen inte stämmer med vad som faktureras ut. Vilket dock kräver att man som kund kollar sin förbrukning mot spotpriserna. Misstänker att många inte är beredda att göra den insatsen. Ett verktyg vore väldigt najs (@JanneJanne123?)
Är inte helt med på vad du tänker att verktyget ska göra, men funkar inte Timpriskollen i nuvarande form för detta så länge man kan få ut sin förbrukningsdata, eller vad skulle mer behövas?
 
Magnus E K
M malarmaster skrev:
Fick också min första faktura. SE 4,skiljde 3,5 öre per kWh från rörligt pris. Jag hävdar att man inte kan räkna medelpris då man i det fallet betalar överpris på de kW som ligger nattetid och där man styrt över elförbrukningen. Priset måste räknas per timme dvs man får 24 olika priser på dygnet som sedan gångas med faktisk förbrukning. Summorna läggs sedan ihop. Uppenbarligen kan inte alla elbolag göra detta då de saknar rutiner och dataprogram för detta. mitt bolag,Götaenergi kan det inte och kan inte heller erbjuda papper på kostnaden per timme. Vitsen med att då ha timpris försvinner helt särskilt som att det faktiskt är delvis obekvämt att hela tiden ha koll på när förbrukningen skall ske och styra över tvättid ,när värmen kan gå o annat som tar mycket el. Kanske får man byta till elbolag som har rutiner för detta?
Låter konstigt. Har själv bara haft ett enda elbolag med timprisavtal (samma senaste fem åren) så har ingen direkt erfarenhet av vilka klantbolag som kan tänkas finnas, men nog borde de kunna räkna ut timpriset korrekt om de erbjuder timprisavtal? För större företag/industrier hat dessutom timpris varit vanligt långt tidigare än det blev vanligt för privatpersoner.
 
M malarmaster skrev:
Fick också min första faktura. SE 4,skiljde 3,5 öre per kWh från rörligt pris. Jag hävdar att man inte kan räkna medelpris då man i det fallet betalar överpris på de kW som ligger nattetid och där man styrt över elförbrukningen.
De räknar korrekt. Sen visar de vad ditt medelpris blev för jämförelse.
 
M malarmaster skrev:
Fick också min första faktura. SE 4,skiljde 3,5 öre per kWh från rörligt pris. Jag hävdar att man inte kan räkna medelpris då man i det fallet betalar överpris på de kW som ligger nattetid och där man styrt över elförbrukningen. Priset måste räknas per timme dvs man får 24 olika priser på dygnet som sedan gångas med faktisk förbrukning. Summorna läggs sedan ihop. Uppenbarligen kan inte alla elbolag göra detta då de saknar rutiner och dataprogram för detta. mitt bolag,Götaenergi kan det inte och kan inte heller erbjuda papper på kostnaden per timme. Vitsen med att då ha timpris försvinner helt särskilt som att det faktiskt är delvis obekvämt att hela tiden ha koll på när förbrukningen skall ske och styra över tvättid ,när värmen kan gå o annat som tar mycket el. Kanske får man byta till elbolag som har rutiner för detta?
Är det inte det som du beskriver som de har gjort? Eller har de sagt något annat? Att de inte kan visa dig kostnaden per timme kan ha att göra med att de tillkommande handelskostnaderna som ingår i timpriset inte beräknas per timme. För timpriset och spotpriset är inte samma sak. Timpriset är spotpriset + diverse avgifter (till Svenska kraftnät och andra). Men det du kan göra är att ladda upp din timförbrukning på timpriskollen.se och jämföra ditt timpris på fakturan med det rena spotpriset på Nordpool. Posta gärna resultatet i https://www.byggahus.se/forum/threads/jaemfoerelsepriser-timavtal.473298/ :)
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.