19 805 läst · 176 svar
20k läst
176 svar
Fuskar energibolagen med spotpriset vid timavtal?
Min poäng är fortfarande att hur mycket man väljer att engagera sig i sitt elpris är något man väljer. Jag är helt med på att en ögonblicksbild från en månad inte ger det perfekta svaret på vilket elbolag som är billigast över tid. Men för att påstå att jämförelsen är meningslös skulle det behöva vara sant att ett slumpvis valt elbolag skulle ha samma sannolikhet att vara billigast som det som just nu råkar vara billigast på en jämföresesite. Och det tror jag inte på. Alltså menar jag att man kan använda jämförelsesiter som ett verktyg för att (med en liten arbetsinsats) öka sin sannolikhet att ha valt ett billigt elavtal.C cpalm skrev:Ja. Eller om man uttrycker sig på ett mer vetenskapligt sätt; Om du betraktar skillnaden i rörliga kostnader mellan olika elhandlare som en faktor som varierar slumpmässigt över tid och dess storlek överstiger storleken på övriga, deterministiska, faktorer så kan du stirra hur länge du vill på totalsummorna utan att få ut något meningsfullt. Eftersom signal/brusförhållandet är < 1. En jämförelse mellan olika totalsummor blir matematiskt meningslös.
Nej, jag skrev att en ögonblicksbild av förra månadens siffror inte är särskilt meningsfull när siffrorna nu varierar som de gör. En djupare historik kanske skulle avslöja mönster? Vad är t.ex. handlarens "track record" vad beträffar rörliga kostnader i relation till andra? Eller så kvitterar det bara hypotesen att de varierar slumpmässigt.
Om din poäng istället är att jämförelsesiten inte ger ett tillräckligt bra underlag, så är det för mig en subjektiv fråga. Det är kanske inte tillräckligt för en perfekt jämförelse. Men att det behövs en perfekt jämförelse är inte självklart för mig. Missförstå mig rätt, jag tycker att din tanke om tillgänglig sökbar historik över samtliga elbolags historiska rörliga elpriser tycker jag låter tilltalande, och hoppas att någon på sikt bygger en sådan databas. Men jag är inte beredd att döma ut de befintliga jämförelsesiterna bara för att det skulle kunna finnas något bättre.
Tycker du mest är ute efter att käbbla emot.M Mikael 81 skrev:Min poäng är fortfarande att hur mycket man väljer att engagera sig i sitt elpris är något man väljer. Jag är helt med på att en ögonblicksbild från en månad inte ger det perfekta svaret på vilket elbolag som är billigast över tid. Men för att påstå att jämförelsen är meningslös skulle det behöva vara sant att ett slumpvis valt elbolag skulle ha samma sannolikhet att vara billigast som det som just nu råkar vara billigast på en jämföresesite. Och det tror jag inte på. Alltså menar jag att man kan använda jämförelsesiter som ett verktyg för att (med en liten arbetsinsats) öka sin sannolikhet att ha valt ett billigt elavtal.
Om din poäng istället är att jämförelsesiten inte ger ett tillräckligt bra underlag, så är det för mig en subjektiv fråga. Det är kanske inte tillräckligt för en perfekt jämförelse. Men att det behövs en perfekt jämförelse är inte självklart för mig. Missförstå mig rätt, jag tycker att din tanke om tillgänglig sökbar historik över samtliga elbolags historiska rörliga elpriser tycker jag låter tilltalande, och hoppas att någon på sikt bygger en sådan databas. Men jag är inte beredd att döma ut de befintliga jämförelsesiterna bara för att det skulle kunna finnas något bättre.
Elpriskollen skulle ha massor att lära av tex Prisjakt.
Att man väljer det man väljer är väl självklart så det kan vi väl lämna därhän?M Mikael 81 skrev:
Nej, jag har förstått det, men har du några sakliga argument?
Till och med det avtal som ligger allra sist på elpriskollen.se om man söker på 20 000 kWh i SE3, "Timpris - Rörligt pris med Bra Miljöval - " från Öresundskraft ser till synes ut som ett helt okej erbjudande med 336,00 kr/år och 2,55 öre/kWh. Om det inte vore för rörliga kostnader på 18,45 öre/kWh.
Trodde faktiskt själv att man i botten av listan skulle hitta några rövare med 10 öre/kWh i påslag eller nåt sånt, men nej, det är de rörliga kostnaderna som spökar där också.
Men menar du att du alltså lika gärna skulle ta detta elavtalet som något annat? Eftersom siffran om 18,45 öre ändå inte säger något om hur det kommer se ut i framtiden?C cpalm skrev:Till och med det avtal som ligger allra sist på elpriskollen.se om man söker på 20 000 kWh i SE3, "Timpris - Rörligt pris med Bra Miljöval - " från Öresundskraft ser till synes ut som ett helt okej erbjudande med 336,00 kr/år och 2,55 öre/kWh. Om det inte vore för rörliga kostnader på 18,45 öre/kWh.
Hur kan administrativa kostnader bli 20% av elpriset ? Det låter ju ganska omöjligt (eller de kanske ska ägna sig åt annan verksamhet) ? Min mor bytte ju till Lerums energi som också garanterar förnyelsebar produktion.M Mikael 81 skrev:Jag kunde uttryckt mig tydligare. Det jag menar med administrativa kostnader är inte skrivbordskostnader, utan kostnader som inte är direkt relaterade till elproduktionen. I Bra miljövals fall till exempel kostnader för de krav som de har på råvaror, miljöskydd, återställning och återvinning, och kostnaderna för deras administration. Att tredjepartsmärkning av en tjänst eller produkt kostar extra är väl inte kontroversiellt. Och vill man inte vill betala kostnaden för detta ska man förstås välja ett annat elavtal. Vill du ha en siffra kan jag citera mig själv från tidigare i tråden:
Vad gäller fossilfritt som sådant kräver det ju ursprungsgarantier för att kunna sälja elen som fossilfri. Den kostnaden har jag aldrig påstått att den är stor - tvärtom. Men samma sak gäller förstås för den som vill sälja 100% kärnkraft - eller (om de nu är någon som skulle få för sig det) 100% fossilkraft. Även de usprungsgarantierna blir aldrig helt gratis att köpa in och hantera.
Din poäng är att fossilfri el är billigare att producera har jag inget problem med. Men när all el sedan säljs till samma pris på Nordpool, så blir det bland annat ursprungsmärkning och tredjepartsmärkning som styr vilken el som blir dyrast att köpa. Och att utsläppsrätterna blir dyrare hjälper ju inte heller eftersom de ligger inbakade spotpriset.
Du kan söka på: https://www.elpriskollen.se/ cheapenergy ab var billigast (2.38 öre påslag).R robban1989 skrev:[länk] är dom enda jag hittat som erbjuder el direkt från noordpool:
NordenMix 338,52 g CO2 per kWh vs NordenMiljö 0 g/CO2
Konstigt nog blir det samma pris när man växlar mellan dom.
NordenMix ska vara el direkt från nordpool utan "grön påslag" men inget elbolag erbjuder det. Alla elbolag jag kollat på har ett påslag för grön el. Tex. Karlstads Energi skriver en egen rad på fakturan "Ursprungsmärkt el 6 öre/kWh". Det är fakta att denna gröna stämpel ger ett påslag.
Med sitt påslag på 2,55 öre/kWh kommer de sannolikt aldrig att ligga först på listan, men redan på sjätte plats har du idag Falkenberg energi med 384 kr/år (vs. Öresundskrafts 336) och 2,90 öre/kWh (vs. 2,55). Märk väl att båda avtalen då har "Bra miljöval"-märkningen.M Mikael 81 skrev:
Öresundskraft är alltså det bättre erbjudandet av de två om det inte vore för att de har 36 gånger så höga rörliga kostnader som Falkenbergs för samma produkt. (0,51 vs. 18,45 öre/kWh)!
Och då pratar vi om det avtal som ligger allra längst ner i botten på rankingen.
Har fått novembers priser från Telge. Ursprungsgarantierna fortsätter att skena i pris..
Handelsavgifter (inklusive arvode till balansansvarig, grundavgift Svk, avgift till NordPool, obalansavgift) : 1,16255 öre/kWh.
Våra kostnader för elcertifikat: 1,1 öre/kWh
Våra kostnader för ursprungsgarantier: 13,31 öre/kWh
Handelsavgifter (inklusive arvode till balansansvarig, grundavgift Svk, avgift till NordPool, obalansavgift) : 1,16255 öre/kWh.
Länken som @Mikael 81 hittade och postade i en av de andra elpristrådarna tål väl att även klistras in här:
https://telgeenergi.se/elpriset/artiklar-nyheter/bra-miljoval-markt-el-racker-inte-till-under-2023/
Nu har även novembers priser gått ut på elpriskollen och man kan notera att flertalet aktörer med "Bra Miljöval" även i november har totala rörliga kostnader som understiger Telges inköpspris för endast ursprungsgarantierna.
Falkenberg energi (billigaste Bra miljöval-avtalet i SE3) har till och med klättrat upp från 6:e till 4:e plats på listan.
Innebär det att de bjuder på ca. 15 öre/kWh? Eller ligger de på ett lager med ursprungsgarantier som de köpt billigt? Eller hur är det möjligt?
Öresundskraft fortsätter krypa i bottenslammet men har hoppat upp ett snäpp från sista till näst sista plats på listan med rörliga kostnader på 26,40 öre/kWh(!). Undrar vad de betalar för ursprungsgarantierna?
https://telgeenergi.se/elpriset/artiklar-nyheter/bra-miljoval-markt-el-racker-inte-till-under-2023/
Nu har även novembers priser gått ut på elpriskollen och man kan notera att flertalet aktörer med "Bra Miljöval" även i november har totala rörliga kostnader som understiger Telges inköpspris för endast ursprungsgarantierna.
Falkenberg energi (billigaste Bra miljöval-avtalet i SE3) har till och med klättrat upp från 6:e till 4:e plats på listan.
Innebär det att de bjuder på ca. 15 öre/kWh? Eller ligger de på ett lager med ursprungsgarantier som de köpt billigt? Eller hur är det möjligt?
Öresundskraft fortsätter krypa i bottenslammet men har hoppat upp ett snäpp från sista till näst sista plats på listan med rörliga kostnader på 26,40 öre/kWh(!). Undrar vad de betalar för ursprungsgarantierna?
Vill man ha ren el så är det smartare att köpa av någon som bara säljer det. Än att betala nån slags garanti för att ditt elbolag bara köper finel. Den förstnämnda behöver ställa ut några fjolliga garantier.S Simonbmw skrev:Har fått novembers priser från Telge. Ursprungsgarantierna fortsätter att skena i pris..
Det fungerar inte så. Det är ursprungsgarantierna som är det avgörande.
Liknande trådar
-
Får energibolagen klampa rätt in på tomten???
Övrigt husrelaterat -
Algoritm för att styra värmepumpen baserat på spotpriset
Villalarm & Hemautomation -
Willys och Axfood fuskar med grädde
Övrigt Off Topic -
Smålandsgran fuskar med ekologisk märkning
Artikelkommentarer -
Våtrumsmatta, fuskar hantverkaren?
Badrum