R robban1989 skrev:
[länk] är dom enda jag hittat som erbjuder el direkt från noordpool:
NordenMix 338,52 g CO2 per kWh vs NordenMiljö 0 g/CO2
Konstigt nog blir det samma pris när man växlar mellan dom.

NordenMix ska vara el direkt från nordpool utan "grön påslag" men inget elbolag erbjuder det. Alla elbolag jag kollat på har ett påslag för grön el. Tex. Karlstads Energi skriver en egen rad på fakturan "Ursprungsmärkt el 6 öre/kWh". Det är fakta att denna gröna stämpel ger ett påslag.
Du kan ju kika på: https://karnkraft.se/ (Det är ju inte billigare än andra alternativ). Elbörsen är ju en börs där lägsta pris gäller (för köparen). Själv har jag aldrig någonsin sett en text där grön el skulle kosta extra. Det är ju ganska omöjligt då grön el är billigare än andra alternativ. Fakta: https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth
 
R robban1989 skrev:
Hittar inget timpris på elskling.se. Dom verkar endast visa fast och rörligt.
Det beror väl kanske på att timpris inte går att jämföra (förutom tillägget).
 
M Mikael 81 skrev:
Du länkar till siffror om produktionskostnaden. Jag pratar om kostnaden för ursprungsmärkningen (d.v.s. en administrativ kostnad).
Administrativa kostnader borde röra sig mot noll om man ger det lite tid. Har du kanske någon fakta som styrker din tes att dessa kostnader skulle vara stora ?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Administrativa kostnader borde röra sig mot noll om man ger det lite tid. Har du kanske någon fakta som styrker din tes att dessa kostnader skulle vara stora ?
Jag kunde uttryckt mig tydligare. Det jag menar med administrativa kostnader är inte skrivbordskostnader, utan kostnader som inte är direkt relaterade till elproduktionen. I Bra miljövals fall till exempel kostnader för de krav som de har på råvaror, miljöskydd, återställning och återvinning, och kostnaderna för deras administration. Att tredjepartsmärkning av en tjänst eller produkt kostar extra är väl inte kontroversiellt. Och vill man inte vill betala kostnaden för detta ska man förstås välja ett annat elavtal. Vill du ha en siffra kan jag citera mig själv från tidigare i tråden:

M Mikael 81 skrev:
Enligt [länk] hade Greenely 8,67 öre i kostnad för Bra miljöval för oktober. Så den som vill gräva i det kan ju kontakta Naturskyddsföreningen och fråga dem vad det är som driver kostnaderna för Bra miljöval-märkningen.
Vad gäller fossilfritt som sådant kräver det ju ursprungsgarantier för att kunna sälja elen som fossilfri. Den kostnaden har jag aldrig påstått att den är stor - tvärtom. Men samma sak gäller förstås för den som vill sälja 100% kärnkraft - eller (om de nu är någon som skulle få för sig det) 100% fossilkraft. Även de usprungsgarantierna blir aldrig helt gratis att köpa in och hantera.

Din poäng är att fossilfri el är billigare att producera har jag inget problem med. Men när all el sedan säljs till samma pris på Nordpool, så blir det bland annat ursprungsmärkning och tredjepartsmärkning som styr vilken el som blir dyrast att köpa. Och att utsläppsrätterna blir dyrare hjälper ju inte heller eftersom de ligger inbakade spotpriset.
 
S Simonbmw skrev:
Ja, extremt. Det blev en stor andel av oktober månads elhandelskostnad. Måste sitta någon någonstans som gör stora pengar på detta..
Ja, de kan ju bara fylla upp med den posten till önskad nivå, hur kan någon kontrollera vad de betalat för ursprungsgarantier?
Fö säljer väl Telge bara el från vind och vattenkraft.
Då gör man väl inte affärer med andra leverantörer så vad är egentligen en ursprungsgaranti? Vem ställer ut den?
 
K karlmb skrev:
Ja, de kan ju bara fylla upp med den posten till önskad nivå, hur kan någon kontrollera vad de betalat för ursprungsgarantier?
Fö säljer väl Telge bara el från vind och vattenkraft.
Då gör man väl inte affärer med andra leverantörer så vad är egentligen en ursprungsgaranti? Vem ställer ut den?
Om ursprungsgarantier:
https://www.energimyndigheten.se/fornybart/ursprungsgarantier/mer-om-ursprungsgarantier/
https://www.vattenfall.se/foretag/miljo/vara-energislag/ursprungsgarantier/

Men jag är inte helt med på varför det är relevant exakt vad den kostar elhandelsbolaget. Räcker det inte med att byta elhandelsbolag om du tycker att du betalar för mycket?
 
M Mikael 81 skrev:
Enligt [länk] hade Greenely 8,67 öre i kostnad för Bra miljöval för oktober. Så den som vill gräva i det kan ju kontakta Naturskyddsföreningen och fråga dem vad det är som driver kostnaderna för Bra miljöval-märkningen.
SNF borde få in miljarder på den "tjänsten" , så mkt är klart.
 
M Mikael 81 skrev:
Om ursprungsgarantier:
[länk]
[länk]

Men jag är inte helt med på varför det är relevant exakt vad den kostar elhandelsbolaget. Räcker det inte med att byta elhandelsbolag om du tycker att du betalar för mycket?
Ok, så det är staten som tar en fet extraskatt som elbolagen kan välja att skicka vidare eller inte...
En fungerande marknad kräver att det finns tillräckligt med information om de olika kostnader och påslag man får betala som kund.
Hur ska man kunna veta vilket bolag som lägger på minst när vi inte ens lyckas reda ut det här?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ok, så det är staten som tar en fet extraskatt som elbolagen kan välja att skicka vidare eller inte...
En fungerande marknad kräver att det finns tillräckligt med information om de olika kostnader och påslag man får betala som kund.
Hur ska man kunna veta vilket bolag som lägger på minst när vi inte ens lyckas reda ut det här?
Hur lyckas du tolka in en skatt i det hela?

Svaret på den sista frågan är, du tittar på var totalsumman blir. Det finns bra jämförelse siter.
 
K karlmb skrev:
SNF borde få in miljarder på den "tjänsten" , så mkt är klart.
Bra Miljöval drog in 13 miljoner i licensintäkter enligt årsredovisningen för 2021 (https://cdn.naturskyddsforeningen.se/uploads/2022/07/05095910/31916_d617e4035bef8f6.pdf). Men det är ju för märkning av många andra saker än el.

Du är bra på att dra till med tvärsäkra gissningar, men verkar inte så intresserad av att kolla upp fakta alltid. :)
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ok, så det är staten som tar en fet extraskatt som elbolagen kan välja att skicka vidare eller inte...
En fungerande marknad kräver att det finns tillräckligt med information om de olika kostnader och påslag man får betala som kund.
Hur ska man kunna veta vilket bolag som lägger på minst när vi inte ens lyckas reda ut det här?
Nej. Intäkterna för ursprungsgarantierna hamnar hos den som säljer dem. Och det är det den som producerar elen som gör. Den som producerar kärnkraft eller vattenkraft lär inte kunna ta så mycket betalt för dem. Men den som producerar solel eller vindkraftsel har i alla fall historiskt kunnat få lite mer betalt. Köparen är det elbolag som sedan vill kunna sälja en viss sorts el till sina kunder. Men det är verkligen inte stora pengar det rör sig om hur som helst. Det är en väldigt liten del av elpriset i nuläget.

Och som @Daniel 109 säger: om du vill veta vem som lägger på minst, kolla på totalkostnaden och släpp detaljerna. Det är ju oftast inte ens kWh-priset som är det intressanta utan kombinationen av kWh-pris, månadsavgift och ev rabatter. Surfa in på elpriskollen.se så har du siffrorna klara.
 
M Mikael 81 skrev:
Bra Miljöval drog in 13 miljoner i licensintäkter enligt årsredovisningen för 2021 ([länk]). Men det är ju för märkning av många andra saker än el.

Du är bra på att dra till med tvärsäkra gissningar, men verkar inte så intresserad av att kolla upp fakta alltid. :)
Så SNF tar något öre då eller. Intressant att det typ kostar rätt mkt mer elbolagen....
 
K karlmb skrev:
Så SNF tar något öre då eller. Intressant att det typ kostar rätt mkt mer elbolagen....
Det finns andra bitar som ingår i upplägget med Bra Miljöval också. Siffran för licensintäkterna var svar på ditt påstående om att Naturskyddsföreningen skulle tjäna "miljarder". Men det är bättre att du läser på själv på Bra Miljövals hemsida och i Naturskyddsföreningens årsredovisning om du är mer intresserad av detaljerna.
 
M Mikael 81 skrev:
Nej. Intäkterna för ursprungsgarantierna hamnar hos den som säljer dem. Och det är det den som producerar elen som gör. Den som producerar kärnkraft eller vattenkraft lär inte kunna ta så mycket betalt för dem. Men den som producerar solel eller vindkraftsel har i alla fall historiskt kunnat få lite mer betalt. Köparen är det elbolag som sedan vill kunna sälja en viss sorts el till sina kunder. Men det är verkligen inte stora pengar det rör sig om hur som helst. Det är en väldigt liten del av elpriset i nuläget.

Och som @Daniel 109 säger: om du vill veta vem som lägger på minst, kolla på totalkostnaden och släpp detaljerna. Det är ju oftast inte ens kWh-priset som är det intressanta utan kombinationen av kWh-pris, månadsavgift och ev rabatter. Surfa in på elpriskollen.se så har du siffrorna klara.
Elpriskollen är ju värdelös eftersom de har med tillfälliga rabatter. Finns inget sätt att ta bort dessa så man kan se en listning utifrån långsiktig kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.