R robban1989 skrev:
Hittar dom inte ens på elpriskollen... Tror att vi har ett nytt troll på forumet
Svensk energijämförelsesida, elpriser, naturgas, sökresultat, konsumentinformation, postnummerområde 43168, jämförelsetjänst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Nästan alla billiga avtal man hittar, som ligger i närheten av det Lerum utges ha, har en rabatt som gäller i ett år. Jag har tecknat ett liknande avtal med en annan elhandlare.
 
M Mikael 81 skrev:
[bild]
Aha fanns inte på mitt postnummer.

Var varken billigast eller dyrast. Nånstans mittemellan
 
C
D Daniel 109 skrev:
Nästan alla billiga avtal man hittar, som ligger i närheten av det Lerum utges ha, har en rabatt som gäller i ett år.
Det har varit så, men nu kommer första nyteckningserbjudandet på 29:e plats (Rörligt, 2000 kWh, SE3)!
Och det verkar som sagt bero på att skillnaderna domineras av rörliga kostnader som t.o.m. trumfar nyteckningsrabatterna.
 
Jag fick den typen av avtal på första plats för inte länge sedan. Rörligt 8MWh se3
 
R robban1989 skrev:
Aha fanns inte på mitt postnummer.

Var varken billigast eller dyrast. Nånstans mittemellan
Billigast när jag söker med just den förbrukningen och det postnumret. De har en låg månadsavgift, så även förbrukningen spelar roll för vem som är billigast.
 
C cpalm skrev:
Det har varit så, men nu kommer första nyteckningserbjudandet på 29:e plats (Rörligt, 2000 kWh, SE3)!
Och det verkar som sagt bero på att skillnaderna domineras av rörliga kostnader som t.o.m. trumfar nyteckningsrabatterna.
Ja det ska bli intressant att se och jämföra november månads fakturor när de kommer och vi kan se om oktober månads stora variationer i inköpspriser ligger kvar.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Jag gick tydligen över till timmätning 2e oktober. För 1a oktober har jag betalat det vanliga månadssnittet, för resten av månaden är det ett annat pris då i mitt fall 67,47 öre. Så har ingen anledning att misstänka fusk än även om det int epå fakturan finns en redovsinging hur timpriset tagits fram men det får man väl göra själva då.. Har Vattenfall.
 
R robban1989 skrev:
Aha fanns inte på mitt postnummer.

Var varken billigast eller dyrast. Nånstans mittemellan
Lerum lägger inte ut avtal för elområde 4 men vill man ändå ha kan man kontakta dem.
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Har Vattenfall.
Om du kollar Vattenfalls timpris på elskling.se så kan du se en översikt över deras påslag.
Fasta påslag är 6 öre + 1,4 öre för elcertifikat, de syns ju på fakturan och ingår inte i det genomsnitt Vattenfall redovisar. Sedan har de enligt elskling ett inköpspåslag på 1,39 öre, det är alltså det påslag man lägger på Nordpools timpris för att få fram det snitt som står på fakturan.
Jag har kollat, både offline med hjälp av egna program och via timpriskollen.se och då får jag i stort sett exakt samma siffror som Vattenfall, så det påslaget verkar stämma. Siffror angivna utan moms.

Beskyller inte något bolag för fusk, däremot tycker jag det är lite vilseledande när vissa bolag i sin marknadsföring trycker hårt på sina låga påslag, men samtidigt har ett osedvanligt höga inköpspåslag. Just inköpspåslagen är sällan omedelbart synliga för kunden men de kan i vissa fall ha stor påverkan på totala priset.
 
A alfista skrev:
Om du kollar Vattenfalls timpris på elskling.se så kan du se en översikt över deras påslag.
Fasta påslag är 6 öre + 1,4 öre för elcertifikat, de syns ju på fakturan och ingår inte i det genomsnitt Vattenfall redovisar. Sedan har de enligt elskling ett inköpspåslag på 1,39 öre, det är alltså det påslag man lägger på Nordpools timpris för att få fram det snitt som står på fakturan.
Jag har kollat, både offline med hjälp av egna program och via timpriskollen.se och då får jag i stort sett exakt samma siffror som Vattenfall, så det påslaget verkar stämma. Siffror angivna utan moms.

Beskyller inte något bolag för fusk, däremot tycker jag det är lite vilseledande när vissa bolag i sin marknadsföring trycker hårt på sina låga påslag, men samtidigt har ett osedvanligt höga inköpspåslag. Just inköpspåslagen är sällan omedelbart synliga för kunden men de kan i vissa fall ha stor påverkan på totala priset.
Ja 6+1,4 öre hade jag koll på. Däremot inte inköpspåslag. Jag menade mer att ens eget snittpris vid timpris blir ju vad det blir beroende på förbrukningsprofil. Det skulle de ju kunna fuska med och bara skriva 60 öre istället för 50 utan att jag märkte det. Men så konspiratoriskt lagd är jag inte att jag tror de gör så.
 
F fiskarn87 skrev:
Det skulle de ju kunna fuska med och bara skriva 60 öre istället för 50 utan att jag märkte det.
Med timpris blir ju den siffran som du säger mindre transparent än vid månadspris. Den går ju att kolla, men det kräver viss arbetsinsats.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
A alfista skrev:
Med timpris blir ju den siffran som du säger mindre transparent än vid månadspris. Den går ju att kolla, men det kräver viss arbetsinsats.
Ja precis. Sen ska det ju stämma exakt och det är ju inget svårt direkt men kräver viss arbetsinsats så tror väl ingen skulle våga fuska med det
 
Blir det inte mer transparent? Din förbrukningsprofil är ju känd för dig.
 
D Daniel 109 skrev:
Blir det inte mer transparent? Din förbrukningsprofil är ju känd för dig.
På ett sätt. Det kanske är bättre med Tibber och de här men jag har Vattenfall, där går ju att se exakt vad man gjort åt varje timme och även vad priset är men det finns inget enkelt sätt att se precis vad snittpriset blivit? Iaf inte vad jag kan se? Men det går ju enkelt att kolla men då får man räkna själv gissar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.