20 565 läst · 176 svar
21k läst
176 svar
Fuskar energibolagen med spotpriset vid timavtal?
Det beror kankse på att du precis är ny kund. Vi bytte från rörligt (hos Skellefteå kraft) till timpris (his Tibber) 18/10. Men nätbolaget (Jönköpings Energi i mitt fall) hade bryt vid månadsskiftet i rapporteringen/mätningen av timförbrukning till Tibber. Så från 18/10 - 31/10 hade vi i princip rörligt pris hos Tibber, vilket skulle kunna vara det du och dina kollegor har lyckats med. Att ni alla är nya kunder och då under den första uppstartsperioden har rörligt elpris och inte timpris.
Har man rätt till att få dessa enskilda poster specade på fakturan, eller kan man be om den men är ändå utelämnad till leverantörens goda vilja?C cpalm skrev:Finns förmodligen bara en som kan svara på det, och det är Telge själva.
Den enda delkomponent i de s.k. rörliga kostnaderna som redovisats på fakturan är elcertifikaten, och den uppgiften försvann så vitt jag kan se från och med fakturan 2022-01.
Dock inget unikt för Telge, och personligen tycker jag det är bedrövligt att man inte redovisar de rörliga kostnaderna svart på vitt. Vi borde sätta i system att be elhandlaren om dessa siffror varje månad tills de skärper sig och specificerar de 5-6 poster det handlar om på fakturorna.
Lyckades dra ur dem de specifika siffrorna för ett par månader förra året, och kunde då konstatera att Telge ligger rätt högt på ursprungsgarantierna. Säkert pga deras Svanen-märkta el.
Apropå elcertifikat tycker jag mig också att det blixtrat förbi något om att de nu tar ut en fast kostnad för dessa? Eller var det kanske Vattenfall?
Bra fråga. Misstänker att elhandlarna generellt inte erbjuder möjligheten att få dem specificerade på fakturan. Men en sådan eventuell rätt kanske inte heller är rättsligt prövad(?)tveksamt skrev:
De lämnar säkert ut siffrorna på begäran. När väl ärendet hamnat hos någon som fattar vad du snackar om vill säga. Tog mig några vändor med Telges kundtjänst för att komma förbi goddag-yxskaft-nivån.
Medlem
· Östergötland
· 33 inlägg
Det syns i alla fall på Elpriskollen att Telge Energi verkar ha rätt höga påslag. När jag slog upp timprisavtal för mitt eget postnummer i SE3 stod det att Telges rörliga kostnader ("Balanskostnad, Elcertifikat, Kostnad för ursprungsgarantier, Avgift till Nordpool, Avgift till Svenska kraftnät, Avgift till eSett") är 11.82 öre per kWh plus moms = 14.775 öre, utöver det fasta påslaget på 5 öre/kWh inkl moms.
Även Bixia (som jag har avtal med) har rätt höga påslag enligt Elpriskollen och det ser jag också i mina egna uträkningar, även om det inte verkar stämma överens helt. Senaste månaden hade jag 56.47 öre/kWh inkl moms om man räknar på rent spotpris, och enligt fakturan blev det 69.347 öre med rörliga kostnader + 5 öre fast påslag. Den skillnaden har gradvis ökat sedan jag skaffade timpris för några månader sedan.
Det underliga är att det skiljer så mycket mellan olika företag. Kollar jag t.ex. Skellefteå Kraft står det att påslaget är 0 öre och rörliga kostnader är 0 öre. Har det alltså varit 15-20 öre billigare per kWh än hos många andra, och hur kommer det sig i så fall att de inte har några extrakostnader? Kommer den skillnaden att fortsätta om jag tecknar avtal med dem, eller kan de helt plötsligt vara dyrare än min gamla leverantör när räkningen kommer?
Och här hade jag tänkt att jag skulle veta i förväg exakt vad elen kostade med timprisavtal...
Även Bixia (som jag har avtal med) har rätt höga påslag enligt Elpriskollen och det ser jag också i mina egna uträkningar, även om det inte verkar stämma överens helt. Senaste månaden hade jag 56.47 öre/kWh inkl moms om man räknar på rent spotpris, och enligt fakturan blev det 69.347 öre med rörliga kostnader + 5 öre fast påslag. Den skillnaden har gradvis ökat sedan jag skaffade timpris för några månader sedan.
Det underliga är att det skiljer så mycket mellan olika företag. Kollar jag t.ex. Skellefteå Kraft står det att påslaget är 0 öre och rörliga kostnader är 0 öre. Har det alltså varit 15-20 öre billigare per kWh än hos många andra, och hur kommer det sig i så fall att de inte har några extrakostnader? Kommer den skillnaden att fortsätta om jag tecknar avtal med dem, eller kan de helt plötsligt vara dyrare än min gamla leverantör när räkningen kommer?
Och här hade jag tänkt att jag skulle veta i förväg exakt vad elen kostade med timprisavtal...
Skellefteå kraft har naturligtvis också kostnader, men de kvittar det mot rabatten de ger så att allt blir noll hos Elpriskollen. Men det är alltså på grund av sättet att redovisa rabatten som det blir så.J Jonas Kvarnstrom skrev:Det underliga är att det skiljer så mycket mellan olika företag. Kollar jag t.ex. Skellefteå Kraft står det att påslaget är 0 öre och rörliga kostnader är 0 öre. Har det alltså varit 15-20 öre billigare per kWh än hos många andra, och hur kommer det sig i så fall att de inte har några extrakostnader? Kommer den skillnaden att fortsätta om jag tecknar avtal med dem, eller kan de helt plötsligt vara dyrare än min gamla leverantör när räkningen kommer?
Men vi har ett pågående försök att få en överblick över timprispåslagen här: https://www.byggahus.se/forum/threads/jaemfoerelsepriser-timavtal.473298/
jag har Fortum och räknade om spotpriset i euro till kr och räknade efter min energianvändning per timme plus 2,2 öre i elcertifikat och därefter elskatten och fick det att stämma. Inget konstigt alls. Men man får ju tänka till när man räknar, det är lätt att det blir fel.S Simonbmw skrev:Jag fick i dag min första räkning från Telge Energi sedan vi bytt från rörligt avtal till timprisavtal.
Har tidigare i veckan hört från två kollegor med annat energibolag att de fått exakt samma medelpris på räkningen vilket jag tyckte var lite konstigt. De har också precis gått över till timavtal första oktober och har helt olika familjeförhållanden.
Hur som helst, när min räkning damp ner i dag fick även jag samma pris som de, 69 öre/kWh. Inget mer specat på räkningen.
Nu ikväll har jag roat mig med att ladda ner timförbrukningen från mitt energibolag under hela oktober och lagt det i en excelkolumn. I nästa kolumn la jag Nord Pools spotpris, jag kompenserade CEST genom att lägga Nord Pools pris en timma före det redovisade timpriset. Därefter la jag en valutaomvandling, den blir inte exakt i och med att det varierar varje dag men jag la den konstant till 11 SEK/Euro. Till sist la jag på 4 öre/kWh som är energibolagets pålägg. Med denna uträkning fick jag fram 0,57 öre/kWh i medelpris. Det ska tillkomma en kostnad för elcertifikat också men den är ju relativt låg, hittar inte någon bra siffra bara att ett medelpris för året är 3,2 öre/kWh. Det kan i alla fall inte vara de 12 öre som fattas.
Jag kan givetvis räknat fel men jag tycker priset är lite konstigt. Var tror ni de 12 ören som fattas är? Är det någon mer än jag som räknat på sitt egna timpris och fått liknande resultat? Euron har legat mer under 11 kronor än över så där borde det inte bli för lågt medelpris. Räknade jag på 12 kronor/euro fick jag ett medelpris på 60 öre/kWh.
Har ditt elbolag stått för alla kringkostnader för elhandeln gratis? (div avgifter till Nordpool, Svenska kraftnät, eSett och annat). Det som att du har antingen har något fel i dina siffror eller utgår från det spotpris som inte är spotpriset.H Hammarenmittitummen skrev:
Nej.S Simonbmw skrev:Jag fick i dag min första räkning från Telge Energi sedan vi bytt från rörligt avtal till timprisavtal.
Har tidigare i veckan hört från två kollegor med annat energibolag att de fått exakt samma medelpris på räkningen vilket jag tyckte var lite konstigt. De har också precis gått över till timavtal första oktober och har helt olika familjeförhållanden.
Hur som helst, när min räkning damp ner i dag fick även jag samma pris som de, 69 öre/kWh. Inget mer specat på räkningen.
Nu ikväll har jag roat mig med att ladda ner timförbrukningen från mitt energibolag under hela oktober och lagt det i en excelkolumn. I nästa kolumn la jag Nord Pools spotpris, jag kompenserade CEST genom att lägga Nord Pools pris en timma före det redovisade timpriset. Därefter la jag en valutaomvandling, den blir inte exakt i och med att det varierar varje dag men jag la den konstant till 11 SEK/Euro. Till sist la jag på 4 öre/kWh som är energibolagets pålägg. Med denna uträkning fick jag fram 0,57 öre/kWh i medelpris. Det ska tillkomma en kostnad för elcertifikat också men den är ju relativt låg, hittar inte någon bra siffra bara att ett medelpris för året är 3,2 öre/kWh. Det kan i alla fall inte vara de 12 öre som fattas.
Jag kan givetvis räknat fel men jag tycker priset är lite konstigt. Var tror ni de 12 ören som fattas är? Är det någon mer än jag som räknat på sitt egna timpris och fått liknande resultat? Euron har legat mer under 11 kronor än över så där borde det inte bli för lågt medelpris. Räknade jag på 12 kronor/euro fick jag ett medelpris på 60 öre/kWh.
Medlem
· Stockholm
· 963 inlägg
Inte säker på att de har riktig timspot. Tror de gör en ”områdesutjämning”. Så är det när man säljer solel via dem. De tittar på området och ger en schablon. Eller det var så de beskrev det. Det är en anledning till varför jag bytte.S Simonbmw skrev:
Jag var hemma hos min mor i helgen. Hon hade Telge energi rörligt avtal och betalade 132 öre/KWh. Efter en sökning på elskling.se så stod det klart att Telge var det näst sämsta avtalet av runt 100. Gav henne en länk till Lerums energi som kostade 107 öre/KWh. Det blir 20% lägre kostnad. Jag tycker att Telge har valt fel väg (lura människor med en massa reklam?). Ett skitbolag.S Simonbmw skrev:Jag fick i dag min första räkning från Telge Energi sedan vi bytt från rörligt avtal till timprisavtal.
Ja alltså jag blir ju mer och mer nyfiken på vad det är för kostnader som Telge har som är så mycket högre än andra.M mtmmtm skrev:Jag var hemma hos min mor i helgen. Hon hade Telge energi rörligt avtal och betalade 132 öre/KWh. Efter en sökning på elskling.se så stod det klart att Telge var det näst sämsta avtalet av runt 100. Gav henne en länk till Lerums energi som kostade 107 öre/KWh. Det blir 20% lägre kostnad. Jag tycker att Telge har valt fel väg (lura människor med en massa reklam?). Ett skitbolag.
Jag räknade ut mitt pris på Telge med hjälp av Vattenfalls lista på spotpriserna på Nordpool, både framlänges och baklänges. Allt stämmer, förutom att Telge har ett påslag på 4 öre. Deras spotpris är 4 öre högre.
Du skulle inte vilja dela med dig av siffrorna? Jag vet inte helt om jag hänger med på vad du har räknat på.pacman42 skrev:
när vi pratar elleverantör och inte nätägare så är jag rätt säker på att jag betalar Spotpris, + 2,2% elcertifikat +elskatt samt egentligen 39 kr i fastpris som är slopat i ett år då jag är ny kund. Sen tillkommer givetvis kostnader till nätägaren men det var ju inte vad diskussionen handlade omM Mikael 81 skrev:
Många siffror blir det. Jag får återkomma rörande hur jag skall presentera det. Just nu är det bara ett rörigt Excel-ark. Men jag räknade baklänges på Telges redovisade kostnad till mig och gick då ett medelpris som var fyra öre högre än vad Vattenfall redovisade från Nordpol. Detta stämmer då med de fyra öre som Telge anger på elpriskollen, men de redovisar inte detta på fakturan.M Mikael 81 skrev:
Edit: Enklast att förklara det är väl att min faktura var på 1067 för 1290kWh vilket ger ett medelpris på 82,7 öre/kWh (ink moms). Räknar jag ihop all min förbrukning och multiplicerar med Nordpols priser (hämtade från Vattenfalls sida) så får jag 1009kr vilket ger 78,2 öre ink moms. Skillnader utan moms blir då 3,6 öre. Men med ett antal avrundningsfel längs vägen (31 dagar * 24h * 3 tabeller blir en hel radda avrundningsfel som i snitt avrundas mer nedåt än uppåt pga multiplikationerna) så då avrundade jag också resultatet till 4 öre då jag inte orkade räkna på avrundningsfelens verkliga påverkan.
Redigerat: