S sepani skrev:
Kommer att hjälpa mot ljudet från aggregatet men det som stör mest är ljudet från frånluftsdonen…
Hos oss hörs frånluften mer än tilluften, det bör vara normalt pga att det skiljer i hastighet. Som tur är sover man sällan i tvättstugan eller badrummet…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hos oss hörs frånluften mer än tilluften, det bör vara normalt pga att det skiljer i hastighet. Som tur är sover man sällan i tvättstugan eller badrummet…
Det kan även bero på donens utformning. Men det är ju dessutom oftast lite högre flöden och speciellt om det i tillägg är färre frånluftspunkter.

Ja det stämmer kan jag bekräfta. Problemet är inte att frånluft hörs mer än tilluft utan att den helt enkelt hörs för mycket

Nu kom den förhoppningsvis (?) sista kalla knäppen före våren…och jag fick chansen att testa om ventilationen uppför sig som den ska efter leverantörens byte (?) av programvaran…man börjar bli luttrad…nu är varvtal på frånluften konstant MEN det är även varvtalet på tilluften…med resultatet att huset i morse var helt utkylt…kommer en kall natt till, vi får se…leverantören har bekräftat att tilluften ska reduceras vid kyla (och det gjorde den ju faktiskt FÖRE uppgraderingen)…

Skärmdump av mobilapp visar sensorinställningar för ett ventilationssystem eller smart hem enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vad betyder helt utkylt ? Vad har du för
Temp på morgonen i displayen ?

Vad betyder helt utkylt ? Vad har du för
Temp på morgonen i displayen ?
jag överdriver förstås. Knappt 18C…kollade ej dispen…ska kollas inatt

18 rumstemperatur eller tilluftstemp?

18 rumstemperatur eller tilluftstemp?
Rummet kollade ej andra

Du ska ha konstant tilluft och frånluft.
18°C är okej att ha som börväde på tilluftstempen. Sen är det inte säkert att den blir det om du har för "kallt" inomhus.
Vad har du för uppvärmning i huset?

Att aggregatet lyckas hålla samma från och tilluftsflöden antyder att något har blivit bättre. Det borde ju betyda att aggregatet inte behöver avfrosta och kämpar vidare... Det intressanta är väl vilken temperaturer du har på de olika luftflödena och vilken verkningsgrad aggregatet uppnår. Ser fram emot dessa siffrorna de närmsta dagarna.

J JSten skrev:
Att aggregatet lyckas hålla samma från och tilluftsflöden antyder att något har blivit bättre. Det borde ju betyda att aggregatet inte behöver avfrosta och kämpar vidare... Det intressanta är väl vilken temperaturer du har på de olika luftflödena och vilken verkningsgrad aggregatet uppnår. Ser fram emot dessa siffrorna de närmsta dagarna.
Ska absolut kolla aggregatet och kan iofs hålla med. Det känns lite märkligt dock att aggregatet inte längre verkar reducera tilluften vid kall temepratur och att det sammanföll med temperaturfall i huset. Aggregatet ska enligt leverantören reducera tilluften vid kyla vilket det tidigare gjort ned till 1 200 rpm...

Här kommer två bilder

Skärmdump av en app för temperaturreglering; visar nuvarande temperaturer, sensorval och värmesysteminställningar.
Skapa konto
Skärmdump av mobilt gränssnitt visar sensorstatusar, fläktvarvtal och batterispänning; vissa funktioner aktiverade, andra avstängda.
Skapa konto

S sepani skrev:
Ska absolut kolla aggregatet och kan iofs hålla med. Det känns lite märkligt dock att aggregatet inte längre verkar reducera tilluften vid kall temepratur och att det sammanföll med temperaturfall i huset. Aggregatet ska enligt leverantören reducera tilluften vid kyla vilket det tidigare gjort ned till 1 200 rpm...
Jag misstänker att aggregatet tidigare hade fel firmware eller inställningar vilket ledde till att det trodde att det var ett aggregat med traditionell plattvärmeväxlare, vilket gör att den måste börja frysskydda mycket tidigare. Detta är såklart ren spekulation från min sida och jag baserar det på att Vents (ursprungliga tillverkaren av ditt aggregat) tillverkar en modell med och en utan entalpimembran (om jag inte minns helt fel).

S sepani skrev:
Här kommer två bilder

[bild] [bild]
75% verkningsgrad får jag det till, inte bäst med ändå helt ok. Dock är ju temperaturen på frånluften eventuellt lite låg, 20grader, antar att ni har varmare inne? Vilket då pekar på de bristfälligt isolerade rören... Förmodligen snarlika förluster på tilluften..

Och här kommer morgonens bilder..

Skärm med sensorinställningar för ett smart hem-system på en smartphone-app; vissa sensorer aktiverade, andra avstängda.
Skapa konto
Skärmavbild av temperaturstyrningsapp med nuvarande temperaturer, sensorval och värmesysteminställningar.
Skapa konto

• Wow
JSten
  • Laddar…
S sepani skrev:
Och här kommer morgonens bilder..

[bild] [bild]
Konstig fråga kanske, men hur känns flödena vid donen, upplever du att det är samma flöde som normalt? Anledningen till att jag frågar är att aggregatet har en verkningsgrad på 84%, vilket låter orimligt högt. En alternativ förklaring till den höga verkningsgraden är att växlaren har isat igen och det är väldigt lågt luftflöde genom den...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.