Oldboy Oldboy skrev:
Sedan har isoleringstjockleken och temperaturförlusterna i ett rörsystem ett proportionellt beroende av rörlängden. 30 m är väääldigt långt för en villaapplikation. Jag tycker mina kanaler är långa, men ingen av stammarna är längre än ca 15 m. Nu är det ju inte säkert att alla 30 m går i kalla utrymmen iofs?
Poängen är att med så långa kanaler så behövs antagligen ännu bättre isolering än "std" för att inte rörförlusterna ska bli för höga.

För att hålla 20-21C inomhus är väl "normal husstd" 20-25 cm mineralull i väggarna, och aningens mer i taket. Samma behov bör väl i princip föreligga för ventilationsrör där luft med samma temp rör sig?

Om jag kommer ihåg rätt sedan förra årets diskussion så ligger väl iaf ngt eller ngra av dina rör halvvägs exponerade på vinden? Isf hade jag köpt ett par rullar 10 cm byggmatta och lagt i dubbla lager ovanpå. Med temp-mätn i bägge ändar bör det mkt snabbt gå att konstatera om det gör ngn skillnad, och isf hur mkt. (Noggranna mätningar av alla temperaturer i ngn vecka innan, och samma sak ngn vecka efter.)
Huset är byggt i vinkel, aggregatet står i ena änden och tilluften till tv rummet är så långt bort man kan komma…så ca 30 m i kalla utrymmen blir det

S sepani skrev:
Huset är byggt i vinkel, aggregatet står i ena änden och tilluften till tv rummet är så långt bort man kan komma…så ca 30 m i kalla utrymmen blir det
Isolering är det enda som fungerar.
Inte ens om du skaffar ett aggregat utvecklat av NASA så får du vettig tilluft om det är taskig isolering.
NASA är för övrigt duktiga på isolering

A Antemoo skrev:
Isolering är det enda som fungerar.
Inte ens om du skaffar ett aggregat utvecklat av NASA så får du vettig tilluft om det är taskig isolering.
NASA är för övrigt duktiga på isolering
Det blir väl att prova isolera mer med lite mattor ovanpå rören. Har haft diskussionen med min leverantör och de hävdar bestämt (!!)) att isolering med cellgummi faktiskt är mycket bättre (!!) än den gamla typen med gulull. 😆 på ett sätt kan man tycka att leverantör borde ha klart för sig, men….

MultiMan
Har vi inte haft denna diskussionen i olika former under ett års tid och det pratas fortfarande mest istället för att ta in fakta och åtgärda?

Ja, cellgummi är effektiv isolering och bra på flera sätt, men vad hjälper det om man sätter alldeles för tunt skikt? Du tror väl inte att 20 mm isolerar lika bra som 100 mm av samma material? Samma sak med glasull, men som dessutom måste ha lufttätt skikt runt sig annars blåser det rätt igenom och isoleringseffekten blir kraftig nedsatt.
Utan att veta sifforna är det antagligen betydligt priseffektivare att ha tjock och billig glasull istället för tunt cellgummi över så långa sträckor som 30 m.

Om det inte redan är uträknat i tråden med tanke på mängden inlägg, så finns det tillgängliga värden för olika isolationstyper och där kan du se hur mycket den ena sorten motsvarar av den andra.

Vad menar du med "isolering ovanpå rören"? Isoleringen på en ventilerad kallvind måste vara vindtät, så att bara lägga mattor löst ovanpå istället för att linda runt rören på rätt (med tätskikt) sätt tror jag inte är en särskilt bra idé, särskilt inte över 30 m.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Har vi inte haft denna diskussionen i olika former under ett års tid och det pratas fortfarande mest istället för att ta in fakta och åtgärda?

Ja, cellgummi är effektiv isolering och bra på flera sätt, men vad hjälper det om man sätter alldeles för tunt skikt? Du tror väl inte att 20 mm isolerar lika bra som 100 mm av samma material? Samma sak med glasull, men som dessutom måste ha lufttätt skikt runt sig annars blåser det rätt igenom och isoleringseffekten blir kraftig nedsatt.
Utan att veta sifforna är det antagligen betydligt priseffektivare att ha tjock och billig glasull istället för tunt cellgummi över så långa sträckor som 30 m.

Om det inte redan är uträknat i tråden med tanke på mängden inlägg, så finns det tillgängliga värden för olika isolationstyper och där kan du se hur mycket den ena sorten motsvarar av den andra.

Vad menar du med "isolering ovanpå rören"? Isoleringen på en ventilerad kallvind måste vara vindtät, så att bara lägga mattor löst ovanpå istället för att linda runt rören på rätt (med tätskikt) sätt tror jag inte är en särskilt bra idé, särskilt inte över 30 m.
Ok. Men jag tänker att rören är delvis isolerade genom att de ligger i lösullen? Det är översta delen som syns? Jag trodde därför det skulle fungera att täcka med isolermattor på ”toppen” men det kommer kanske inte att hjälpa…

Självklart hjälper det att helt enkelt bara lägga mattor (med vindpapp på ovansidan) ovanpå. Byggmattor är ca 120 cm breda för att passa mellan takstolar på cc 120 cm. Det betyder att det täcker ca 50 cm utanför rören när de bara läggs ut ovanpå. Det enda att tänka på är väl att säkra så att det inte blir några längsgående luftkanaler längs rören om isoleringsmattan är så styv att den inte sjunker ner ordentligt och sluter tätt längs sidorna av rören. Det fixar man genom att antingen lägga brädor längs med som tynger ner mattorna, eller så tar man lösull eller andra småbitar av isolering och tätar ngn meter mot rören i båda ändarna så ingen luft kan dra in/ut.

Alternativt kan man lägga 95 mm isoleringsskivor på sidorna så att byggmattan ligger i stort sett platt ovanpå sidoisolering och rör. Det är då lagom att ta vanliga skivor 1165 x 565 x 95 mm och klyva på längden så de blir ca 28 cm breda.

Finns ingen anledning att krångla med att isolera runt om rören när de ligger halvvägs ner i isoleringen.

Jag har gjort båda varianterna i vårt hus, och det fungerar utmärkt. Det är dock betydlig snabbare och enklare att bara täcka rören med isolering när de ligger på/i isoleringen på en kallvind.

Jag förstår varför installationsfirmorna helst jobbar med armaflex jämfört med att linda isoleringsmattor, men 25 mm är åt helsicke för lite isoleringstjocklek på en kallvind, oavsett vilken isolering det är, även i Skåne.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.