Systemair som offererades skriver ”kan installeras på vind om temperaturen inte blir alltför låg…” vad kan det i praktiken innebära?

Skärmbild av FTX-aggregat (SAVE VSR 500) information, pris och projektplanerarknapp på Systemair webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du mätt upp temp på vinden ? Om du har minus borde du ha frost ?
Absolut, den blir minus om minus ute då det är en kallvind. T ex mätte jag vid ett tillfälle i december minus 5c…

S sepani skrev:
Denna input har nog varit förbi i tråden men jag har missat den. Här står det ju svart på vitt…min kallvind håller absolut inte dessa temperaturer under vinterhalvåret . Jag tror att firmans chanser att krångla sig ur detta är väldigt små. Ser fram emot mötet på torsdag….

[bild]
Ja, tror det har nämnts tidigare i tråden.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du mätt upp temp på vinden ? Om du har minus borde du ha frost ?
Aggregatet har 40mm minneralullsisolering, så borde inte vara något problem. Ungefär samma som på mitt Heru 100, som kan sättas i ouppvärmda utrymmen. Man kan ju egentligen fundera på varför tillverkaren begränsar till lägst en grad.. Nu hjälper ju denna begränsning TS, så kanske inte läge att gäva för djupt ;)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J JSten skrev:
Ja, tror det har nämnts tidigare i tråden.

Aggregatet har 40mm minneralullsisolering, så borde inte vara något problem. Ungefär samma som på mitt Heru 100, som kan sättas i ouppvärmda utrymmen. Man kan ju egentligen fundera på varför tillverkaren begränsar till lägst en grad.. Nu hjälper ju denna begränsning TS, så kanske inte läge att gäva för djupt ;)
har inte mätat men är tveksam att mitt aggregat har 40 mm isolering?

S sepani skrev:
har inte mätat men är tveksam att mitt aggregat har 40 mm isolering?
Enligt manualen ska det vara det, såvida jag inte kollade fel :)

J JSten skrev:
Enligt manualen ska det vara det, såvida jag inte kollade fel :)
Det bör det ju vara i så fall, kollar imorgon, behöver bryta strömmen för att fota inuti

S sepani skrev:
Det bör det ju vara i så fall, kollar imorgon, behöver bryta strömmen för att fota inuti
idag har leverantören varit på plats och uppgraderat programvaran som tydligen varit felaktig. Framöver ska varvtal på frånluften vara konstant. Nu hoppas jag på en sista köldknäpp för att slippa vänta till nästa vinter på bekräftelse att felet är korrigerat…

aggregatet är isolerat med 40 mm

• Gilla
bjornswensson och 1 till
  • Laddar…
Vad skönt, hoppas du kan slappna av nu :=)

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Här står det ju svart på vitt…min kallvind håller absolut inte dessa temperaturer under vinterhalvåret .
Det brukar vara relaterat till kondensvattenavledning. Ditt agg finns i två versioner, 1 med kondensvattenavledning och ett utan. Du har det utan såvitt jag förstår?
Det utan har ett fuktgenomsläppligt membran i växlaren som gör att det i ett fuktperspektiv fungerar som en rotorväxlare, dvs att fukten i frånluften återförs tillbaka in i huset med tilluften istf att ledas bort till en brunn.

Så, min gissning är att TS agg kan stå på en kallvind.

Med lite tur :lying: så blir det några nätter med minusgrader innan våren/sommaren är här i Skåne. Då ser vi fram mot nya rapporter om hur agget fungerar. Tills dess... :coffee::beer::)

PS. Såg i bilden på databladet att verkningsgraden angavs (73-91%). Det står möjligtvis inte där i databladet någonstans när de olika siffrorna gäller?

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det brukar vara relaterat till kondensvattenavledning. Ditt agg finns i två versioner, 1 med kondensvattenavledning och ett utan. Du har det utan såvitt jag förstår?
Det utan har ett fuktgenomsläppligt membran i växlaren som gör att det i ett fuktperspektiv fungerar som en rotorväxlare, dvs att fukten i frånluften återförs tillbaka in i huset med tilluften istf att ledas bort till en brunn.

Så, min gissning är att TS agg kan stå på en kallvind.

Med lite tur :lying: så blir det några nätter med minusgrader innan våren/sommaren är här i Skåne. Då ser vi fram mot nya rapporter om hur agget fungerar. Tills dess... :coffee::beer::)

PS. Såg i bilden på databladet att verkningsgraden angavs (73-91%). Det står möjligtvis inte där i databladet någonstans när de olika siffrorna gäller?
Jag har inte kunnat få fram vid vilka förhållanden det gäller. Har påtalat för min leverantör att det inte är intressant med en hög verkningsgrad vid "höga" temperaturer....mycket riktigt påpekade service teknikern att det minsann hade en väldigt bra verkningsgrad vid hans besök (med +7C). Det han gjorde förutom att uppgradera den felaktiga programvaran var att öka varvet på frånluften som nu konstant går på 2 280 rpm. Detta var nödvändigt och en del av injusteringen hävdade han.

Det stämmer att jag har aggregatet utan vatenavledning och att det löses m h a membranet. Han hävdar att risken för vattenskada inte finns med mindre man stänger av aggregatet under en längre tid, jag hoppas det stämmer...

Nu har aggregatet varvat upp till 2340 rpm. Och det är plus 8 C utomhus. Ljudnivån upplevs som störande av delar av familjen. Känns framförallt som att jag inte kan lita på leverantören. 140 rpm extra mot de 2200 är en märkbar skillnad. Ska försöka se i manualen om 2200 är den tänkta nivån…

Mobilskärm som visar en lista över system sensorer, vissa aktiva och avaktiverade, i en applikation.
Skapa konto

Ligger aggregate direkt mot bjälklag så får man stomljud också. Skall ligga på en dämpmatta speciellt på vind

Aggregatet står på en uppbyggd platta av trä men jag tror inte de lagt någon dämpmatta under….

Vind med isolering, träreglar, ventilationstrumma och gångbrädor av trä.
Skapa konto

Eklast o peta in ett liggunderlag typ biltema så blir det tystare. Palla upp ag med 4 träkilar, 1 i vardera hörnet.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Kommer att hjälpa mot ljudet från aggregatet men det som stör mest är ljudet från frånluftsdonen…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.