Som det brukar vara när man drar igång ett bygge, fullt upp! Så har inte hunnit uppdatera men ska försöka uppdatera ikapp

Innan snön försvann drog vi igång med bygge av väg in till tomten
Grävmaskin på en lerig skogsmark med snörester och upprivna markytor, mitt i ett anläggningsarbete eller grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte en maskin att ha för bygget, fick tyvärr skruva en del till en början så drog ut lite på tiden men nu är vägen körbar, ska toppas med 0-16 så småningom.
Grusväg, skog, grävmaskin, uppgrävd mark, molnig himmel, inga människor synliga, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusväg, träd, klar himmel, arbetsfordon, avverkad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det var det dags för rivning av stubbar och grovplanering av tomten.

Grävmaskin i skogsmiljö, jobbar med markarbeten, soligt väder, tallar i bakgrunden, skuggor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grävmaskin i skogsmiljö, nyligen avverkade träd, soligt väder, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsmark omvandlas med grävmaskin, stubbar, stenar, jord, blå himmel, ingen människa syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ganska mycket pyssel med det då det är en skogstomt, passade även på att omfördela massor på tomten för att jämna till den i samma veva.
 
  • Grusväg, avverkad skog, ensam tall, två bilar, klart väder, delvis skugga, byggarbetsplats eller utvecklingsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I samma veva gjorde vi klart och fick godkänt bygglovet, så nu är det bara att köra!
Utstakning blev gjort och dags att grusa upp en platå för huset

Byggarbetsplats, skogsbakgrund, grushög, markarbete, arbetare med reflexkläder, solljus, trädstammar, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats, grävmaskin, rishögar, trädsilhuett, skymning, konstruktionsmaterial, markarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markjobben är jag rätt bekväm med, men sen var det dags för alla ledningar, många saker att tänka och klura på som förstagångsbyggare!
Fick ner dagvatten, el och vattenslang i backen

Grävmaskin vid skogsröjning, gräver dike, gul kabel synlig, jordhögar, stenar, tydlig skogsbakgrund, eftermiddagssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats i skogsmiljö, grävmaskin, vit skåpbil, sprängsten, grustransport, arbetare, nedgående sol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte en husvagn att kunna bo i under bygget som man kan skymta till höger. Tomten ligger ca 1timme hemifrån så jäkligt skönt att slippa åka varje dag!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Var ungefär är det du bygger?
Kul att följa.

//AA
 
Fick sen även ner avlopp och kollektorslang mm i backen. Passar på att stoppa ner några tomrör för framtida idéer som kan dyka upp
Byggarbetsplats med rör, kablar och grus. Maskiner i bakgrunden. Byggaktivitet eller infrastrukturuppgradering under solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grusig terräng, nedgrävda rör, klippor, skogsbakgrund, solig dag, utgrävningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fortsatt med fyllen, mycket grus blir det, och många vändor med paddan
Byggarbetsplats med grävmaskin och grushögar, klar himmel, skog i bakgrunden, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Var ungefär är det du bygger?
Kul att följa.

//AA
Det är kul med husbygge Utanför Norrtälje är det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I snitt blev bädden för huset ca 80cm 0-150, känns riktigt stabilt och bra. Vi ville upp lite grann för att bättra på utsikt och för att det ska funka bättre med övriga tomten och höjder. Blir även bättre med framtida bygge av bastu, pool och garage. Men alla de 3 projekten blir senare. Vi förbereder dock med avlopp, kulvert för vatten och värme redan nu.

Bädden med fyll toppade vi av med 0-30. Sen på med duk (känns lite onödigt men kan säkert fylla viss funktion i det långa loppet) och singel. Hann tyvärr inte få värmerörskulverten till bastun i tid så kunde inte täcka allt..
Ett byggarbetsområde med grus, några stolpar och träd i bakgrunden. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i väntan på kulverten arbetade vi vidare med dränering, även den känns något onödig med tanke på fyllen med dränerandet material och höjden, men den ska ju finnas där så lika bra att singla in, men vet ju inte hur man i förlängningen kan få för sig att fylla runtom heller :)

Grävmaskin bredvid nyanlagd väg med geotextil och krossad sten på landsbygd. Soligt väder, grön skog omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med markarbete, grus, geotextil, svarta rör, mot skogsbakgrund under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kulverten vart ytterligare försenad så jag bestämde mig för att lägga den i singlet istället och brotta dit den på nått sätt iaf.

Ett byggarbetsområde med grus, konstruktionsskikt och träd under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sagt och gjort, singeln på plats. Då jag ville göra singelbädden med grävaren insåg jag att jag troligen skulle köra sönder radonslangen (KA och kommun tycker vi ska ha en sån), så väljer jag att gräva ner den för hand efteråt istället och se det som ett träningspass :)

Började även förbereda hörn för snöre, tur jag har grävmaskinen, inte kul (omöjligt) att gräva för hand i 0-150 :rofl:, skulle såklart fyllt fast dessa istället, men ibland får man ta en sak i taget!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vad säger panelen om åldersbeständig plast mellan första och andra lagret cellplast? Tillför det något och hjälper det mot ev radon om man använder ”vanlig” plast?
 
Det gör lite skillnad mot radon - Kånner ni till att det finns halter av radon i marken så skadar det inte att dra ett lager plast.

skulle jag lägga ett varv skulle det definitivt vara åldersbeständig.

Jag tänkte lägga ett varv men det glömdes bort i farten… :rofl:
 
Tillslut kom kulvert leveransen, tog en färdigisolerad även för kallvatten.
Sen ner med dem och radonslangen i backen. Träningspasset med spaden blev av..
Byggarbetsplats med grus, kablar och rör över klippgrund, i ett skogsmiljö under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med grus, kablar och verktyg, omringad av skog och klippor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara köra igång med Kantbalk (y)
Gjutning närmar sig, så inte mycket att spara på!

Grund till byggnad under konstruktion, grus, betongfundament, träd, molnig himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
M Msarps skrev:
Tillslut kom kulvert leveransen, tog en färdigisolerad även för kallvatten.
Sen ner med dem och radonslangen i backen. Träningspasset med spaden blev av..
[bild] [bild]

Sen var det bara köra igång med Kantbalk (y)
Gjutning närmar sig, så inte mycket att spara på!

[bild]
M Msarps skrev:
Tillslut kom kulvert leveransen, tog en färdigisolerad även för kallvatten.
Sen ner med dem och radonslangen i backen. Träningspasset med spaden blev av..
[bild] [bild]
M Msarps skrev:
Tillslut kom kulvert leveransen, tog en färdigisolerad även för kallvatten.
Sen ner med dem och radonslangen i backen. Träningspasset med spaden blev av..
[bild] [bild]

Sen var det bara köra igång med Kantbalk (y)
Gjutning närmar sig, så inte mycket att spara på!

[bild]

Vad har du för grovhet på gruset?

Snyggt jobbat!
 
O oswim skrev:
Vad har du för grovhet på gruset?

Snyggt jobbat!
fyllningen är 0-150, toppat med lite 0-30 för det är lättare att få det slätt, dränerande lagret är 8-16
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Lite kluven på hur jag ska göra med motfyllningen av kantbalken på utsidan. En randisolering skulle ju fylla två funktioner tänker jag, dels hjälpa mot kylan, men även hålla finare material från dräneringen.
Däremot känns isoleringen nästan onödig på dessa breddgrader och jag har verkligen inget tjälfarligt under..

Tre alternativ som jag ser det,
1. Mycket singel (håller emot sämre) och inget annat
2. Isolering med 0-16 uppepå, lite ”hängslen och livrem”
3. Markduk på singeln och packa 0-16 uppepå

Vad skulle ni kört?
 
Alternativ 2 eller 3, så du får fast underlag att gå på iallafall

Kul projekt, verkar vara ett härligt läge på tomten. (Jag hade haft entrén på framsidan men det är lite sent nu ;))
 
M Msarps skrev:
Lite kluven på hur jag ska göra med motfyllningen av kantbalken på utsidan. En randisolering skulle ju fylla två funktioner tänker jag, dels hjälpa mot kylan, men även hålla finare material från dräneringen.
Däremot känns isoleringen nästan onödig på dessa breddgrader och jag har verkligen inget tjälfarligt under..

Tre alternativ som jag ser det,
1. Mycket singel (håller emot sämre) och inget annat
2. Isolering med 0-16 uppepå, lite ”hängslen och livrem”
3. Markduk på singeln och packa 0-16 uppepå

Vad skulle ni kört?
Jag körde makadam runt som mothåll för formen för att inte få ner fint material till dräneringen.
Paddad makadam, även grov, går utmärkt att gå på, stor skillnad mot lös.
40cm höga L-stöd, 30cm kantbalk, 25cm cellplast, 15cm betong
Ska vara garage på markplan hos mig. Därav tjockare betong och mer tryck på formen.
Fyllde cirka 25-30cm upp mot formen med ganska brant lutning och det gick bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.