33 320 läst · 117 svar
33k läst
117 svar
Fritidshusbygge från start till mål
Som det brukar vara när man drar igång ett bygge, fullt upp! Så har inte hunnit uppdatera men ska försöka uppdatera ikapp
Innan snön försvann drog vi igång med bygge av väg in till tomten
Köpte en maskin att ha för bygget, fick tyvärr skruva en del till en början så drog ut lite på tiden men nu är vägen körbar, ska toppas med 0-16 så småningom.
Efter det var det dags för rivning av stubbar och grovplanering av tomten.
Ganska mycket pyssel med det då det är en skogstomt, passade även på att omfördela massor på tomten för att jämna till den i samma veva.
Innan snön försvann drog vi igång med bygge av väg in till tomten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte en maskin att ha för bygget, fick tyvärr skruva en del till en början så drog ut lite på tiden men nu är vägen körbar, ska toppas med 0-16 så småningom.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter det var det dags för rivning av stubbar och grovplanering av tomten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ganska mycket pyssel med det då det är en skogstomt, passade även på att omfördela massor på tomten för att jämna till den i samma veva.
I samma veva gjorde vi klart och fick godkänt bygglovet, så nu är det bara att köra!
Utstakning blev gjort och dags att grusa upp en platå för huset
Markjobben är jag rätt bekväm med, men sen var det dags för alla ledningar, många saker att tänka och klura på som förstagångsbyggare!
Fick ner dagvatten, el och vattenslang i backen
Köpte en husvagn att kunna bo i under bygget som man kan skymta till höger. Tomten ligger ca 1timme hemifrån så jäkligt skönt att slippa åka varje dag!
Utstakning blev gjort och dags att grusa upp en platå för huset
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Markjobben är jag rätt bekväm med, men sen var det dags för alla ledningar, många saker att tänka och klura på som förstagångsbyggare!
Fick ner dagvatten, el och vattenslang i backen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köpte en husvagn att kunna bo i under bygget som man kan skymta till höger. Tomten ligger ca 1timme hemifrån så jäkligt skönt att slippa åka varje dag!
Fick sen även ner avlopp och kollektorslang mm i backen. Passar på att stoppa ner några tomrör för framtida idéer som kan dyka upp
fortsatt med fyllen, mycket grus blir det, och många vändor med paddan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
fortsatt med fyllen, mycket grus blir det, och många vändor med paddan
Logga in
Skapa konto
I snitt blev bädden för huset ca 80cm 0-150, känns riktigt stabilt och bra. Vi ville upp lite grann för att bättra på utsikt och för att det ska funka bättre med övriga tomten och höjder. Blir även bättre med framtida bygge av bastu, pool och garage. Men alla de 3 projekten blir senare. Vi förbereder dock med avlopp, kulvert för vatten och värme redan nu.
Bädden med fyll toppade vi av med 0-30. Sen på med duk (känns lite onödigt men kan säkert fylla viss funktion i det långa loppet) och singel. Hann tyvärr inte få värmerörskulverten till bastun i tid så kunde inte täcka allt..
i väntan på kulverten arbetade vi vidare med dränering, även den känns något onödig med tanke på fyllen med dränerandet material och höjden, men den ska ju finnas där så lika bra att singla in, men vet ju inte hur man i förlängningen kan få för sig att fylla runtom heller
Kulverten vart ytterligare försenad så jag bestämde mig för att lägga den i singlet istället och brotta dit den på nått sätt iaf.
sagt och gjort, singeln på plats. Då jag ville göra singelbädden med grävaren insåg jag att jag troligen skulle köra sönder radonslangen (KA och kommun tycker vi ska ha en sån), så väljer jag att gräva ner den för hand efteråt istället och se det som ett träningspass
Började även förbereda hörn för snöre, tur jag har grävmaskinen, inte kul (omöjligt) att gräva för hand i 0-150 , skulle såklart fyllt fast dessa istället, men ibland får man ta en sak i taget!
Bädden med fyll toppade vi av med 0-30. Sen på med duk (känns lite onödigt men kan säkert fylla viss funktion i det långa loppet) och singel. Hann tyvärr inte få värmerörskulverten till bastun i tid så kunde inte täcka allt..
Logga in
Skapa konto
i väntan på kulverten arbetade vi vidare med dränering, även den känns något onödig med tanke på fyllen med dränerandet material och höjden, men den ska ju finnas där så lika bra att singla in, men vet ju inte hur man i förlängningen kan få för sig att fylla runtom heller
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kulverten vart ytterligare försenad så jag bestämde mig för att lägga den i singlet istället och brotta dit den på nått sätt iaf.
Logga in
Skapa konto
sagt och gjort, singeln på plats. Då jag ville göra singelbädden med grävaren insåg jag att jag troligen skulle köra sönder radonslangen (KA och kommun tycker vi ska ha en sån), så väljer jag att gräva ner den för hand efteråt istället och se det som ett träningspass
Började även förbereda hörn för snöre, tur jag har grävmaskinen, inte kul (omöjligt) att gräva för hand i 0-150 , skulle såklart fyllt fast dessa istället, men ibland får man ta en sak i taget!
Det gör lite skillnad mot radon - Kånner ni till att det finns halter av radon i marken så skadar det inte att dra ett lager plast.
skulle jag lägga ett varv skulle det definitivt vara åldersbeständig.
Jag tänkte lägga ett varv men det glömdes bort i farten…
skulle jag lägga ett varv skulle det definitivt vara åldersbeständig.
Jag tänkte lägga ett varv men det glömdes bort i farten…
Tillslut kom kulvert leveransen, tog en färdigisolerad även för kallvatten.
Sen ner med dem och radonslangen i backen. Träningspasset med spaden blev av..
Sen var det bara köra igång med Kantbalk
Gjutning närmar sig, så inte mycket att spara på!
Sen ner med dem och radonslangen i backen. Träningspasset med spaden blev av..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen var det bara köra igång med Kantbalk
Gjutning närmar sig, så inte mycket att spara på!
Logga in
Skapa konto
M Msarps skrev:
M Msarps skrev:
M Msarps skrev:
Vad har du för grovhet på gruset?
Snyggt jobbat!
Lite kluven på hur jag ska göra med motfyllningen av kantbalken på utsidan. En randisolering skulle ju fylla två funktioner tänker jag, dels hjälpa mot kylan, men även hålla finare material från dräneringen.
Däremot känns isoleringen nästan onödig på dessa breddgrader och jag har verkligen inget tjälfarligt under..
Tre alternativ som jag ser det,
1. Mycket singel (håller emot sämre) och inget annat
2. Isolering med 0-16 uppepå, lite ”hängslen och livrem”
3. Markduk på singeln och packa 0-16 uppepå
Vad skulle ni kört?
Däremot känns isoleringen nästan onödig på dessa breddgrader och jag har verkligen inget tjälfarligt under..
Vad skulle ni kört?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 698 inlägg
Alternativ 2 eller 3, så du får fast underlag att gå på iallafall
Kul projekt, verkar vara ett härligt läge på tomten. (Jag hade haft entrén på framsidan men det är lite sent nu )
Kul projekt, verkar vara ett härligt läge på tomten. (Jag hade haft entrén på framsidan men det är lite sent nu )
Jag körde makadam runt som mothåll för formen för att inte få ner fint material till dräneringen.M Msarps skrev:Lite kluven på hur jag ska göra med motfyllningen av kantbalken på utsidan. En randisolering skulle ju fylla två funktioner tänker jag, dels hjälpa mot kylan, men även hålla finare material från dräneringen.
Vad skulle ni kört?
Paddad makadam, även grov, går utmärkt att gå på, stor skillnad mot lös.
40cm höga L-stöd, 30cm kantbalk, 25cm cellplast, 15cm betong
Ska vara garage på markplan hos mig. Därav tjockare betong och mer tryck på formen.
Fyllde cirka 25-30cm upp mot formen med ganska brant lutning och det gick bra.