M Msarps skrev:
Stora öppningen i mitten på huset är ett 4m skjutparti och öppningen längst till vänster en vanlig fönsterdörr, så ut kommer vi!

Tänkt på värderstreck? Får du direktsol in genom partiet blir de bastu inne på sommaren. Norrläge är nog bäst för gigantiska fönster.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Tänkt på värderstreck? Får du direktsol in genom partiet blir de bastu inne på sommaren. Norrläge är nog bäst för gigantiska fönster.
Jepp det är nordvästläge på den väggen. Baldakinen kommer att avskärma sol och regn en aning också
 
Någon som har erfarenhet av att dra tilluftsventilation i plattan? Ser flera fördelar men det men finns säkert även nackdelar? Förutom att det är väldigt svårt att flytta och byta ut då.

Har läst dem trådar som finns i ämnet men alla är ganska gamla..

tex nått sånt här:
https://inventiair.se/produkter/home/

Ingen aning om pris osv, men går säkerligen att lösa med en enklare variant också.
 
Kul projekt.
Jag antar att du läst/följer min byggtråd?

Jag är bra på att bygga men inte lika bra på att arkitekta/designa, därför "stal" vi ett koncept från ett Hudikhus, gjorde några mindre förändringar men är mycket nöjda med planlösningen.

Kaminen skulle jag absolut rita in som en central del i storstugan och beroende på hur högt i tak det blir ovanför kaminen så kanske även förbereda el för en takfläkt. Vi eldar så fort vi är där, älskar värmen och stämningen det ger och takfläkten fördelar effektivt värmen i hela stugan.

Även om man vill optimera ytorna i ett fritidshus så tänk på att inte göra för liten entré/hall, många stugor jag besökt har minimal hall och det blir kaos direkt med kläder och skor.

Vi valde att dra alla vattenledningar i tak och väggar, då slapp vi det momentet vid gjutningen, endast inkommande vatten kommer upp ur plattan.

Kan du inte sänka innertaket något ovan teknik, bad och sovrum? Då får du ett installationsutrymme för ventilation.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Kul projekt.
Jag antar att du läst/följer min byggtråd?

Jag är bra på att bygga men inte lika bra på att arkitekta/designa, därför "stal" vi ett koncept från ett Hudikhus, gjorde några mindre förändringar men är mycket nöjda med planlösningen.

Kaminen skulle jag absolut rita in som en central del i storstugan och beroende på hur högt i tak det blir ovanför kaminen så kanske även förbereda el för en takfläkt. Vi eldar så fort vi är där, älskar värmen och stämningen det ger och takfläkten fördelar effektivt värmen i hela stugan.

Även om man vill optimera ytorna i ett fritidshus så tänk på att inte göra för liten entré/hall, många stugor jag besökt har minimal hall och det blir kaos direkt med kläder och skor.

Vi valde att dra alla vattenledningar i tak och väggar, då slapp vi det momentet vid gjutningen, endast inkommande vatten kommer upp ur plattan.

Kan du inte sänka innertaket något ovan teknik, bad och sovrum? Då får du ett installationsutrymme för ventilation.
Helt rätt antagande! :)
Har med mycket nöje följt flertaltet byggtrådar här på forumet och inhämtat mycket inspiration. Riktigt fint och välorganiserat ditt bygge, imponerande!

Kamin blir det, hade en tanke av att köra vattenmantlat för att kunna använda som alternativ värmekälla då vi gillar att elda och förmodligen kommer göra det relativt mkt. Men har släppt det, får inse sina begränsningar ibland :) bra tips med fläkten, ska definitivt överväga det!

Sant med hallen, vi har lagt till en större garderobslösning i hallen nu med bättre "flow" som känns bra.
Sannolikt kommer vi nyttja bägge ingångarna ungefär lika mkt.

Har valt att samla allt inkommande till ett teknikrum och lägga kök och badrum på varsin sida för att förenkla och minimera dragning. hoppas det ska bli bra. Samtidigt kan vi gömma undan oljud och pump mm.

Jo jag kan sänka taket och troligtvis få plats men då vi ska ha pulpettak hade det vart trevligt att få jämn stigning på taket från låg till högsida. Får klura vidare på det..
 
M Msarps skrev:
Jo jag kan sänka taket och troligtvis få plats men då vi ska ha pulpettak hade det vart trevligt att få jämn stigning på taket från låg till högsida. Får klura vidare på det..
Har du limträbalkar eller takstolar i taket? Om du har nån form av takstol kan du antagligen dra ventilationen i i isoleringen uppe i taket.
 
P
Hur stort blir teknikrummet och vilka prylar planerar du bygga in där? Sitter själv och funderar på om det är värt med ett extra rum eller inte
 
Har ni kollat på masonitbalkar till taket?
 
  • Gilla
Joelj0
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Har du limträbalkar eller takstolar i taket? Om du har nån form av takstol kan du antagligen dra ventilationen i i isoleringen uppe i taket.
Det är limträ, ser ut såhär:
Teknisk ritning, konstruktionsplan med mått; fyra vyer; armeringsjärn i betongelement, detaljerad specifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har varit inne på både fackverk och lättbalk men landat i detta. Vill inte få för höga takbalkar för utseendets skull. hade däremot varit lämpligt att dra vetilation genom! :)
 
P Posselosse skrev:
Hur stort blir teknikrummet och vilka prylar planerar du bygga in där? Sitter själv och funderar på om det är värt med ett extra rum eller inte
Där tänkte jag känna mig fram lite ang storlek men ska inrymma bergvärmepumpen, elskåp, fördelningsskåp till golvvärme, ventilationsaggregat, diverse dragning av ledningar, sopsortering/återvinning mm. Har även varit inne på peta dit tvättmaskin, men än så länge är den kvar i badrumet. tänker mig även att det kan bli rätt lämpligt att torka tvätt där.
Framförallt tänker jag mig att det blir smidigt att gå därifrån med vatten, el, och ventilation till kök och badum/bastu.
 
har nu fått lite uppdaterade ritningar. Såhär ser huset ut just nu :)

Tekniska ritningar av en enkel byggnad, två vyer: sido- och framsida, med dörrar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två arkitektoniska ritningar av en byggnad, en i sidovy och en i frontvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en lägenhetsplan med möbler, måttangivelser och tekniska markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Msarps skrev:
Det är limträ, ser ut såhär:QUOTE]
Gör mellanväggen bärande så kan du dra ventilationsrören igenom limträbalkarna ovanför mellanväggen. Såga 130 mm runt hål genom balken.
 
Har ni funderat på skjutdörrar, till sovrummen?
 
M Maxitupla skrev:
Gör mellanväggen bärande så kan du dra ventilationsrören igenom limträbalkarna ovanför mellanväggen. Såga 130 mm runt hål genom balken.
Tål att fundera på. Tack för inspel!
 
V Vante skrev:
Har ni funderat på skjutdörrar, till sovrummen?
Jepp det har vi!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.