Sådärja huset lossat på gården, plattan slipad och behandlad med Betsil. Snart åker väggarna upp 😃
Även passat på att grusa gården lite för att slippa leran på en större yta.
Byggarbetsplats, skog, blå himmel med vita moln, byggmaterial paketerat, anläggningsfordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Det har blivit några lass kross som levererats allt som allt misstänker jag?
 
G Gabbe1 skrev:
Det har blivit några lass kross som levererats allt som allt misstänker jag?
Jo har gått åt en hel del, tror jag är uppe på drygt 500t ca 😬
Ca 80 cm 0-150 Som tjockast längst ner.
En bekant sa att man kan räkna teoretiskt mängd kubik och lägga på 40% så hamnar man ganska nära sanningen. Stämmer rätt bra.
 
Sådärja gick ju smidigt att ställa upp, 3 dagar 3 personer så hade vi underlagspappen på 👍🏻
Byggarbetsplats med isolerade väggar, person arbetar, stege och verktyg, molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats, träväggar uppförs, grå himmel, ingen person synlig, byggmaterial, konstruktion i tidigt skede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av träkonstruktion mot blå himmel, isoleringsmaterial syns, byggprocess, träd och moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern träbyggnad under konstruktion, regnvåt grund, grus, skogsbakgrund med molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyckades tajma in leverans och installation av skjutpartiet såpass väl att vi hunnit lyfta in ett gäng takstolar innan, de som var lätta att lyfta in för hand. Så att vi sedan kunde nyttja kranbilen jag bokat för att lyfta in resten av takstolarna direkt efter skjutpartiet. Mkt smidigt!
Något nervöst moment att krana in 4m skjutparti med sugkoppar 😬 men det gick bra! Någon som vet vad ett sånt kan väga?
Minigrävare lastar byggmaterial nära lastbil vid byggarbetsplats, solig dag med blå himmel och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med träkonstruktion, kran, virke och arbetare under blå himmel med fluffiga moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leverans av skjutparti, inlyft med annan kranbil och inlyft av alla takstolar på ca 2 timmar totalt 👌🏻

Modern träbyggnad med distinkt takkonstruktion under blå himmel, omgiven av träd och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av en huskonstruktion med trästomme, stora fönster, verktyg, och öppet takbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt trähus på grusgrund med skogsbakgrund och grävmaskin, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern träbyggnad under konstruktion, stege, byggmaterial, grävmaskin, skog i bakgrunden, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även hunnit få dit vindskivebrädor och börjat förbereda för montage av övriga fönster och dörrar. Så det + plåtar jobbar vi vidare med nu.
Fortsättning följer..
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
M Msarps skrev:
Sådärja gick ju smidigt att ställa upp, 3 dagar 3 personer så hade vi underlagspappen på 👍🏻
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Lyckades tajma in leverans och installation av skjutpartiet såpass väl att vi hunnit lyfta in ett gäng takstolar innan, de som var lätta att lyfta in för hand. Så att vi sedan kunde nyttja kranbilen jag bokat för att lyfta in resten av takstolarna direkt efter skjutpartiet. Mkt smidigt!
Något nervöst moment att krana in 4m skjutparti med sugkoppar 😬 men det gick bra! Någon som vet vad ett sånt kan väga?
[bild]
[bild]
Leverans av skjutparti, inlyft med annan kranbil och inlyft av alla takstolar på ca 2 timmar totalt 👌🏻

[bild]

[bild]

[bild]
[bild]

Har även hunnit få dit vindskivebrädor och börjat förbereda för montage av övriga fönster och dörrar. Så det + plåtar jobbar vi vidare med nu.
Fortsättning följer..
Redan fått på tak också?
Panelen på väggarna, ska det på lockläkt, är det spontade brädor eller annan lösning?
Snyggt bygge! 👌
 
Redigerat:
T TCG skrev:
Redan fått på tak också?
Panelen på väggarna, ska det på lockläkt, är det spottade brädor eller annan lösning?
Snyggt bygge! 👌
Ska försöka få hit takläggaren å bränna på pappen så snart som möjligt. Måste hinna göra lådor för skorstensgenomföring först bara. Och få tag i fot och vindskiveplåtar som inte följde med i rätt färg.
Panelen är såkallad ”funkispanel” som går ihop omlott och lämnar en liten springa mellan ytterst.
Tackar 👍🏻
 
Pysslar vidare, gjort genomföringar för skorsten innan takläggningen, snickrade lådor i plyfa, känns stabilt och bra.
Träbjälklag och spånskiveplattor ur fågelperspektiv med en öppning som skapar en geometrisk kontrast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkvadrat öppning i golv, ben och skor synliga, går neråt, perspektiv ovanifrån, utomhus, äventyr, undangömd passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även fått taket svetsat och klart, bara krönplåtar kvar, plåtslagaren har dock semester..
Han ska få göra stosar till skorsten också.
Platt tak med vattentät beläggning, skorsten, omgivet av skog, mulen himmel, regndroppar, byggnadsavfall synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lockat igen mellan takstolarna också på höga sidan ut mot överhänget, vet inte hur man brukar göra men osb kändes smidigt så såhär gjorde jag:

Träkonstruktion inuti, upp och ner stående gräsklippare, bakgrund genomborrat ljusinsläpp, ovanlig synvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av en trästruktur, spånskivegolv, vertikala plankväggar, obehandlat trä, skruvar synliga, byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klurar nu på isolering av taket och huruvida vi ska låta spruta lösull eller gå på det billigare och mer flexibla alternativet att skiva själva. Vi har ju cc 600 så känns inte jätte betungande ändå.
Funderar på om det isf är onödigt med vindavledare och luftspaltskiva eftersom vi kan se till att skapa luftspalt ändå.
Någon som har erfarenhet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Sätt skiva eller vindduk som spalt och kör på isolerskivor.

Glöm inte myggnät i ändarna, drygt att få getingbo i taket 😉
 
E
M Msarps skrev:
Sådärja gick ju smidigt att ställa upp, 3 dagar 3 personer så hade vi underlagspappen på 👍🏻
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Lyckades tajma in leverans och installation av skjutpartiet såpass väl att vi hunnit lyfta in ett gäng takstolar innan, de som var lätta att lyfta in för hand. Så att vi sedan kunde nyttja kranbilen jag bokat för att lyfta in resten av takstolarna direkt efter skjutpartiet. Mkt smidigt!
Något nervöst moment att krana in 4m skjutparti med sugkoppar 😬 men det gick bra! Någon som vet vad ett sånt kan väga?
[bild]
[bild]
Leverans av skjutparti, inlyft med annan kranbil och inlyft av alla takstolar på ca 2 timmar totalt 👌🏻

[bild]

[bild]

[bild]
[bild]

Har även hunnit få dit vindskivebrädor och börjat förbereda för montage av övriga fönster och dörrar. Så det + plåtar jobbar vi vidare med nu.
Fortsättning följer..
Lite avundsjuk är man ;). Ser väldigt rogivande ut.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sätt skiva eller vindduk som spalt och kör på isolerskivor.

Glöm inte myggnät i ändarna, drygt att få getingbo i taket 😉
Lutar åt det, skulle satt duk på takstolarna och en läkt innan råsponten, vad lätt det hade vart, man lär sig!
Jo tänkte lägga myggnät hela vägen i överhänget innan underspikning, mycket volym att bygga bo på där 😊
 
M Msarps skrev:
Lutar åt det, skulle satt duk på takstolarna och en läkt innan råsponten, vad lätt det hade vart, man lär sig!
Eller diffusionsöppen duk direkt på takstolarna, så hade du kunnat isolera inifrån ända upp mot duken utan luftspalt. Spå gjorde jag på mitt senaste bygge.
 
G Gabbe1 skrev:
Eller diffusionsöppen duk direkt på takstolarna, så hade du kunnat isolera inifrån ända upp mot duken utan luftspalt. Spå gjorde jag på mitt senaste bygge.
Har spanat in hur du gjorde och varit avis på det, hur smidigt det är😉 måste dock ha råsponten pga papptak, så får ingen luft ovanför
 
Håller på velar kring ångspärr eller ångbroms i tak och väggar.
Gillar inte tanken av att ha plast i väggarna men samtidigt är det det vanligaste i ett hus som är uppvärmt året runt.
Hur resonerar ni?
 
M Msarps skrev:
Håller på velar kring ångspärr eller ångbroms i tak och väggar.
Gillar inte tanken av att ha plast i väggarna men samtidigt är det det vanligaste i ett hus som är uppvärmt året runt.
Hur resonerar ni?
Ett nytt hus med bra ventilation så hade jag kört plast. Mitt gamla från -68 som bara har vindpapp kör jag ångbroms på (Isover Vario Duplex)
 
M Msarps skrev:
Håller på velar kring ångspärr eller ångbroms i tak och väggar.
Gillar inte tanken av att ha plast i väggarna men samtidigt är det det vanligaste i ett hus som är uppvärmt året runt.
Hur resonerar ni?
Behövs ingen plast i väggarna på ett nytt hus, räcker med ångbroms. Vi har klarat oss i några hundra år rätt fint utan…Däremot i tak i våtrum så inte fukt letar sig upp på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.