Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behövs ingen plast i väggarna på ett nytt hus, räcker med ångbroms. Vi har klarat oss i några hundra år rätt fint utan…Däremot i tak i våtrum så inte fukt letar sig upp på vinden.
I hundra år har vi iof. knappt haft isolering, dragiga fönster, eldstäder som eldats i varje dag osv.
Lite andra förutsättningar i ett nytt hus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
det räcker gott att bygga tätt och tex tejpa mot fönster och dörrkarmar där det oftast finns drag.
 
Beror på isoleringen skulle jag säga. Kör du cellulosa eller liknande så är ångbroms bra.

Glas/stenull plast. Bygg enligt standard så blir det bra
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behövs ingen plast i väggarna på ett nytt hus, räcker med ångbroms.
Vilken ångbroms rekommenderar du?
 
useless useless skrev:
Vilken ångbroms rekommenderar du?
Vi använde en från Mataki och en från Bison (om jag minns rätt) i våra två byggnader.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi använde en från Mataki och en från Bison (om jag minns rätt) i våra två byggnader.
Dom är ju gjorda av polypropylen och polyeten. Du sa ju att man inte behöver plast i väggarna...
 
Inte plast är en fix idé man bör släppa. Det är funktionen som är viktig
 
useless useless skrev:
Dom är ju gjorda av polypropylen och polyeten. Du sa ju att man inte behöver plast i väggarna...
Just ångbroms ger en dubbelriktad ångtransport, vilket hjälper till bl.a att torka ut byggfukt och fukt som kan uppkomma. Ångspärr som vi pratar om (iaf jag) stänger in ev fukt och låter inte väggen "andas".

Vad jag vet är båda alternativen "byggstandard" idag, har jag fel?
 
Undertryck och bra ventilation är lite säkerhet iallafall
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Just ångbroms ger en dubbelriktad ångtransport, vilket hjälper till bl.a att torka ut byggfukt och fukt som kan uppkomma. Ångspärr som vi pratar om (iaf jag) stänger in ev fukt och låter inte väggen "andas".

Vad jag vet är båda alternativen "byggstandard" idag, har jag fel?

Jo, men TS skrev ju:

M Msarps skrev:
Gillar inte tanken av att ha plast i väggarna

Då går ju alla moderna ångbromsar bort också eftersom dom är gjorda av plast.
 
useless useless skrev:
Jo, men TS skrev ju:




Då går ju alla moderna ångbromsar bort också eftersom dom är gjorda av plast.
Jag är inte tankeläsare men kanske menade han så eller inte, vi får nog snart veta…
 
Menade just ångspärr i form av helt tät plast, ångbromsen är ju visserligen typ av plast också..

Från en sak till en annan, är iaf grymt nöjd att äntligen ha blivit med bordssåg!

Bordscirkelsåg av märket DEWALT utomhus på nygjuten betongplatta med skog och vatten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom syns kollektorslangarna till bergvärmen som vi äntligen fått tillstånd att borra.
Ännu längre bak syns en blivande grillplats
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
M Msarps skrev:
Menade just ångspärr i form av helt tät plast, ångbromsen är ju visserligen typ av plast också..

Från en sak till en annan, är iaf grymt nöjd att äntligen ha blivit med bordssåg!

[bild]

Bakom syns kollektorslangarna till bergvärmen som vi äntligen fått tillstånd att borra.
Ännu längre bak syns en blivande grillplats
Jag var tankeläsare ändå, ser man på. ;)
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
Transport av fukt genom väggen eller inte. Det spelar ingen roll för inomhusklimatet oavsett
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Transport av fukt genom väggen eller inte. Det spelar ingen roll för inomhusklimatet oavsett
Mögel påverkar inomhusklimatet och kan bli resultatet vid avsaknad av ångspärr och väl isolerat hus
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.