T TCG skrev:
Jag körde makadam runt som mothåll för formen för att inte få ner fint material till dräneringen.
Paddad makadam, även grov, går utmärkt att gå på, stor skillnad mot lös.
40cm höga L-stöd, 30cm kantbalk, 25cm cellplast, 15cm betong
Ska vara garage på markplan hos mig. Därav tjockare betong och mer tryck på formen.
Fyllde cirka 25-30cm upp mot formen med ganska brant lutning och det gick bra.
Jag har sättgrus 4-8 tror jag ovanpå 16-32, blir ganska stabilt packat men fortfarande bra dränerande
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har sättgrus 4-8 tror jag ovanpå 16-32, blir ganska stabilt packat men fortfarande bra dränerande
Ja, under formen/cellplasten har jag också 4-8 för att få det plant.
Det är utanför formen jag lade 16-32 som mothåll under gjutningen.
På de två sidor där jag kommer gå ganska sällan kommer det få vara kvar 16-32 men plattas till med paddan.
På de två sidor där jag kommer gå/köra ofta så gjuter jag platta även utanför huset :)

Tänkte mest för TS som tänkte på 0-16, det hade jag inte lagt precis utefter väggarna över dräneringen.
Framförallt inte som mothåll.
Då hade jag hellre slätat ut makadamen efter gjutning, lagt markduk och sedan lite 0-16 30cm från vägg..

EDIT: Fast jag är bara hobbybyggare med stor respekt för vatten :D
 
0 fraktion blir ju kladdigt och stänker upp på fasaden så det skitar ner. Bättre med lite grus som topp i så fall
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Tack för inspel! får se vad det blir tillslut :)
 
Helgen efter körde vi på och gjorde klart Kantbalk och även isolering. Satte en plast mellan första och andra lagret cellplast.
Tak under konstruktion, solnedgång, träd, blå himmel med moln, byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggning för byggnad på klippgrund, isoleringsplattor, skogsbakgrund, blå himmel, inledande konstruktionsstadium, solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen även på med golvvärmen.
Vi har Termotechs system, verkar bra hittills. 8st slingor vart det.
Hyrde en rörvinda, rekommenderar! Det hjälpte enormt.
Ett grundläggningsarbete för en byggnad med armering och betongplatta i en skogsmiljö under tidig kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Fyll på så mycket stöd mot formarna ni kan innan gjutning, sjukt drygt om något går snett och det börjar läcka ut betong
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fyll på så mycket stöd mot formarna ni kan innan gjutning, sjukt drygt om något går snett och det börjar läcka ut betong
absolut vi fyller ordentligt, även om de finns de som säger att sundolitts kantelement klarar sig utan motfyllning..
 
Nästa moment, armering gjorde vi nästan klart idag, behöver komplettera upp med lite fler distanser och div smågrejer. Med det sagt är även tråden ikapp verkligheten, det är så långt vi hunnit med bygget :)

Grundarbeten för konstruktion, armeringsjärn, skog, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om det är kul att köpa prylar så är jag grymt nöjd över den hyrda najmaskinen som ligger i gruset. Fort och enkelt går det! Har använt den i två dagar så tur var väl det att jag hyrde och inte köpte :)

Vi ska ha en gjuten uteplats framför huset, full bredd och 4m ut. Fick avjämnat botten till rätt nivå, 10cm cellplast och sen armering även på det idag (y)
Grundläggning för byggnad, armeringsnät, grävmaskin, natur, blå himmel, anläggningsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

distanserna ska ännu dit och sen ordna med ordentligt mothåll.
Läst om tips att lägga i lite isolering så håller plattan värmenbättre, hoppas det gör skillnad, kan ju vara skönt på sommarkvällarna.
 
  • Gilla
kingen101 och 2 till
  • Laddar…
Skal ni gjuta själva?

Annars är tipset att man går runt med sallangen och fyller kantbalken först för att få lite stabilitet och inte köra överdrivet med vibbran. Det var faktiskt det första versionerna på sudolit sommar bäst. Då fanns det en liten ögla i varje element som man hakade fast in i nätet och najade fast. Satt stenhårt. Men gissar att det var köldbryggan som gjorde att den försvann.
 
A atomlab skrev:
Skal ni gjuta själva?

Annars är tipset att man går runt med sallangen och fyller kantbalken först för att få lite stabilitet och inte köra överdrivet med vibbran. Det var faktiskt det första versionerna på sudolit sommar bäst. Då fanns det en liten ögla i varje element som man hakade fast in i nätet och najade fast. Satt stenhårt. Men gissar att det var köldbryggan som gjorde att den försvann.
Vi hyr in proffs för gjutningen, de börjar med altanen och sen plattan för huset.
 
M Msarps skrev:
Vi hyr in proffs för gjutningen, de börjar med altanen och sen plattan för huset.
Klokt, se till att markera var innerväggar runt våtutrymmen skall stå. Då kan proffsen fixa perfekta fall i dessa rum direkt vid gjutningen, så slipper ni spackla/flytspackla nåt sen.
 
Klart för gjutning

Grundarbete för gjutning, armering, granitblock, skogsbakgrund, formar för betong, förberedelse för byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick vara lite kreativ med mothållet och en aning gjutfrossa, men kändes stabilt och bra så egentligen ingen anledning med det hör väl till 😊

Valde att lägga en rand med markduk och sen 0-16 mot kantbalken tillslut.
Ingen bättre bild på det dock. Jobbar effektivare under press så lämnade det till sista sekund 😅

Sen var det dags, allt gick smidigt och bra 👍🏻

Nyutgjuten betongplatta, träd, staket, skyddat, grått, stenblock, molnigt, ute, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyutgjuten betongplatta, byggarbetsplats, natur runtomkring, två personer i bakgrunden, grå himmel, gula byggrabatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uteplatsen är ”borstad” för att inte bli så hal sedan. 1cm/m fall.
Plattan till huset ska slipas för att bli färdigt golv.
Bara att vänta på det och att huset ska levereras.

Funderar på att behandla båda med Betsil. Någon som har erfarenhet av det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Klokt, se till att markera var innerväggar runt våtutrymmen skall stå. Då kan proffsen fixa perfekta fall i dessa rum direkt vid gjutningen, så slipper ni spackla/flytspackla nåt sen.
Markerade och byggde till och med en form för att gjuta längre där för att sen flytspackla. Men fick inte till det bra med väggar osv tyckte jag samt jag såg slantarna för flytspackel springa iväg. Så på morron när gjutarna kom kom vi fram till att kasta formen och skapa fallet direkt i betongen. Tror det vart bra!

Byggarbetsplats med armeringsjärn, träform för gjutning, och fixturer för betongelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska ta en bild på det färdiga resultatet sen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ska du ha betong som ytskikt inne är det bäst att köra ett golvslipningssystem direkt typ HTC Superfloor. Bestäm innan du lägger på Betsil
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ska du ha betong som ytskikt inne är det bäst att köra ett golvslipningssystem direkt typ HTC Superfloor. Bestäm innan du lägger på Betsil
Yes, det ska slipas av samma gäng som gjöt, de kör dock ett annat system. Vet inte vad det heter med en annan typ av diamantslipning i flera steg.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.