33 472 läst · 117 svar
33k läst
117 svar
Fritidshusbygge från start till mål
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 842 inlägg
Det blev traditionellt plast i väggarna och tak.
Dags för en uppdatering, hela semestern har gått utan ser jag!
Hunnit med en del iaf, ungefär var jag hade tänkt mig.
Började med att sätta in alla fönster för att få det hela vädertätt och låsbart
När det var klart körde vi vidare invändigt med isolering installationsskikt och innerväggar.
Valde att köpa färdiga luftspaltskivor och isolera taket själv med skivor, 4x95mm. Gick relativt smidigt, en besparing på ca 10-15tkr gentemot att låta spruta.
Dags för en uppdatering, hela semestern har gått utan ser jag!
Hunnit med en del iaf, ungefär var jag hade tänkt mig.
Började med att sätta in alla fönster för att få det hela vädertätt och låsbart
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
När det var klart körde vi vidare invändigt med isolering installationsskikt och innerväggar.
Valde att köpa färdiga luftspaltskivor och isolera taket själv med skivor, 4x95mm. Gick relativt smidigt, en besparing på ca 10-15tkr gentemot att låta spruta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har även fått vindskiveplåtar på plats
Och gjutit en klack för förlängning av väggarna på uteplatsen
Håller nu på med väggarna parallellt med skivning av väggarna inne. Två fronter beroende på vilket väder som erbjuds 😊
Vad hade ni kört i för isolering eller annat för att det inte ska bli så ”burkigt”? Endast skärmvägg för vindskydd utomhusmm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Håller nu på med väggarna parallellt med skivning av väggarna inne. Två fronter beroende på vilket väder som erbjuds 😊
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad hade ni kört i för isolering eller annat för att det inte ska bli så ”burkigt”? Endast skärmvägg för vindskydd utomhusmm.
Redigerat:
Ingen. Vi körde utan.M Msarps skrev:Har även fått vindskiveplåtar på plats
Och gjutit en kock för förlängning av väggarna på uteplatsen
[bild][bild]
[bild]
Håller nu på med väggarna parallellt med skrivning av väggarna inne. Två fronter beroende på vilket väder som erbjuds 😊
[bild][bild]
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 842 inlägg
Stenull är ganska bra, packar man tight blir det väldigt stabikt klangmässigt, men hade nog skippat om det bara är för vinden
Hej.
Vilka mått har Du på fritidshuset? Det är något sådant som jag har funderat på.
Tomas
Vilka mått har Du på fritidshuset? Det är något sådant som jag har funderat på.
Tomas
Hej
Vad har Du för dimensioner på limträbalkarna i taket?
Vad har Du för dimensioner på limträbalkarna i taket?
Vi har en liknande konstruktion med skärmvägg. Ingen isolering och har inte saknat detM Msarps skrev:Har även fått vindskiveplåtar på plats
[bild][bild]
[bild]
[bild][bild]
Logga in
Skapa konto
Han få på panelen på ena sidan innan det började regna alltför mkt förra helgen. Hoppas hinna göra andra väggen nu.
Den observante ser att vi satt fönstren på olika höjd. Insåg att vi inte skulle se mkt mer än himlen från köksfönstret om vi skulle satt det med samma överkantsmått som de andra.
Får se om vi kommer störa oss på det. Har förberett med regelverk för att kunna såga upp för ett större.
Det lilla är till bastun så ville inte sänka det heller.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 842 inlägg
Så länge det är en tydlig avvikelse från samma höjd känns det mindre konstigt
Har pysslat vidare lite under helgerna, går ju inte lika fort som man skulle önska men iaf framåt.
Fått tillverkat och skruvat dit skorstens-stosar
Fick slut panel men passade sen på regla upp andra väggen
Även varvat med jobb inne, skruvat snart all OSB, börjar gipsa sovrummen, fått in vattnet mm
Efter panelleverans och bra väder i helgen som var hyrde jag en spikpistol och spika klart panelen, kul att kunna bocka av ✅ nuvarande status:
Underspikning och foder på två fönster kvar utvändigt.
Fått tillverkat och skruvat dit skorstens-stosar
Logga in
Skapa konto
Fick slut panel men passade sen på regla upp andra väggen
Logga in
Skapa konto
Även varvat med jobb inne, skruvat snart all OSB, börjar gipsa sovrummen, fått in vattnet mm
Logga in
Skapa konto
Efter panelleverans och bra väder i helgen som var hyrde jag en spikpistol och spika klart panelen, kul att kunna bocka av ✅ nuvarande status:
Logga in
Skapa konto
Underspikning och foder på två fönster kvar utvändigt.
Så har även oktober och november gått åt, så dags för en kort uppdatering. Går inte jätte fort fram just nu som sagt, men något har vi fått gjort ändå förutom en vecka i Grekland.
Nästan klart med OSB, beställde en kyl/frys när det råkade finnas till bra pris så den fick flytta in så byggdrycken kan servers kyld.
Gipsat klart sovrum och badrum
Fått borrat vatten och energibrunn
Även pumpen är levererad, så nu inväntar vi bara plattsättaren så vi får golv i teknikrummet (och badrum kaklat) så att vi får slå igång värmen ordentligt. Kör fläkt just nu.
Inom kort grävs avloppsanläggning ner, kamin, tak och väggpanel levereras och kök ska monteras. Kanske blir läge för en till uppdatering innan jul, vi får se vad som hinns med😊
Nästan klart med OSB, beställde en kyl/frys när det råkade finnas till bra pris så den fick flytta in så byggdrycken kan servers kyld.
Logga in
Skapa konto
Gipsat klart sovrum och badrum
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fått borrat vatten och energibrunn
Logga in
Skapa konto
Även pumpen är levererad, så nu inväntar vi bara plattsättaren så vi får golv i teknikrummet (och badrum kaklat) så att vi får slå igång värmen ordentligt. Kör fläkt just nu.
Inom kort grävs avloppsanläggning ner, kamin, tak och väggpanel levereras och kök ska monteras. Kanske blir läge för en till uppdatering innan jul, vi får se vad som hinns med😊