44 304 läst · 227 svar
44k läst
227 svar
Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag)!
Det var en hel del jobb, ja, men otroligt skönt att ha det klart!M Mapet890 skrev:
Vi har 220m hål och poolvärme så det svalkar bra hela sommaren!
Valde att placera konvektorn i hallen på övervåningen för att på så sätt få svalka i båda sovrummen uppe. Kanske inte optimalt för maximal svalka i varje rum, men än så länge känns det tillräckligt. Vi har markis på vårt stora sovrum, och barnens rum har bara lite morgonsol, så det ska nog bli bra. Nu börjar man känna av svalkan när man kommer fram till trappan nere, så klimatet på ovanvåningen har helt klart förbättrats.M Mapet890 skrev:
Förstår, man vill ju helst kunna få lite svalka i flera sovrum utan att det blir för dåligt.J jbernspang skrev:Valde att placera konvektorn i hallen på övervåningen för att på så sätt få svalka i båda sovrummen uppe. Kanske inte optimalt för maximal svalka i varje rum, men än så länge känns det tillräckligt. Vi har markis på vårt stora sovrum, och barnens rum har bara lite morgonsol, så det ska nog bli bra. Nu börjar man känna av svalkan när man kommer fram till trappan nere, så klimatet på ovanvåningen har helt klart förbättrats.
Det låter som grannens installation, han satte in frikyla på sin övervåning, han säger att han kyler sovrummen fint där uppe med en konvektion i hallen .
Lånar tråden med en vänligt ställd fråga..
Jag har beställt en frikylaanläggning från Eveco där rörmokaren sålde på mig en vanlig isolerad 20mm RiR slang.. https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-combi-pipe-rir-m-isol-20x2-8-28-10-50-m/
Det vart ganska stressigt att få ner slangen innan vi skulle gjuta och såhär i efterhand när jag hunnit läsa på har jag ju förstått att denna slang inte är helt godkänd att köra brinevätskan i ur brandsynpunkt.. Men slangen är redan dragen, ca 7m är redan övergjuten och går sedan vidare upp till vinden där kylaggregatet skall stå så nu behöver jag blicka på alternativ framåt.
Att köra med VVX och ha ett helt separat system är ju klart ett alternativ, som även har sina fördelar med att systemet blir ett eget slutet. Tänker i så fall att jag tar i med en rejält överdimensionerad plattvärmeväxlare för att minsta förlusterna så gott det går..
Men skulle ett alternativ vara att bygga en "låda/kanal" runt det befintliga röret för att uppnå EI30 och därmed kunna koppla direkt på brinesystemet? eller linda en brandisoleringsmatta runt? ex. https://www.paroc.se/produkter/teknisk-isolering/vvs-natmattor/paroc-hvac-fire-mat-comfort
Jag har gått om utrymme på vinden att kunna göra det och det är ju inte direkt svår att bygga ihop en låda runt rören på ca 5-6m med dubbla gipsskivor. Är det i så fall värt det besväret eller är förlusten via en överdimensionerad VVX så pass försumbar?
Jag har beställt en frikylaanläggning från Eveco där rörmokaren sålde på mig en vanlig isolerad 20mm RiR slang.. https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-combi-pipe-rir-m-isol-20x2-8-28-10-50-m/
Det vart ganska stressigt att få ner slangen innan vi skulle gjuta och såhär i efterhand när jag hunnit läsa på har jag ju förstått att denna slang inte är helt godkänd att köra brinevätskan i ur brandsynpunkt.. Men slangen är redan dragen, ca 7m är redan övergjuten och går sedan vidare upp till vinden där kylaggregatet skall stå så nu behöver jag blicka på alternativ framåt.
Att köra med VVX och ha ett helt separat system är ju klart ett alternativ, som även har sina fördelar med att systemet blir ett eget slutet. Tänker i så fall att jag tar i med en rejält överdimensionerad plattvärmeväxlare för att minsta förlusterna så gott det går..
Men skulle ett alternativ vara att bygga en "låda/kanal" runt det befintliga röret för att uppnå EI30 och därmed kunna koppla direkt på brinesystemet? eller linda en brandisoleringsmatta runt? ex. https://www.paroc.se/produkter/teknisk-isolering/vvs-natmattor/paroc-hvac-fire-mat-comfort
Jag har gått om utrymme på vinden att kunna göra det och det är ju inte direkt svår att bygga ihop en låda runt rören på ca 5-6m med dubbla gipsskivor. Är det i så fall värt det besväret eller är förlusten via en överdimensionerad VVX så pass försumbar?
Redigerat:
Skulle jag göra om det, skulle jag troligen sätta en VVX, de har blivit betydligt effektivare och kommit ner i pris sedan jag byggde.S sverre30 skrev:Lånar tråden med en vänligt ställd fråga..
Jag har beställt en frikylaanläggning från Eveco där rörmokaren sålde på mig en vanlig isolerad 20mm RiR slang.. [länk]
Det vart ganska stressigt att få ner slangen innan vi skulle gjuta och såhär i efterhand när jag hunnit läsa på har jag ju förstått att denna slang inte är helt godkänd att köra brinevätskan i ur brandsynpunkt.. Men slangen är redan dragen, ca 7m är redan övergjuten och går sedan vidare upp till vinden där kylaggregatet skall stå så nu behöver jag blicka på alternativ framåt.
Att köra med VVX och ha ett helt separat system är ju klart ett alternativ, som även har sina fördelar med att systemet blir ett eget slutet. Tänker i så fall att jag tar i med en rejält överdimensionerad plattvärmeväxlare för att minsta förlusterna så gott det går..
Men skulle ett alternativ vara att bygga en "låda/kanal" runt det befintliga röret för att uppnå EI30 och därmed kunna koppla direkt på brinesystemet? eller linda en brandisoleringsmatta runt? ex. [länk]
Jag har gått om utrymme på vinden att kunna göra det och det är ju inte direkt svår att bygga ihop en låda runt rören på ca 5-6m med dubbla gipsskivor. Är det i så fall värt det besväret eller är förlusten via en överdimensionerad VVX så pass försumbar?
Glykol blir dock lite segare att pumpa så då behöver du grövre rör och starkare cirkulationspump. Med bara 20mm rör skulle jag inte gå på glykol...
Jag har 25mm RiR, men har två konvektorer.
Kylan "trillar ner" ganska bra, så vi har mycket bättre temp även på nedre våningen.M Mapet890 skrev:
Jag har funderat på att köra en till avstick från stora konvektorn ner, eftersom jag hittat ett "schakt" jag kan dra kanalen i. Jag har redan en extra kanal till matsalen på övre våningen.
OBS! Lägger man avstick med kyld luft måste även kanalen isoleras!
Får jag fråga varför du hade installerat med VVX idag?anders07 skrev:Skulle jag göra om det, skulle jag troligen sätta en VVX, de har blivit betydligt effektivare och kommit ner i pris sedan jag byggde.
Glykol blir dock lite segare att pumpa så då behöver du grövre rör och starkare cirkulationspump. Med bara 20mm rör skulle jag inte gå på glykol...
Jag har 25mm RiR, men har två konvektorer
Jo, jag tänkte mig typ en 10% etanol inblandning för att ta bort frysrisken, brandrisken blir ändå obefintlig jämfört med andra delar i huset och det blir ett bra flöde på vätskan i det slutna systemet..
Det är väl främst för att det "känns" bättre. Jag är inte alls oroad eller har några betänkligheter över att ha brine från någon säkerhetssynpunkt men tänker att det vore bra att ha dem helt isolerade så man inte behöver fundera på påfyllning eller luft från fler kopplingar/rör än nödvändigt.S sverre30 skrev:
Lite luft i en frikylakrets spelar ingen roll, men tappar man tryck och får luft i brinekretsen så står hela VP stilla sen.
Ang värmeväxlare: Jag kör genom växlare och tappar ca 1 grad, det är ingen kyleffekt att prata om vid den lägsta fläkthastigheten som jag tycker man ska dimensionera efter. De är så lite skillnad i pris mellan storlekarna.
Förra året bytte jag från propylenglykol till vanlig "brine". Det gav en del ökning på flödet vid lika uppfodringshöjd.
Jag kör just runt 10% för minska brandfaran rejält samt det är tillräckligt att ta bort sptängverkan vid frysning.
Glykol är också stört omöjligt att inte kopplingarna svettas, då skulle man behöva svetsa eller löda. Press och klämring svettas.
Förra året bytte jag från propylenglykol till vanlig "brine". Det gav en del ökning på flödet vid lika uppfodringshöjd.
Jag kör just runt 10% för minska brandfaran rejält samt det är tillräckligt att ta bort sptängverkan vid frysning.
Glykol är också stört omöjligt att inte kopplingarna svettas, då skulle man behöva svetsa eller löda. Press och klämring svettas.
Jag antar att man får bli mer noga med att hålla stängt annars blir kylning överflödigt. Är sugen själv men vi har i regel öppet överallt på sommaren när man själv och ungarna springer in och ut. Eller ni kyler bara på natten?
Den går ju på inställd temperatur, men, generellt får man ju se till att ha stängt om det är varmare ute än vad man vill ha inne.F Fideliox skrev: