Jarlingar Jarlingar skrev:
Att om du kyler för mycket så kommer, vid "rätt förutsättningar", fukt utifrån att kondensera på utsidan fuktspärren.
Nä, aggregatet är ju konstruerat för att samla upp och pumpa ut (eller rinna ut beroende på modell).

På utsidan fuktspärren är det inte någon kall luft. Åtminstone kommer inte en frikyla konvektor att kunna komma ner i temperaturer så det finns risk för kondens.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det kanske redan har avhandlats i tråden?
Men jag hoppas ni kan era mollierdiagram..? 😉

Fuktspärren sitter på helt fel ställe för att hantera kyla tyvärr.
Det nojjar jag inte om. På värmeböljande dagar så är man rätt safe om man inte kyler väggen helt sjukt mycket. Och normala sommarnätter är rätt svala i sammanhanget.
Det är väl de tropiska nätterna med hög Rf man får pricka men det kräver ju långvarhet innan något sker.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Att om du kyler för mycket så kommer, vid "rätt förutsättningar", fukt utifrån att kondensera på utsidan fuktspärren.
Temperaturdiff är ju många gånger större vid uppvärmning i kallt väder, därav fuktspärr. Att ha någon enstaka grad skillnad mot daggpunkt ute de få timmar daggpunkten skulle bli så hög lär inte vara någon större risk. Rekord i Sverige är ju strax under 24 och även om du skulle ha en innetemp där under kan den korta tiden knappast göra mycket.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Att om du kyler för mycket så kommer, vid "rätt förutsättningar", fukt utifrån att kondensera på utsidan fuktspärren.
Mitt hus från 50-talet saknar fuktspärr, så det är inget jag har funderat på öht. I mitt fall har jag tömt ett fack mellan takstolarna på sågspån och byggt upp en låda med plywood runt om (inkl lock). Planen är nu att isolera runt lådan så att den hamnar på den varma sidan, så att säga. Kondens samlas upp i konvektorn och pumpas ut, som andra redan nämnt.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
På utsidan fuktspärren är det inte någon kall luft.
Det är det som är problemet.

Du har varm fuktig luft på utsidan och en kall insida.
Kondenseringen sker på utsida fuktspärr i väggen.

Exakt när det sker är inget man behöver gissa sig till utan går att ta reda på med tex ett mollierdiagram
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det är det som är problemet.

Du har varm fuktig luft på utsidan och en kall insida.
Kondenseringen sker på utsida fuktspärr i väggen.

Exakt när det sker är inget man behöver gissa sig till utan går att ta reda på med tex ett mollierdiagram
Det finns ingen som helst risk för kondens på utsidan av fuktspärren!
Punkt slut!
 
anders07 anders07 skrev:
Det finns ingen som helst risk för kondens på utsidan av fuktspärren!
Punkt slut!
Det fungerar likadant åt båda hållen men att det skulle vara ett realt problem om man inte har huset som kylrum har jag svårt att se.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det är det som är problemet.

Du har varm fuktig luft på utsidan och en kall insida.
Kondenseringen sker på utsida fuktspärr i väggen.

Exakt när det sker är inget man behöver gissa sig till utan går att ta reda på med tex ett mollierdiagram
Om man nu ska räkna på det, vilket man självklart kan, så kan man ju inte bara räkna på daggpunkten. Det är nog inte många av oss som har väggar bestående av endast fuktspärr. Du behöver ta hänsyn till den lilla isolering innerväggarna erbjuder och trögheten i din yttervägg för att göra det rätt. Jag förstår inte poängen med att skrämma upp folk med att man får kondens i ytterväggen för att man kyler sitt hem (i Sverige och inom rimliga gränser).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det fungerar likadant åt båda hållen men att det skulle vara ett realt problem om man inte har huset som kylrum har jag svårt att se.
Komfortkyla är knappast något reelt problem. Kyl-/frysrum är det definitivt. Fråga mig inte hur jag vet 😕
 
  • Gilla
Leeijo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Komfortkyla är knappast något reelt problem. Kyl-/frysrum är det definitivt. Fråga mig inte hur jag vet 😕
Nu blir man ju ändå sugen på att fråga hur du vet :)
 
C
Leeijo Leeijo skrev:
Nu blir man ju ändå sugen på att fråga hur du vet :)
Ha ha, nä, vi har ett gammalt kyl-/frysrum som var taget ur drift när vi flyttade in, byggt mot yttervägg i ett hörn av vårt hus. Det var bara pulver kvar av timmerstommen bakom putsen, vi fick bygga upp hela väggen från scratch. Ingen bra idé att kontinuerligt kyla mot yttervägg.
 
  • Wow
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ni som har hands-on erfarenhet av frikyla, tror ni att det går att få ut tillräcklig effekt för att driva ett mindre kylrum, med de temperaturer som gäller där (typ +4 grader)?
Om du skall nå +4 under sommarsäsongen måste du ha ett borrhål som är värdelöst för bergvärme.
 
Några bilder från min installation.
Korridor i hem med öppna dörrar, sovrumssyn, spegel och nyckelknippen på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindsutrymme med isolering, träreglar, eluttag, kablar, och små föremål på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerade rör, elsladdar, rörisolering, oorganiserat, källarutrymme, vindsförvaring, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En pumpanordning, brandsläckare, och rör tillsammans i ett takutrymme med synlig öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerade rör, rördelar, mätare och en elektronisk enhet i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Ska även sätta för hålen i murstocken och isolera ordentligt runt lådan på vinden.
 
J jbernspang skrev:
Ska även sätta för hålen i murstocken och isolera ordentligt runt lådan på vinden.
Snyggt!

Det bara kryper i mig när jag ser den där isoleringen...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.