anders07 anders07 skrev:
Snyggt!

Det bara kryper i mig när jag ser den där isoleringen...
Jovars, den flyttar man ogärna runt i onödan.. 🙂
 
J jbernspang skrev:
Några bilder från min installation.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Kul med bilder! Bra jobbat! Jag har svurit denna sommar att jag själv inte kommit till skott med frikyla trots att jag haft det i tankarna många år.

Några frågor, det röda man ser på ett av rören när det kommer ut på vinden, är det nån slags avluftning eller vad är det? Hur bökigt va det att få upp rören genom kanalen i skorstenen?
 
O one- skrev:
Kul med bilder! Bra jobbat! Jag har svurit denna sommar att jag själv inte kommit till skott med frikyla trots att jag haft det i tankarna många år.

Några frågor, det röda man ser på ett av rören när det kommer ut på vinden, är det nån slags avluftning eller vad är det? Hur bökigt va det att få upp rören genom kanalen i skorstenen?
Tack 🙂

Ja, jag valde att sätta en avluftare på det som blev det högsta stället i systemet. Det var smidigt när vi fyllde på vätska, och jag hoppas att den inte kommer att ställa till besvär i framtiden. Har lagt ett tråg med fuktsensor under den kopplingen som en liten försäkring.

Att få upp slangen/röret genom skorstenspipan var lättare sagt än gjort. Jag har 25mm LK PAL Universal med isolering och den är ganska styv…. Det slutade med att jag firade ner hopknutna spännband som jag knöt fast i slangpaketet. Sen en sopsäck över och en massa silvertejp runt för att skapa ett bra paket. Sen hade jag en kompis som stod i pannrummet och tryckte på medans jag låg på vinden med en arm in i hålet och drog så mycket jag orkade… Efter det behövde jag ta en dusch kan jag avslöja… 🤓
 
  • Gilla
one- och 1 till
  • Laddar…
O one- skrev:
Kul med bilder! Bra jobbat! Jag har svurit denna sommar att jag själv inte kommit till skott med frikyla trots att jag haft det i tankarna många år.

Några frågor, det röda man ser på ett av rören när det kommer ut på vinden, är det nån slags avluftning eller vad är det? Hur bökigt va det att få upp rören genom kanalen i skorstenen?
Och jag kan berätta att jag gav upp, och drog upp slangarna på utsidan av huset... 😅
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Tack 🙂

Ja, jag valde att sätta en avluftare på det som blev det högsta stället i systemet. Det var smidigt när vi fyllde på vätska, och jag hoppas att den inte kommer att ställa till besvär i framtiden. Har lagt ett tråg med fuktsensor under den kopplingen som en liten försäkring.

Att få upp slangen/röret genom skorstenspipan var lättare sagt än gjort. Jag har 25mm LK PAL Universal med isolering och den är ganska styv…. Det slutade med att jag firade ner hopknutna spännband som jag knöt fast i slangpaketet. Sen en sopsäck över och en massa silvertejp runt för att skapa ett bra paket. Sen hade jag en kompis som stod i pannrummet och tryckte på medans jag låg på vinden med en arm in i hålet och drog så mycket jag orkade… Efter det behövde jag ta en dusch kan jag avslöja… 🤓
Någon anledning till att dra uppåt istället för att dra den ner mot pannrummet?
 
A ajn82 skrev:
Någon anledning till att dra uppåt istället för att dra den ner mot pannrummet?
Man måste i så fall böka upp hela rullen på vinden... Jag skulle haft väldigt svårt att göra det genom vindsluckan.
 
anders07 anders07 skrev:
Man måste i så fall böka upp hela rullen på vinden... Jag skulle haft väldigt svårt att göra det genom vindsluckan.
Jag skulle rullat ut den först, känns som det är lättare att inte kämpa emot gravitationen
 
A ajn82 skrev:
Jag skulle rullat ut den först, känns som det är lättare att inte kämpa emot gravitationen
Jo, men nu låter det lite som att du inte har hanterat en PEX RiR med isolering... 😅

Man skulle behöva vara minst tre personer att försöka rulla ut, leda in och få ner.

Den böjer sig och tar i hela tiden så den kommer inte att "falla ner" av sig själv dessvärre. Jag tror att det är lika tungt att dra ner den som upp...
 
A ajn82 skrev:
Jag skulle rullat ut den först, känns som det är lättare att inte kämpa emot gravitationen
Som Anders var inne på så är det inte riktigt ett alternativ. Den här typen av rör är väldigt formstabil (den innehåller ett lager aluminium mellan inre och yttre plastlagren. Även om det kallas slang och det levereras på rulle så är det i praktiken ett rör som man kan forma lite som man vill.

Initialt tänkte jag köra nerifrån och upp eftersom jag ville minimera mängden sot i pannrummet. I slutänden var det det enda rimliga alternativet.

Eftersom ”slangen” träddes in i ett hål i pannrummet så böjdes den lite bakåt mot den väggen av skorstenspipan hela tiden. Därav lösningen att jag låg på vinden och drog den uppåt för att på så sätt hålla övre änden borta från väggarna när kompisen matade på nerifrån.
 
Hej alla glada! En liten fråga i min planering:
Behövs det ett expansionskärl till den separata konvektor kretsen (endast kyla) som kopplas mot brinekretsen med en värmeväxlare?
Alternativet är ju att koppla in brinekretsen direkt mot konvektorn (endast kyla) men då.är ju inte (värme) systemet separerat.
 
J jayal1972 skrev:
Hej alla glada! En liten fråga i min planering:
Behövs det ett expansionskärl till den separata konvektor kretsen (endast kyla) som kopplas mot brinekretsen med en värmeväxlare?
Alternativet är ju att koppla in brinekretsen direkt mot konvektorn (endast kyla) men då.är ju inte (värme) systemet separerat.
Nej, det behövs inte ett expansionskärl, men det är ju klart att det inte skadar... Om din kyla står stilla och du har vatten som kan värmas upp i kallvind t.ex. så kan det bli en expansion på vattnet...

Det finns fördelar och nackdelar med att ha det direkt på brinekretsen så ta en fundering innan du bes dig...
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nej, det behövs inte ett expansionskärl, men det är ju klart att det inte skadar... Om din kyla står stilla och du har vatten som kan värmas upp i kallvind t.ex. så kan det bli en expansion på vattnet...

Det finns fördelar och nackdelar med att ha det direkt på brinekretsen så ta en fundering innan du bes dig...
Tack för svar! Konvektornkretsen (och dess pump) kommer att vara avstängd på vintern och hålla rumstemperatur ca 20 grader så jag antar med min begränsade kunskap att det inte kommer att bli någon expansion av dess vatten då? Vad blandar man vattnet med för att undvika bakterier osv?
 
J jayal1972 skrev:
Tack för svar! Konvektornkretsen (och dess pump) kommer att vara avstängd på vintern och hålla rumstemperatur ca 20 grader så jag antar med min begränsade kunskap att det inte kommer att bli någon expansion av dess vatten då? Vad blandar man vattnet med för att undvika bakterier osv?
Om du har en värmeväxlare för frikyla så blandar du med glykol. Men inte för bakterier utan för att det inte ska frysa på vintern.

Om du kör med brine direkt så är det ju ethanol.
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
C
anders07 anders07 skrev:
Om du har en värmeväxlare för frikyla så blandar du med glykol.
@TotalControl hade inte helt positiva erfarenheter av glykol. Se #132.
 
  • Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
@TotalControl hade inte helt positiva erfarenheter av glykol. Se #132.
Jo, men kör man med värmeväxlare är det ju rätt dumt att sen ändå använda ethanol.
Då kan man ju lika bra cirkulera brine utan värmeväxlare...
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.