44 304 läst · 227 svar
44k läst
227 svar
Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag)!
Jag tycker ju att jag redan har svarat på det, och du verkar ha bestämt dig för hur du vill göra, så jag ser inte att jag kan tillföra mer...Leeijo skrev:Självklart har jag koll på temperaturerna, sällan under tre grader på returen från pumpen på sommaren. Sen får man såklart ha sensor på inkommande brine, och om den understiger någon grad stänga flödet av brine till kylkretsen. Ingen svår lösning, så varför börja blanda in glykol och komplicera lösningen?
Jag har bara gett de rekommendationer som är normalt för en installation av frikyla.
Hej alla glada! Tack för all hjälp och råd med frikylan. En undran, om man nu vill (eller kan?) koppla in förutom kyla även värme till konvektorn som endast är ett 2-pip system (Rhoss Yardy EV3 80 2-pipe system). Hur skulle man gå tillväga då, använder man en tre-vägs ventil? Man kan såklart köpa till en tillsats så att systemet blir ett 4-pip system men går det att köra värme utan denna tillsats och köra både värme och kyla (vinter/sommar)?
Kommentera gärna den inkopplingen med hjälp av Anders07 emintenta schema i första posten i tråden.
Stort tack!
Kommentera gärna den inkopplingen med hjälp av Anders07 emintenta schema i första posten i tråden.
Stort tack!
Om du har ett slutet system för frikyla så kan du naturligtvis både kyla och värma den vätska som cirkulerar i systemet.J jayal1972 skrev:Hej alla glada! Tack för all hjälp och råd med frikylan. En undran, om man nu vill (eller kan?) koppla in förutom kyla även värme till konvektorn som endast är ett 2-pip system (Rhoss Yardy EV3 80 2-pipe system). Hur skulle man gå tillväga då, använder man en tre-vägs ventil? Man kan såklart köpa till en tillsats så att systemet blir ett 4-pip system men går det att köra värme utan denna tillsats och köra både värme och kyla (vinter/sommar)?
Kommentera gärna den inkopplingen med hjälp av Anders07 emintenta schema i första posten i tråden.
Stort tack!
Du behöver ju först kontrollera att konvektorn och styrningen kan hantera både kyla och värme.
Jag skulle inte krångla till det så mycket, utan i så fall lägga två värmeväxlare, en för värme och en för kyla och sen manuellt stänga av antingen värme eller kyla. Det behövs ju växlas på vår/försommaren och sen på hösten så kanske man orkar göra det för hand...
Misstänkte att det inte var svårare än så .-)anders07 skrev:Om du har ett slutet system för frikyla så kan du naturligtvis både kyla och värma den vätska som cirkulerar i systemet.
Du behöver ju först kontrollera att konvektorn och styrningen kan hantera både kyla och värme.
Jag skulle inte krångla till det så mycket, utan i så fall lägga två värmeväxlare, en för värme och en för kyla och sen manuellt stänga av antingen värme eller kyla. Det behövs ju växlas på vår/försommaren och sen på hösten så kanske man orkar göra det för hand...
Om man orkar så finns det digitala funktioner i min frikyle modell för att styra en ventil (cool/heat) men scenariot du beskriver är enklare att förstå .-) och varför göra det krångligt. Så jag behöver nu en extra värmeväxlare samt ett expansionskärl
Det var inte meningen att starta någon fejd av detta. Jag har hållt med dig i mycket tidigare så jag ville ärligt förstå var glykolen spelar roll i ett slutet system som inte går via exvis kallvind. Det var möjligen att du skrev att jag inte förstod hur en värmepump fungerade som mitt svar kanske blev lite mer irriteratanders07 skrev:
Jag har redan idag ett kylbatteri till ftx kopplat på köldbärarkretsen. Egen cirkulationspump och parallellt kopplad med VP (gjordes innan vi köpte huset men det fungerar). Det gör ju då att inkommande på sommaren aldrig blir nära noll, normalt runt 8-10 grader.
Min plan är att göra avstick på kretsen till kylbatteriet till en värmeväxlare som kan kyla en krets till två konvektorer. Denna kretsen är planen ska vara en del av resterande värmesystem, alltså med rent vatten. Fördelen med det är att jag kan köra värme på vintern och slipper eventuell tryckkärl eftersom det redan finns i värmesystemet.
Risken med ovan är såklart att det vintertid är minusgrader i brinekretsen och man fryser vattnet i värmeväxlaren. Men med avstängingsventil på både till och retur från brine till värmeväxlaren så bör den risken vara noll.
Denna lösningen har jag sett föreslagen på andra ställen när jag har efterforskat, men hittar tyvärr inte tillbaka till det just nu.
Har jag täckt in den risken du försöker få mig att förstå, eller är det något mer?
Min poäng är inte att hävda att jag har rätt, utan mer att visa på att det kan vara olika lösningar beroende på förutsättningarna, och i detta fallet känns detta som en enklare lösning.
EDIT: Hittade skissen, från följande diskussion:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76810.msg795647#msg795647
Redigerat:
Får man hoppa in och fråga angående isolering av spirorör och fläktkonvektor?
Jag har isolerat spirorören som går på kallvinden, men frågan är ifall man även bör/ska isolera konvektorn som monteras på kallvinden? Det följer med ett kondenstråg som jag kommer att montera och leda ner till en golvbrunn i pannrummet, räcker det?
Som ni ser på bilderna så har jag för tillfället isolerat fram till stosen på konvektorn.
Jag har isolerat spirorören som går på kallvinden, men frågan är ifall man även bör/ska isolera konvektorn som monteras på kallvinden? Det följer med ett kondenstråg som jag kommer att montera och leda ner till en golvbrunn i pannrummet, räcker det?
Som ni ser på bilderna så har jag för tillfället isolerat fram till stosen på konvektorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har isolerat hela "lådan". Jag lade skivor runt och tryckte in bitar av isolering runt sidorna, och sen ca. 100 mm ovanpå.Walle85 skrev:Får man hoppa in och fråga angående isolering av spirorör och fläktkonvektor?
Jag har isolerat spirorören som går på kallvinden, men frågan är ifall man även bör/ska isolera konvektorn som monteras på kallvinden? Det följer med ett kondenstråg som jag kommer att montera och leda ner till en golvbrunn i pannrummet, räcker det?
Som ni ser på bilderna så har jag för tillfället isolerat fram till stosen på konvektorn.
[bild][bild]
Som sagt, någon form av "antifreeze" rekommenderas alltid på kylsidan, p.g.a att brine kan bli minusgrader (även på sommaren) när värmepumpen går.Leeijo skrev:Det var inte meningen att starta någon fejd av detta. Jag har hållt med dig i mycket tidigare så jag ville ärligt förstå var glykolen spelar roll i ett slutet system som inte går via exvis kallvind. Det var möjligen att du skrev att jag inte förstod hur en värmepump fungerade som mitt svar kanske blev lite mer irriterat
Jag har redan idag ett kylbatteri till ftx kopplat på köldbärarkretsen. Egen cirkulationspump och parallellt kopplad med VP (gjordes innan vi köpte huset men det fungerar). Det gör ju då att inkommande på sommaren aldrig blir nära noll, normalt runt 8-10 grader.
Min plan är att göra avstick på kretsen till kylbatteriet till en värmeväxlare som kan kyla en krets till två konvektorer. Denna kretsen är planen ska vara en del av resterande värmesystem, alltså med rent vatten. Fördelen med det är att jag kan köra värme på vintern och slipper eventuell tryckkärl eftersom det redan finns i värmesystemet.
Risken med ovan är såklart att det vintertid är minusgrader i brinekretsen och man fryser vattnet i värmeväxlaren. Men med avstängingsventil på både till och retur från brine till värmeväxlaren så bör den risken vara noll.
Denna lösningen har jag sett föreslagen på andra ställen när jag har efterforskat, men hittar tyvärr inte tillbaka till det just nu.
Har jag täckt in den risken du försöker få mig att förstå, eller är det något mer?
Min poäng är inte att hävda att jag har rätt, utan mer att visa på att det kan vara olika lösningar beroende på förutsättningarna, och i detta fallet känns detta som en enklare lösning.
EDIT: Hittade skissen, från följande diskussion:
[länk]
Det man har att välja på är glykol eller ethanol.
Om du ignorerar rekommendationerna så kan du göra som du har tänkt. Se bara till att ha avstängningsventiler för de båda kretsarna, och att du är väldigt, väldigt säker på att det inte blir minusgrader någonstans på vägen...
Ok, jag har innertak och gles, sedan plast och 145+90mm isolering ovanpå och sedan konvektorn ca 100mm ovanför.
Skulle jag göra lika som på spirorören så skulle det bli isolering direkt mot konvektorn och sedan ett lager plast utanpå.
Skulle jag göra lika som på spirorören så skulle det bli isolering direkt mot konvektorn och sedan ett lager plast utanpå.
Vad är det för isolering du har, låter som sten eller glasullsskivor?Walle85 skrev:
Det bästa vore ju att försöka bygga en låda runt så att konvektorn blir en del av innedelen. Alltså först plast och sen isolering utanpå. Då behöver du vara noggrann med genomföringarna av spiro, vatten osv så att det inte är glipor där fuktig luft inifrån kan komma ut på vinden.
Har Isover (skivor?), men så som allt är uppbyggt så tror jag att det blir enklast att plasta in konvektorn och lägga isolering runt den. Ena konvektorn sitter ovanför badrummet och där vill jag inte göra åverkan på innertaket/plast.
Plastar jag direkt runt konvektorn behöver jag bara täta genomföring för brine samt el. Resten tejpas då ihop med isoleringsstrumpan på spirorören.
Plastar jag direkt runt konvektorn behöver jag bara täta genomföring för brine samt el. Resten tejpas då ihop med isoleringsstrumpan på spirorören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder