Walle85 Walle85 skrev:
Har Isover (skivor?), men så som allt är uppbyggt så tror jag att det blir enklast att plasta in konvektorn och lägga isolering runt den. Ena konvektorn sitter ovanför badrummet och där vill jag inte göra åverkan på innertaket/plast.

Plastar jag direkt runt konvektorn behöver jag bara täta genomföring för brine samt el. Resten tejpas då ihop med isoleringsstrumpan på spirorören.

[bild]
Jag skulle nog satt Armacell på den istället, det är enklare att hantera, framförallt om du har massa genomföringar för rör osv så man inte behöver tejpa så noggrant och hålla på.
 
Walle85
Leeijo Leeijo skrev:
Jag skulle nog satt Armacell på den istället, det är enklare att hantera, framförallt om du har massa genomföringar för rör osv så man inte behöver tejpa så noggrant och hålla på.
Typ denna, antar 25mm räcker, då jag har samma tjocklek på spirorören och armaflex 13mm på brinerör.

https://www.amazon.se/dp/B095K4G7SM?ref_=cm_sw_r_apan_dp_VMGMJQY7X0CMMGWT9J7X

Ganska dyrt, men kanske enklast att arbeta med?
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Det blir ju mycket lättare att isolera eftersom den häftar på materialet. Om du lägger vanlig isolering och sen någon plast utanpå som skydd mot kondens (det är plasten som kondensskyddar) så måste det vara väldigt tätt runt om så inte luft kan leta sig in bakom plasten. Det kommer göra det svårt att komma åt att öppna för filter osv.
 
Det räcker med den tunnare 13mm också ifall det bara är kondensisolering för kyla. Dock kan du ju tänka på att det kan ju bli rätt varmt på en vind så effekten kan bli lidande ifall det är 50+ grader runtom vilket inte är ovanligt på en vind med svarta pannor etc.
 
Walle85
J Jensa86 skrev:
Det räcker med den tunnare 13mm också ifall det bara är kondensisolering för kyla. Dock kan du ju tänka på att det kan ju bli rätt varmt på en vind så effekten kan bli lidande ifall det är 50+ grader runtom vilket inte är ovanligt på en vind med svarta pannor etc.
Yes, har haft en bra bit över +40° på varma sommardagar på vinden enligt temperaturmätaren.

Är inte speciellt orolig att få det tätt med plast och grön tätningstejp, eftersom jag har lite isolering, tejp och plast över från renoveringen så är det billigaste sättet att göra det på.
Men ifall det finns markanta fördelar, förutom täthet, med armacell så är jag öppen för att köra på det.
 
Walle85
Leeijo Leeijo skrev:
Det blir ju mycket lättare att isolera eftersom den häftar på materialet. Om du lägger vanlig isolering och sen någon plast utanpå som skydd mot kondens (det är plasten som kondensskyddar) så måste det vara väldigt tätt runt om så inte luft kan leta sig in bakom plasten. Det kommer göra det svårt att komma åt att öppna för filter osv.
Sett till filter så förstår jag att det blir enklare om man bara kan klistra på armacell och lämna luckan för filtret fri i skarvarna.
Men tänkte sätta ett filter vid insuget som blir enklare att komma åt, för att förhoppningsvis slippa göra rent filtret uppe på vinden i konvektorn.
 
Jaha, det var ju rätt år att ha frikylan installerad och klar sista veckan av juni. Så sjuuukt värt…🤨
 
J jbernspang skrev:
Jaha, det var ju rätt år att ha frikylan installerad och klar sista veckan av juni. Så sjuuukt värt…🤨
Ah, ha, ha... Men den avfuktar ju en del i alla fall... 😂
 
Jaja, det kommer med säkerhet behov framöver…

Det som stör mig lite är att kondenspumpen går med jämna mellanrum. Funderar på om jag borde dra bygeln på kontrollerkortet för att få pumpen att vara gå vid behov, eller helt sonika slå av huvudströmbrytaren på konvektorn under tider när det inte finns kylningsbehov inom överskådlig framtid.
 
J jbernspang skrev:
Jaja, det kommer med säkerhet behov framöver…

Det som stör mig lite är att kondenspumpen går med jämna mellanrum. Funderar på om jag borde dra bygeln på kontrollerkortet för att få pumpen att vara gå vid behov, eller helt sonika slå av huvudströmbrytaren på konvektorn under tider när det inte finns kylningsbehov inom överskådlig framtid.
Jag har min på att gå när det behövs... Har fungerat bra sedan starten, men det är alltid lite nervöst i början av säsongen eftersom luften är torrare så pumpar det väldigt sällan då...
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
25 grader i skuggan ute idag och fläktkonvektorn har stått på 10% sen i förmiddags. Mycket behaglig temp i sovrummen trots att konvektorn är placerad i hallen utanför. Fantastiskt att äntligen ha lite nytta av förra vårens slit med tennisarmbåge som bonus… 💪

Skärmbild av en app som visar olika rumstemperaturer i ett smart hem-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxwells demon och 5 till
  • Laddar…
En FLIR-bild från min glassalong idag, 25 grader ute och full sol, konvektorerna går bara periodvis och svalt och skönt i huset, värt allt arbete och de pengar prylarna kostade.

Termisk bild av ett rum med konvektor som visar 10,4°C, indikerar sval och behaglig temperatur inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Walle85
Är på slutspurten på mitt frikyleprojekt också. Frugan är på mig dagligen nu när det är så varmt ute. Så hoppas att jag kan få hem sista delarna ganska snart och göra klart.
 
Walle85
Redigerat:
mikethebik mikethebik skrev:
En FLIR-bild från min glassalong idag, 25 grader ute och full sol, konvektorerna går bara periodvis och svalt och skönt i huset, värt allt arbete och de pengar prylarna kostade.

[bild]
Kan du se hur mycket brinen värms upp innan den kommer tillbaka till pumpen igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.