A ajn82 skrev:
Sätt en kondensator parallellt?
Ja, det är väl möjligt. Men då är man inne och modifierar. Det finns lösningar som funkar, exempelvis Plejd. Men hade jag kunnat undvika det så gör jag gärna det, därav blev jag nyfiken om det funkar med en Sunrichter på en fläktmotor som borde vara i princip samma :)
 
@anders07, du skriver inledningsvis att du endast styr din CP on/off baserat på om flöde behövs. Enligt tabellen på Evecos produktsida (https://www.eveco.se/produkt/flaktkonvektorer/skystar-sk-ecm/) så behöver konvektorn olika mycket vattenflöde beroende på vilken mod man kör (min, mid, max). Är det något som konvektorn reglerar internt? 2-vägsventilen på tilloppet är väl endast på/av?
 
J jbernspang skrev:
@anders07, du skriver inledningsvis att du endast styr din CP on/off baserat på om flöde behövs. Enligt tabellen på Evecos produktsida ([länk]) så behöver konvektorn olika mycket vattenflöde beroende på vilken mod man kör (min, mid, max). Är det något som konvektorn reglerar internt? 2-vägsventilen på tilloppet är väl endast på/av?
De siffrorna är ju bara för att visa den effekt som fås ut vid de olika lägena, inget som behöver justeras så enligt drift, utan man får använda de siffrorna som en tumstock för att beräkna storlek på pump, rör, etc.
Beroende på dit riktiga flöde sen kan du få ut mer eller mindre effekt än vad de siffrorna visar...

För att ta ett exempel på min ECM56'a, för att få ut 9,9kW kyleffekt behöver jag ett flöde på 1710 l/h
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
De siffrorna är ju bara för att visa den effekt som fås ut vid de olika lägena, inget som behöver justeras så enligt drift, utan man får använda de siffrorna som en tumstock för att beräkna storlek på pump, rör, etc.
Beroende på dit riktiga flöde sen kan du få ut mer eller mindre effekt än vad de siffrorna visar...

För att ta ett exempel på min ECM56'a, för att få ut 9,9kW kyleffekt behöver jag ett flöde på 1710 l/h
Om man har en pump som har olika lägen, är det fördelaktigt att sätta på max läget då för att få ut mest av frikylan eller hur bör man tänka här?
 
Så här dags under säsongen så är brine-in ca 2C för mig, men det beror delvis på att jag nyligen parallellkopplat ett gammalt, kallt, hål med ett nyborrat hål. Förhoppningsvis blir det lite bättre under framtida säsonger.

Skystar vill inte ha kallare KB än 6 grader, och jag funderar på om jag borde ha någon slags shunt som säkerställer att kylkretsen inte är för kall. Hålen lär ju öka i temperatur innan det börjar bli behov att dra igång kylningen, så det kanske inte är något reellt problem.

Hur har ni andra i denna tråd resonerat?
 
Leeijo Leeijo skrev:
Detta var ju riktigt intressant. Jag har två fläktkonvektorer, Carisma, på gång med EC-motor som jag tänkte styra själv med HA. Tittade initialt på 0-10V drivdon med Zigbee men har fått för mig att styrningen inte kommer gilla en PWM-signal utan behöver en ren analog 0-10v?
Jag kör med en sunricher 0-10v och det har funkat utmärkt
 
  • Gilla
Leeijo
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Så här dags under säsongen så är brine-in ca 2C för mig, men det beror delvis på att jag nyligen parallellkopplat ett gammalt, kallt, hål med ett nyborrat hål. Förhoppningsvis blir det lite bättre under framtida säsonger.

Skystar vill inte ha kallare KB än 6 grader, och jag funderar på om jag borde ha någon slags shunt som säkerställer att kylkretsen inte är för kall. Hålen lär ju öka i temperatur innan det börjar bli behov att dra igång kylningen, så det kanske inte är något reellt problem.

Hur har ni andra i denna tråd resonerat?
Behövs inte, enda risken är att det blir kondens i utblåsen...
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Om man har en pump som har olika lägen, är det fördelaktigt att sätta på max läget då för att få ut mest av frikylan eller hur bör man tänka här?
Ju mer flöde desto mer effektiv kyla (i princip)
 
  • Gilla
Tinototem och 1 till
  • Laddar…
C cappa skrev:
Jag kör med en sunricher 0-10v och det har funkat utmärkt
Är det möjligen denna?
Tittar jag på installationsdokumentationen på din Skystar ECM så är den ju i princip samma som för min kommande CRSL-ECM så det borde ju gå.
Vad kör du för kontroller för zigbeen?
 
Leeijo Leeijo skrev:
Är det möjligen denna?
Tittar jag på installationsdokumentationen på din Skystar ECM så är den ju i princip samma som för min kommande CRSL-ECM så det borde ju gå.
Vad kör du för kontroller för zigbeen?
Planerar du att köra någon rumsrenhet parallellt, eller enbart styra från hemautomationssystem?
 
J jbernspang skrev:
Planerar du att köra någon rumsrenhet parallellt, eller enbart styra från hemautomationssystem?
Inga rumsenheter, inga specifika till konvektorn alltså, enbart automation!
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
Leeijo Leeijo skrev:
Inga rumsenheter, enbart automation!
Ska förankra det lite med övriga användare i hushållet, men även jag är inne på den tanken.
 
J jbernspang skrev:
Ska förankra det lite med övriga användare i hushållet, men även jag är inne på den tanken.
Det gäller ju såklart att göra det användbart, som en enkel platta på väggen man kan sätta temperatur eller liknande. Påbyggnaden kommer nog förberedas vad gäller rör för att kunna sätta en NSPanel, med eget gränssnitt, snyggt i varje rum som kan få fungera som termostat för både värme och kyla bla. Vill ha den i vitt bara...
 
Leeijo Leeijo skrev:
Det gäller ju såklart att göra det användbart, som en enkel platta på väggen man kan sätta temperatur eller liknande. Påbyggnaden kommer nog förberedas vad gäller rör för att kunna sätta en NSPanel, med eget gränssnitt, snyggt i varje rum som kan få fungera som termostat för både värme och kyla bla. Vill ha den i vitt bara...
Ja, man vill ju kunna trigga på lokala sensorer, men också erbjuda någon form av styrning utan att fippla med telefon, eller ringa familjens IT-avdelning…
 
  • Gilla
Leeijo
  • Laddar…
Leeijo Leeijo skrev:
Är det möjligen denna?
Tittar jag på installationsdokumentationen på din Skystar ECM så är den ju i princip samma som för min kommande CRSL-ECM så det borde ju gå.
Vad kör du för kontroller för zigbeen?
Det är precis den. Styr cirkulationspumpen för kylkretsen med reläutgången på sunrichern. Styr det genom home assistant
 
  • Gilla
Leeijo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.