44 299 läst · 227 svar
44k läst
227 svar
Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag)!
Zigbee2mqtt, Conbee?C cappa skrev:
Det var ju smart att också styra cirkulationepumpen med relät. Jag gissar du inte har drivdonet satt i "elektronikhuset" på pumpen då, utan utanför?
Conbee. Har monterat sunrichern inne i kopplingslådan där styrningen till konvektorn sitter. Är ganska gott om plats där.Leeijo skrev:
Har testat denna home assistant blueprint som verkar funka bra:
https://community.home-assistant.io...d-fan-using-ha-fan-or-mqtt-integration/326419
Långsamt långsamt går det framåt här. Förra helgen drog jag LK PAL universal genom skorstenspipan från pannrum till vind. Det krävde lite vilja (och en person i varje ände) men det lyckades till slut. Idag har jag varit uppe och skyfflat sågspån för att dra om lite kablar till accesspunkt och göra en ny lösning för elen eftersom det gick ett pansarrör rakt igenom det utrymme jag ska använda för konvektorn (givetvis)…
Satte mig och funderade lite på inkopplingen av ventilen och började tro att jag var smått dement. Kallvattenventil är benämnd E i teckenförklaringen, men kunde inte hitta den på schemat. Visade sig att man fick bläddra fram 9 sidor för att få info….
Satte mig och funderade lite på inkopplingen av ventilen och började tro att jag var smått dement. Kallvattenventil är benämnd E i teckenförklaringen, men kunde inte hitta den på schemat. Visade sig att man fick bläddra fram 9 sidor för att få info….
Det ser ut att stämma. Det är sjukt förvirrande, men se till att du kollar med hur styrningen ska kopplas!
Jag hade räknat med att det var 4 trådar mellan styrningen och konvektorn, men när jag sen kollade styrningens inkoppling krävdes ju 5 trådar...
Jag hade räknat med att det var 4 trådar mellan styrningen och konvektorn, men när jag sen kollade styrningens inkoppling krävdes ju 5 trådar...
Redigerat:
Jag har skippar styrmodul för tillfället och kopplar istället in ett 0-10V zigbeedon (sunricher) som jag senaste styr från Home Assistant. Donet har även en 230-utgång som jag tänkte använda för att styra CPn. Började undra om jag även skulle styra ventilen med den utgången tills jag hittade det lilla schemat på sidan 38…
Gott folk. Jag har kyla!
Har bergvärme och trycksatt expkärl till brine, så det är en hel del som ska installeras isåfall, men om det en dag blir aktuellt att skaffa kyla så kommer vi gå på att få till frikyla istället för luft/luft som många tipsar om.