C cappa skrev:
Det är precis den. Styr cirkulationspumpen för kylkretsen med reläutgången på sunrichern. Styr det genom home assistant
Zigbee2mqtt, Conbee?

Det var ju smart att också styra cirkulationepumpen med relät. Jag gissar du inte har drivdonet satt i "elektronikhuset" på pumpen då, utan utanför?
 
Leeijo Leeijo skrev:
Zigbee2mqtt, Conbee?

Det var ju smart att också styra cirkulationepumpen med relät. Jag gissar du inte har drivdonet satt i "elektronikhuset" på pumpen då, utan utanför?
Conbee. Har monterat sunrichern inne i kopplingslådan där styrningen till konvektorn sitter. Är ganska gott om plats där.

Har testat denna home assistant blueprint som verkar funka bra:

https://community.home-assistant.io...d-fan-using-ha-fan-or-mqtt-integration/326419
 
  • Gilla
Leeijo
  • Laddar…
:D:thinking:Långsamt långsamt går det framåt här. Förra helgen drog jag LK PAL universal genom skorstenspipan från pannrum till vind. Det krävde lite vilja (och en person i varje ände) men det lyckades till slut. Idag har jag varit uppe och skyfflat sågspån för att dra om lite kablar till accesspunkt och göra en ny lösning för elen eftersom det gick ett pansarrör rakt igenom det utrymme jag ska använda för konvektorn (givetvis)…

Satte mig och funderade lite på inkopplingen av ventilen och började tro att jag var smått dement. Kallvattenventil är benämnd E i teckenförklaringen, men kunde inte hitta den på schemat. Visade sig att man fick bläddra fram 9 sidor för att få info…. :thinking:
 
Från manualen.

vill bara dubbelkolla med er som redan gjort denna resa att jag är på rätt spår…
 
  • Öppen manual med elschema och komponentförteckning, teknisk dokumentation, flerspråkig text, markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk manual, schematiska diagram, flerspråkig text, elektriska kopplingar, gula markeringar, sidnummer 38 och 38A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att stämma. Det är sjukt förvirrande, men se till att du kollar med hur styrningen ska kopplas!
Jag hade räknat med att det var 4 trådar mellan styrningen och konvektorn, men när jag sen kollade styrningens inkoppling krävdes ju 5 trådar...
 
Redigerat:
Jag har skippar styrmodul för tillfället och kopplar istället in ett 0-10V zigbeedon (sunricher) som jag senaste styr från Home Assistant. Donet har även en 230-utgång som jag tänkte använda för att styra CPn. Började undra om jag även skulle styra ventilen med den utgången tills jag hittade det lilla schemat på sidan 38…
 
Gott folk. Jag har kyla!
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Gott folk. Jag har kyla!
Visst är det värt? :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Visst är det värt? :)
Det är underbart! Det kopplades in igår och idag isolerade jag de sista kopplingarna. Ville ha snurr på systemet så att ev läckor skulle hittas innan allt försvann in i isolering…

Kör fläkten på ca 10% och ut strömmar härlig svalka.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Det är underbart! Det kopplades in igår och idag isolerade jag de sista kopplingarna. Ville ha snurr på systemet så att ev läckor skulle hittas innan allt försvann in i isolering…

Kör fläkten på ca 10% och ut strömmar härlig svalka.
Jag är avundsjuk 😅
 
Här är en till som är avundsjuk! Två fläktaggregat är redo att kopplas in, men det är ett antal meter rör som ska dras först, pump införskaffas och en massa rör som ska kopplas!
 
Har bergvärme och trycksatt expkärl till brine, så det är en hel del som ska installeras isåfall, men om det en dag blir aktuellt att skaffa kyla så kommer vi gå på att få till frikyla istället för luft/luft som många tipsar om.
 
Leeijo Leeijo skrev:
Här är en till som är avundsjuk! Två fläktaggregat är redo att kopplas in, men det är ett antal meter rör som ska dras först, pump införskaffas och en massa rör som ska kopplas!
Låter som om du är i den sits jag var i för några veckor sedan… 😀
 
Skärmklipp visar temperaturhistorik från sensor i sovrum med aktuell temperatur på 23,2 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Temperaturen i barnens sovrum sjönk med 2 grader idag när vi hade 28 grader ute. Konvektorn sitter i halltaket utanför rummet.
 
J jbernspang skrev:
[bild]

Temperaturen i barnens sovrum sjönk med 2 grader idag när vi hade 28 grader ute. Konvektorn sitter i halltaket utanför rummet.
Ser bra ut, täcker den flera sovrum?
 
  • Gilla
Squash
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.