Om man pumpar runt brine, vilket är rimligt för att slippa en värmeväxlare och temperaturförlusten i den, så måste man ha metallrör för brandsäkerheten.
 
D Daniel 109 skrev:
Om man pumpar runt brine, vilket är rimligt för att slippa en värmeväxlare och temperaturförlusten i den, så måste man ha metallrör för brandsäkerheten.
Det stämmer ju inte!
Det finns ingen lag eller föreskrift som reglerar det. Det finns en förordning inom brandskydd som säger att rör med brandfarlig vätska ska klara brand i 30 minuter innan de smälter men det klarar inte kopparrör heller.

En blandning av 28% etanol är inte så lätt att få fjutt på och vattnet måste avdunsta så det och då lär det mesta runt omkring redan brinna så den energi etanolen som befinner sig i rören frisläpper i branden lär knappast göra från eller till...
Spriten i barskåpet, bensindunken (i plast) i garaget och glasflaskan i grillen på altanen är betydligt värre riskfaktorer i en brand...
 
  • Gilla
rickardg och 2 till
  • Laddar…
anders07, hur gick det med ditt bygge?
 
Jag är också intresserad!

Har frikyla i vårat nybyggda hus genom kylbatteri på tilluften (ftx), men då vi har endel fönster så är det bara i de skuggade rummen som man får ner tempen till behaglig temperatur. På sikt ska detta lösas med markiser men just nu funderar jag på om man skulle installera en fläktkonvektor istället (prisfråga).

Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter av detta och hur det upplevs? Det är framför allt vardagsrummet som vi skulle vilja sätta en konvektor i, och passande nog så sitter kylbatteriet precis bredvid så rördragningen blir enkel.
Ska man skippa kylbatteriet eller hur ska man reglera flödet? En ventil och strypa in systemet borde funka för ventilationen går i stort sett med konstant luftflöde.
 
G gein skrev:
anders07, hur gick det med ditt bygge?
Det går sakta framåt... Kan väl konstatera att det vore skönt att ha det klart nu... :sweat:
Ventilationsutrustning i tak med genomförda rörinstallationer och en växt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monstret är i alla fall uppe i taket och slangarna dragna till VP'n.
Visa bilaga 20200614_131413.jpg

Det är ju ett helsike att försöka hitta rätt kopplingar och jag har beställt för tredje gången nu så ska vi se om det lyckas...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
Ni som har hands-on erfarenhet av frikyla, tror ni att det går att få ut tillräcklig effekt för att driva ett mindre kylrum, med de temperaturer som gäller där (typ +4 grader)?
 
C cpalm skrev:
Ni som har hands-on erfarenhet av frikyla, tror ni att det går att få ut tillräcklig effekt för att driva ett mindre kylrum, med de temperaturer som gäller där (typ +4 grader)?
Nej, brine är ju runt 6-8 grader som kallast så det går inte...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
anders07 anders07 skrev:
Nej, brine är ju runt 6-8 grader som kallast så det går inte...
Bummer, misstänkte det...
 
Snyggt Anders! Hade gärna fällt in i taket med men det blir nog för stort projekt för min del.
Just nu funderar jag på val av rör. Antar att det för din del blev den du länkar till i första inlägget?

Jag kommer köra ett vattenburet (ev med lite glykol) system
separat från brine med vvx. Tanken just nu är att köpa tillräckligt lång rulle för att kunna dra hela vägen bort till sovrummet (tvärs över hela vinden) i ett bräde utan skarvar på vinden. Sen placera detta under lösullen närmst bjälklaget. Jag kommer ha minst tre konvektorer. Utan skarvar så blir fördelningen i pannrummet. Vet inte om det är bra eller dåligt. Alternativet är ju att dra upp en huvudstam och göra avstickare till varje rum uppe på vinden. Nackdelen då är att jag sitter med "osynliga" skarvar under lösullen, fördelen att det blir lite mindre rördragning.
 
G gein skrev:
Snyggt Anders! Hade gärna fällt in i taket med men det blir nog för stort projekt för min del.
Just nu funderar jag på val av rör. Antar att det för din del blev den du länkar till i första inlägget?

Jag kommer köra ett vattenburet (ev med lite glykol) system
separat från brine med vvx. Tanken just nu är att köpa tillräckligt lång rulle för att kunna dra hela vägen bort till sovrummet (tvärs över hela vinden) i ett bräde utan skarvar på vinden. Sen placera detta under lösullen närmst bjälklaget. Jag kommer ha minst tre konvektorer. Utan skarvar så blir fördelningen i pannrummet. Vet inte om det är bra eller dåligt. Alternativet är ju att dra upp en huvudstam och göra avstickare till varje rum uppe på vinden. Nackdelen då är att jag sitter med "osynliga" skarvar under lösullen, fördelen att det blir lite mindre rördragning.
Jag funderade också mycket runt det men det är ju redan ett gäng kopplingar som blir på kallvinden (som är stekhet just nu) till konvektorerna och reglerventileerna så en extra T-koppling tänkte jag att jag kan leva med...

Man tappar en hel del effekt i en värmeväxlare till glykol dessvärre (om man inte skaffar en större plattvärmeväxlare) så det var aldrig aktuellt för mig.

Om du har vägghängda konvektor och kan undvika skarvar på vinden är det ju klart en fördel!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag funderade också mycket runt det men det är ju redan ett gäng kopplingar som blir på kallvinden (som är stekhet just nu) till konvektorerna och reglerventileerna så en extra T-koppling tänkte jag att jag kan leva med...

Man tappar en hel del effekt i en värmeväxlare till glykol dessvärre (om man inte skaffar en större plattvärmeväxlare) så det var aldrig aktuellt för mig.

Om du har vägghängda konvektor och kan undvika skarvar på vinden är det ju klart en fördel!
Ja jag har vägt vvx mot att blanda in brine men landat i att om jag ska våga mig på att göra det mesta själv så är det skönt att veta att det är isolerat från VP. Annars blir det nog inget alls istället.
 
G gein skrev:
Ja jag har vägt vvx mot att blanda in brine men landat i att om jag ska våga mig på att göra det mesta själv så är det skönt att veta att det är isolerat från VP. Annars blir det nog inget alls istället.
Ja, det är ju klart men med avstängningar för när inte frikylan behövs direkt vid stammen vid VP'n kan man ju alltid stänga flödet i frikylan.
På sommaren behövs ju inte värmen och varmvatten har jag räknat att jag får köra på eltillskott tills jag får tag på en rörmokare om det skulle skita sig... :)
 
G gein skrev:
Snyggt Anders! Hade gärna fällt in i taket med men det blir nog för stort projekt för min del.
Just nu funderar jag på val av rör. Antar att det för din del blev den du länkar till i första inlägget?

Jag kommer köra ett vattenburet (ev med lite glykol) system
separat från brine med vvx. Tanken just nu är att köpa tillräckligt lång rulle för att kunna dra hela vägen bort till sovrummet (tvärs över hela vinden) i ett bräde utan skarvar på vinden. Sen placera detta under lösullen närmst bjälklaget. Jag kommer ha minst tre konvektorer. Utan skarvar så blir fördelningen i pannrummet. Vet inte om det är bra eller dåligt. Alternativet är ju att dra upp en huvudstam och göra avstickare till varje rum uppe på vinden. Nackdelen då är att jag sitter med "osynliga" skarvar under lösullen, fördelen att det blir lite mindre rördragning.
Jag kommer köra liknade ditt system. Tre infällda takkasetter i 3 sovrum samt ett jätte 9kW enhet för att betjäna vardagsrum/kök på 63 m2. Glykol och växlare.
Tänk på att dimensionera växlaren rejält för att inte tappa effekt. Sen får du tänka på flödet/mottrycken på kylkretsen om du ska köra propylenglykol.

Jag tänkte också köra skarvfritt direkt från en fördelare i källaren för alla slingor. Smidigt att ha alla slingor samt deras injusteringventiler samlade på ett ställe. Sen känns det ju tryggare att inte ha skarvar på vinden.
 
Redigerat:
  • Gilla
gein
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag kommer köra liknade ditt system. Tre infällda takkasetter i 3 sovrum samt ett jätte 9kW enhet för att betjäna vardagsrum/kök på 63 m2. Glykol och växlare.
Tänk på att dimensionera växlaren rejält för att inte tappa effekt. Sen får du tänka på flödet/mottrycken på kylkretsen om du ska köra propylenglykol.
Vart tar du kylan ifrån? Med de konvektorerna behöver du väl 700m borrdjup :)
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Från 2 st filterbrunnar. Håller 8 grader grundvattnet. Kör upp det mot en växlare och återför den varmare växlade vattnet tillbaka i brunn nr 2.
Har projektera för 12kW kyleffekt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.