135 läst · 4 svar
135 läst
4 svar
Friggebodsregler gammal bod
Hej, jag har en bod som byggdes på 60 eller 70-talet, det har nog varit typ dass och sen förråd. Boden är 2,5x1,5 meter ca. Vad räknas den som? Den är byggd innan friggebodsreglerna kom.
Kan jag bygga en ny friggebod på 15 kvm och också behålla min lilla bod? Eftersom boden är byggd innan friggebodsreglerna kom så undrar jag vad boden räknas som? Tack på förhand för svar.
Kan jag bygga en ny friggebod på 15 kvm och också behålla min lilla bod? Eftersom boden är byggd innan friggebodsreglerna kom så undrar jag vad boden räknas som? Tack på förhand för svar.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 051 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 051 inlägg
Ja om det är ett gammalt svartbygge som fördaterar friggebodreglerna så är byggnaden per definition inte resultatet av de bygglovsfria åtgärder som gav möjlighet till att uppföra en friggebod. Du har således rätt att uppföra en friggebod. 1 oktober så träder ändringar i PBL i kraft som gör byggnation av av komplementbyggnader blir liberaliserat ännu mer. Så bygger du efter 1 oktober så finns ännu mer flexibilitet och möjlighet att bygga högre och större yta.R Rockola skrev:Hej, jag har en bod som byggdes på 60 eller 70-talet, det har nog varit typ dass och sen förråd. Boden är 2,5x1,5 meter ca. Vad räknas den som? Den är byggd innan friggebodsreglerna kom.
Hej Claes, tack för informationen om ändringarna. Läste igenom vad detta innebär och det blir ju en klar förbättring. Det är ju riktigt bra att man får disponera totala ytan 45 kvm för attefall 30 kvm och friggebod 15 kvm som man vill. Det är ju lite tight att få in ett vettigt boende på 30 kvm.Claes Sörmland skrev:
Ja om det är ett gammalt svartbygge som fördaterar friggebodreglerna så är byggnaden per definition inte resultatet av de bygglovsfria åtgärder som gav möjlighet till att uppföra en friggebod. Du har således rätt att uppföra en friggebod. 1 oktober så träder ändringar i PBL i kraft som gör byggnation av av komplementbyggnader blir liberaliserat ännu mer. Så bygger du efter 1 oktober så finns ännu mer flexibilitet och möjlighet att bygga högre och större yta.
Så min lilla bod klassas troligen som svartbygge, tror den är byggd på 60 talet, det kan ju finnas ett bygglov för den, jag har inte kollat det. Då är alla gamla vedskjul, dass och annat att klassa som svartbyggen. När boden byggdes fanns det varken väg, el eller vatten där, det är en fjällstuga.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 051 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 051 inlägg
Kravet på bygglov i ett sådant läge utanför stadsplan eller byggnadsplan kom först 1972. Så det är inga svartbyggen, det är gamla lagliga byggen. Byggandet var fritt på landsbygden till 1972. Bygglov är alltså tills rätt nyligen en sak som endast krävdes i staden eller vid tätare bebyggelse. Sen drog staten till tumskruvarna där på 70-talet.R Rockola skrev:Hej Claes, tack för informationen om ändringarna. Läste igenom vad detta innebär och det blir ju en klar förbättring. Det är ju riktigt bra att man får disponera totala ytan 45 kvm för attefall 30 kvm och friggebod 15 kvm som man vill. Det är ju lite tight att få in ett vettigt boende på 30 kvm.
Så min lilla bod klassas troligen som svartbygge, tror den är byggd på 60 talet, det kan ju finnas ett bygglov för den, jag har inte kollat det. Då är alla gamla vedskjul, dass och annat att klassa som svartbyggen. När boden byggdes fanns det varken väg, el eller vatten där, det är en fjällstuga.
Redigerat:
Härligt, tack. Just den infon har jag försökt att googla fram men inte hittat. Jag tänkte att det borde vara så att allt gammalt före något visst år skulle vara ok. Jag vill kunna bygga frigga på 15 kvm utan att behöva dra av för lilla bodens yta.Claes Sörmland skrev:
Kravet på bygglov i ett sådant läge utanför stadsplan eller byggnadsplan kom först på 1972. Så det är inga svartbyggen, det är gamla lagliga byggen. Byggandet var fritt på landsbygden till 1972. Bygglov är till rätt nyligen en sak som endast krävdes i staden eller vid tätare bebyggelse. Sen drog staten till tumskruvarna där på 70-talet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Inredning av gammal sjöbod, hur ingående bör isoleringen vara?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Renovera gammal bod
Hur göra med grund under gammal bod som ska bli bastu
Grund & Markarbeten -
Riva gammal bod nära tomtgräs - Bygga nytt samma plats
Utbyggnad och tillbyggnad -
Isolering av gammal handelsbod
Isolering
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Friggebodsregler gammal bod
Tillträde till grannens mark?
Isolera en bod - hur mycket isolering behövs?
Bygga garage + 3 carport, totalt 88m2
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus