1 910 läst · 45 svar
2k läst
45 svar
Friggebod på lecablock: syllpapp?
Vill du att jag ska länka till dom fysiska lagarna?F fribygg skrev:
Kapillarkrafter ?
Kapillärkraften är en kraft som kan driva vätskor genom kapillärer. Kraften orsakas av förhållandet mellan adhesion – vätskans dragningskraft mot kapillärytan och kohesion – de krafter som verkar mellan vätskans molekyler.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapillärkraft
eller yrkar du att INTE träsyllen kommer stå i fukt PÅ SYLLPAPPEN efter ett slagregn, då vattnet följer fasaden ner på syll & syllpapp?
Fukten som hamnar där torkar ut extremt dåligt pga. bristfällig luftcirkulation efter som 2 ytor ligger emot varandra.
Återigen:
Syllpappens ÄNDA funktion är att förhindra fukt från att vandra från grundmuren upp genom träkonstruktionen där den kan orsaka röta och mögel
Fukt/vatten kan inte vandra upp genom ett 19 cm högt obehandlad Leca block, FÖR ATT Kapillarkrafterna upphör vid 12-13 cm Leca (7,5 cm i Leca coated)
Är ni riktiga yrkesmän Rejäl & fribygg, så borde ni veta bättre.
Jag påstår INTE att jag är yrkesverkasam innom bygg @javen, ditt påstående att det är bättre utan syllpapp i TS fall är intressant och jag undrade uppriktigt om du har nån vettig källa till ditt påstående. ( Vilket du uppenbarligen inte har)J jawen skrev:
Själv har jag med framgång använt pallningsbrickor i plast mellan trä och LECA, om du kunnat visa någon länk till tillverkare av lättklinker eller för den delen friggebodarsom stöder ditt påstående kunde jag övervägt din metod men för mig och TS som kommer ha LECA blocken delvis under markytan om jag förstår saken rätt är det nog fortsatt alltjämt säkrast att köra med syllpapp eller motsvarande.
J jawen skrev:Vill du att jag ska länka till dom fysiska lagarna?
Kapillarkrafter ?
Kapillärkraften är en kraft som kan driva vätskor genom kapillärer. Kraften orsakas av förhållandet mellan adhesion – vätskans dragningskraft mot kapillärytan och kohesion – de krafter som verkar mellan vätskans molekyler.
[länk]
eller yrkar du att INTE träsyllen kommer stå i fukt PÅ SYLLPAPPEN efter ett slagregn, då vattnet följer fasaden ner på syll & syllpapp?
Fukten som hamnar där torkar ut extremt dåligt pga. bristfällig luftcirkulation efter som 2 ytor ligger emot varandra.
Återigen:
Syllpappens ÄNDA funktion är att förhindra fukt från att vandra från grundmuren upp genom träkonstruktionen där den kan orsaka röta och mögel
Fukt/vatten kan inte vandra upp genom ett 19 cm högt obehandlad Leca block, FÖR ATT Kapillarkrafterna upphör vid 12-13 cm Leca (7,5 cm i Leca coated)
Är ni riktiga yrkesmän Rejäl & fribygg, så borde ni veta bättre.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dina pallningbrickor i plast är betydligt bättre att använda för ändamålet än syllpapp, anläggningsytan blir mindre vilket gör att då lufter kan cirkulera & torka upp bättre.F fribygg skrev:
Sorry, trodde du också var "yrkesman"
TS skrev "stå på lecablock som i sin tur står på och i grus", vilket är en helt annan sak än att ha Lecablocken delvis under markytan som du har tänkt.F fribygg skrev:
Till AG A
Känner inte till "Fråga Micke"
Vad sedan "Micke" menar med kantbalk av Leca har jag ingen aning om, men exempelvis en kantbalk i Leca kallad Albabalk har absolut inte den egenskapen "Micke" nämner.
Som sagt upphör kapillärkraften hos Leca vid 12-13 cm, så ett 19 cm block är HELT riskfritt att använda.
Vad sedan "Micke" menar med kantbalk av Leca har jag ingen aning om, men exempelvis en kantbalk i Leca kallad Albabalk har absolut inte den egenskapen "Micke" nämner.
Som sagt upphör kapillärkraften hos Leca vid 12-13 cm, så ett 19 cm block är HELT riskfritt att använda.
Du vet inte vad en kantbalk är, men ändå försöker du utgöra dig själv som någon form av expert på grundläggning, och/eller leca.J jawen skrev:Till AG A
Men helt oavsett vad det är, så var det nu materialet lecablock. Vilket här sägs kunna suga fukt. Vilket du påstår att det inte kan.
Så är det panelen ska ju råda ned några centimeter nedanför syllen..Karl-Ove Qvarfordt skrev:
En generell egenskap hos Leca, & likadant på lösa lecakulor oavsett storlek på kulorna.R RiKr skrev:
Man råder även att EPS bör ha den tjockleken vid källarjobb.
På ett bostadshus kan den bärande punkten ligga djupare in i konstruktionen, & på så sätt mer skyddas mot nederbörd.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Men på en liten bod, förråd & dyligt är syllen oftast klenare beräknad, & 2" 4 eller 2" 5 används som sylldimension, då går oftast dom bärande punkterna ända ut till fasadlivet, vilket gör det mer oskyddat.
Det där är en annan konstruktion med putsad yta ytterst på Lecan, det putslagret skapar en sugande yta.R Rejäl skrev:
Du visar också en grundkonstruktion för en villa (vi diskuterar bod )
I villakonstruktionen har man som du säger ytterpanel ner under syllnivån.
& Albabalk används i broschyren vilket finns som 40 ell 60 cm höjd
Nej, du vet väl vad Lecakulorna är sammanfogade med i ett lecablock?J jawen skrev:
När vi bygger oavsett bod eller hus så går man med med panelen för att skydda syll och bjälklag…J jawen skrev:
Vet inte vad du refererar eller pratar om här..J jawen skrev:
Hittar ingenstans dina påståenden om att lecablock bara suger 12-13cm kapillärt.
Och du har inte visat några föreskrifter som talar om att det är ok att lägga oskyddat trä direkt på så för mig är denna diskussion klar..
En kantbalk är ett SAMLINGSNAMN & ingen specifik produkt?A AG A skrev:
Titta i eu-dokumentet jag postade för några inlägg sedan, så förstår du att "fråga Mickes" svar var felaktigt.
Uppsugningsförmågan är i den Leca´n mindre än 7,5 cm, som dokumentet visar.
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
container garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Friggebod, När grundmåla och vad?
Hur går jag tillväga för att byta mögelskadade väggar i garaget?
Friggebod - vart sätter vi ventilation i denna?
Mur till växthus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus