Microkatten Microkatten skrev:
Apropå var sak på sin plats: i helgen skulle jag använda min lilla japansåg. Jag visste var jag hade använt den sist - utanför snickeriet - och började givetvis titta där. Ingen skymt av den. Letade i snickeriet, Nope. I bostadshuset, i logen, ja överallt. Borta!

Gick förbryllad tillbaks till snickeriet och tänkte, varför ägnar jag alltid mer tid åt att leta efter verktyg än att faktiskt använda dem?? :dizzy: Till saken hör att jag så smått har börjat ordna upp i snickeriet, med bl.a. ett fint arkivskåp med tolv lådor där jag förvarar tänger, skruvmejslar, stämjärn m.m. Nu hade jag ju redan letat i skåpet efter sågen, men för säkerhets skull drog jag ut lådorna igen, sakta, sakta, och tittade på varenda pryl däri. I den femte utdragna lådan låg, på sin plats...ja ni vet vad. Tyvärr är ordning ingen dunderkur mot snurrpannor!

Bra jobbat med din verkstad, @Pysslarn, bättre segt och långsamt än kvickt och ännu långsammare! :D
Kunde inte beskrivit ditt "bekymmer" bättre själv, brukar själv göra i stort exakt likadant. Det har gått så långt att ungarna ibland säger fråga oss så hittar du "din pryl" snabbare.......:oops:
Och att börja sortera har ibland skapat mer letande då jag ibland är 100% säker på att prylen INTE ligger på sin "nya plats" men där är den ibland....

En nyckel i att ordna upp i verkstaden.
Jag brukar tänka ”var kommer jag leta efter den här när jag behöver den nästa gång??”
Om inte det är uppenbart att det hör ihop, tex. lödkolv och tenn och annat för småel.

//AA

Korvgubbe
Jag brukar försöka komma ihåg var det första stället jag letade på sist det var borta var. Antagligen har jag redan undermedvetet bestämt mig för att det var den bästa platsen för den prylen, annars hade jag ju inte börjat där!

Damm-och spånhantering på G!

Håller på att pyssla ihop en setup med centraldammsugaren jag köpte tidigare, en liten cyklon och en spånlåda. Det går så sakteliga framåt även om mycket återstår att göra men nu är iallafall spånlådan hoptotad; så här ser den ut:

Hemmagjord spånlåda av plywood med plexiglasnivåfönster i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en simpel konstruktion med ett ramverk av tegelläkt och tolvmillimeters konstruktionsplywood samt ett nivåfönster av tremillimeters plexi. Limmat med PL 600 samt skruvat. B x D x H är 350 x 350 x 1090 mm — just nu hoppas jag bara att jag ska orka lyfta den när den är full... :D

Eftersom jag har en naturlig fallenhet att överkomplicera allt jag gör finns en del små finesser att tillverka så att det hela funkar irl som det gör inuti mitt huvud men går det vägen kan det nog bli rätt coolt. Ber att få återkomma när det finns något att återkomma med.

Ha en riktigt fin midsommar!
//Ronnie

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Damm-och spånhantering på G!

Håller på att pyssla ihop en setup med centraldammsugaren jag köpte tidigare, en liten cyklon och en spånlåda. Det går så sakteliga framåt även om mycket återstår att göra men nu är iallafall spånlådan hoptotad; så här ser den ut:

[bild]

Det är en simpel konstruktion med ett ramverk av tegelläkt och tolvmillimeters konstruktionsplywood samt ett nivåfönster av tremillimeters plexi. Limmat med PL 600 samt skruvat. B x D x H är 350 x 350 x 1090 mm — just nu hoppas jag bara att jag ska orka lyfta den när den är full... :D

Eftersom jag har en naturlig fallenhet att överkomplicera allt jag gör finns en del små finesser att tillverka så att det hela funkar irl som det gör inuti mitt huvud men går det vägen kan det nog bli rätt coolt. Ber att få återkomma när det finns något att återkomma med.

Ha en riktigt fin midsommar!
//Ronnie
Härligt. Följer följetongen med intresse.
Trevlig midsommar
/T

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Slippappers-dispenser äntligen på plats!

Eftersom jag gillar att ha slippapper på rulle (inbillar mig att det är mer ekonomiskt) tillverkade jag en hållare för slippapper just på rulle i de korn som oftast används. Dvs 60, 80, 100, 120 och 180.
Den har blivit kvar i gamla källarverkstaden.

För de flesta normala människor är inte det här en stor händelse men för mig som på sistone bara haft några få timmar per dag i verkstaden är det ett stort steg att få skruva upp den här fula MDF-manicken. Plötsligt har jag enkel tillgång till slippapper när det behövs.

Så här ser den ut:

Hemmagjord slippappers-dispenser i MDF med rullar märkta med olika kornstorlekar och sågtandad kant.
Skapa konto

Skilda fack för resp korn; drar man ner papperet till kant i kant med MDF-ryggen och river av mot sågtandningen får man en remsa som är anpassad för att vika runt en standard-slipkloss i kork.

Hemmagjord slippappers-dispenser med gula slippappersrullar upphängda på rundstavar i träfack.
Skapa konto

Och såhär ser det ut i facken, varje rulle är individuellt upphängd eftersom det känns störigt att behöva ta upp och flytta alla rullar bara för att en tagit slut.

Gul slippappersrulle märkt P60 upphängd på en hållare med en avriven bit framför.
Skapa konto

Upphängningen är snorenkel, en rundstav med hål i kortändarna och bockad tråd att hänga rullen i. När en rulle tar slut tar jag upp och byter jag den utan att behöva bråka med de andra. Supersimpelt.

Enda problemet är att när jag river av en bit slippapper blir det fippligt att mata fram en ny bit som anordningen ser ut nu. Vill ha en lösning där man kan riva av en bit och ha lite remsa att greppa om för nästa avrivning. Har lite idéer runt det som kanske kommer med i dispenser 2.0.

//Ronnie

• Gilla
Hylman och 14 till
  • Laddar…
Den där skulle jag också behöva, ser fram emot version 2.0 - gärna med ritning. ;)

P Pysslarn skrev:

Eftersom jag gillar att ha slippapper på rulle (inbillar mig att det är mer ekonomiskt) tillverkade jag en hållare för slippapper just på rulle i de korn som oftast används. Dvs 60, 80, 100, 120 och 180.

För de flesta normala människor är inte det här en stor händelse men för mig som på sistone bara haft några få timmar per dag i verkstaden är det ett stort steg att få skruva upp den här fula MDF-manicken. Plötsligt har jag enkel tillgång till slippapper när det behövs.

Så här ser den ut:

[bild]

Skilda fack för resp korn; drar man ner papperet till kant i kant med MDF-ryggen och river av mot sågtandningen får man en remsa som är anpassad för att vika runt en standard-slipkloss i kork.

[bild]

Och såhär ser det ut i facken, varje rulle är individuellt upphängd eftersom det känns störigt att behöva ta upp och flytta alla rullar bara för att en tagit slut.

[bild]

Upphängningen är snorenkel, en rundstav med hål i kortändarna och bockad tråd att hänga rullen i. När en rulle tar slut tar jag upp och byter jag den utan att behöva bråka med de andra. Supersimpelt.

Enda problemet är att när jag river av en bit slippapper blir det fippligt att mata fram en ny bit som anordningen ser ut nu. Vill ha en lösning där man kan riva av en bit och ha lite remsa att greppa om för nästa avrivning. Har lite idéer runt det som kanske kommer med i dispenser 2.0.

//Ronnie
Ser bra ut Ronnie! Smart att kunnabyte en rulle i taget.

.....men alltså...bränd MDF o limspår? Dags att du drar nytta av den där slippappershållaren o plockar fram lite 120+180 o gör en insats! :p

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

Så här ser den ut:

[bild]

[bild]

[bild]

//Ronnie
Läckert Ronnie!
En sån där skulle jag vilja ha också. Undrar hur mycket slippapper jag fått kasta på grund av som blivit snett avrivna. Ser lite småjobbig ut att bygga dock, kanske längre fram!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
bara haft några få timmar per dag i verkstaden
Den som ändå hade fått njuta av verkstan ett par få timmar om dagen...
En annan är förvisad till stenbrottet. Men med hjälp av kompisen på bild fick jag äntligen de sista 140kg-stenarna på plats.
Nu är det bara vänta på att det ska börja regna så jag får leka inne istället. Person använder spett för att positionera stora stenar i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
.....men alltså...bränd MDF o limspår? Dags att du drar nytta av den där slippappershållaren o plockar fram lite 120+180 o gör en insats! :p
För att inte tala om den rostiga kniven! :p Nä nu är vi allt bra taskiga. Antagligen bara avundsjuka! :oops:

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ser bra ut Ronnie! Smart att kunnabyte en rulle i taget.

Jag håller med dig helt och hållet! Den är skabbig.
Men det är bara ännu ett exempel på mitt fulsnickeri, eller FFF = funktion före finish; jag gjorde den i all hast för ett par år sedan när jag behövde den. Eftersom den funkade rätt bra blev den kvar men det är egentligen en prototyp.

Jag lovar att nästa version tom kommer att målas! :)
//Ronnie

Smart Ronnie, har själv klurat på en lösning till sandpapperrullarna men har inte riktigt hittat plats till det.

Förresten, var har du 240 papperna?...eller dom ingår i uppgraderingen till nästa version?;)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

Så här ser den ut:

[bild]

[bild]

[bild]

//Ronnie
Jag gillar ditt FFF. Tack för ideen. Jag tänker stjäla den precis som jag gjorde med din hållare för trasor en gång för länge sedan. Jag har den på väggen och använder den ofta. Om sanningen skall fram så platsar den INTE på "stora skryttråden"...

Ha det
/T

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag gjorde en sandpappersdispenser i slöjden men då hade jag rullarna liggande så att kornsidan var utåt samt lite längre avstånd till avrivaren. På så sätt blir det enklare att greppa och mata fram nytt papper.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.