30 348 läst · 569 svar
30k läst
569 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Du tillhör den lilla grupp som ännu inte ska ha elbil. I Norge i december 2023 var 2,6% av nybilsförsäljningen fossilbilar. Jag gissar att gruppen som inte ska ha elbil är ungefär så stor. Övrig nybilsförsäljning var batteribilar av olika slag. Rena elbilar utgjorde 81,6%.D Du och 19till skrev:
https://cleantechnica.com/2023/12/05/evs-take-90-6-share-in-norway/
Vi i Sverige kommer nå liknande siffror inom överskådlig tid.
Just att dra upp skotern till fjällen är det enda tillfället jag aktivt väljer dieseln istället för elbilen. Jag har 40 mil dit, och jag skulle nog behöva ladda två gånger på den resan. Utan släp räcker det med en gång. Så snart det finns fler laddare som funkar med påkopplat släp på sträckan så kommer jag att låta elbilen dra istället, trots det extra stoppet. För elbilen är så mycket bättre, totalt sett.
2023 gick elbilen ca 2300 mil, och dieseln ca 400 mil, mest för att elbilen var upptagen.
Barnarbete och dåliga arbetsförhållanden och villkor. Precis som de som tillverkat komponenterna till mobilen, surfplattan och kläderna.R RalleB skrev:Förklarade du samtidigt hur de metaller som behövs till batterier utvinns?
Och varifrån elen till en stor del av världen kommer ifrån😉
Ska man förklara hur världen ser ut så får man ge en helhetsbild, där elbilen naturligtvis är framtiden men just nu är det pest eller kolera i en världslig helhetsbild.
Upplyser de ofta att de skulle haft ett ansvarsfullt arbete 60 timmar i veckan och kunna sy fotbollar värda en VM-final om de bara fått förmånen att födas i Bangladesh.
Nästa lektion blir ironi men ingen brådska där, finns de som är gamla och inte lärt sig konsten än.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 123 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 123 inlägg
Elen du laddar din elcykel med kunde ha sålts till länder som kör kolkraft. Nu får dom elda extra för att du ska kunna cykla. Miljövänligt!Ulltand skrev:Kör min diesel på HVO100. Bättre för miljön kan det nog inte bli än så. Speciellt om man producerar den från tallolja.
Elbilar är ju kolbilar. Den el som man laddar i Sverige skulle vi annars ha exporterat till länder med smutsig el. Nu måste de istället elda på med motsvarande mängd kol.
Undantaget min elmoped då förstås, som jag laddar med egna solpaneler
Handlar delvis om underhåll. Listspray runt dörrarna och friskt batteri. -40 är nog ingen lek för det flesta bilar. Såg ett reportage från Sibirien där det var -50C. De satte ett tält över bilen och eldade under den för att tina upp alla vätskor.R Rkarlsson skrev:Ähm. Jag såg för en halvtimme sen i en volvo xc70 grupp där folk uppe i -40 graders träsket inte fick igång sina bilar trots de kablade de.
Så det är absolut inte en garanti.
Min bensinare gick knappt igång idag i -15, det var precis den ville tända till. In i den kommer jag dock inte förutom höger bakdörr.
Så i bensinaren får jag lägga en kupevärmare några timmar imorgon, om jag får upp dörren.
Så har du ingen motorvärmare på bensinen eller dieseln så kan du vara väldigt osäker om den stått en arbetsdag i -40.
Men så är det väl att alla fordon fungerar sämre i svår kyla. En person jag mötte förra vintern kunde knappt använda sin nya elbil när det var -10 C. Gick inte all hålla värmen och körsträckan blev sjukt kort. Andra elbilar är säkert bättre.
Har du sett elscotrarna förresten? Verkar fräna!B bakterie skrev:Du tillhör den lilla grupp som ännu inte ska ha elbil. I Norge i december 2023 var 2,6% av nybilsförsäljningen fossilbilar. Jag gissar att gruppen som inte ska ha elbil är ungefär så stor. Övrig nybilsförsäljning var batteribilar av olika slag. Rena elbilar utgjorde 81,6%.
[länk]
Vi i Sverige kommer nå liknande siffror inom överskådlig tid.
Just att dra upp skotern till fjällen är det enda tillfället jag aktivt väljer dieseln istället för elbilen. Jag har 40 mil dit, och jag skulle nog behöva ladda två gånger på den resan. Utan släp räcker det med en gång. Så snart det finns fler laddare som funkar med påkopplat släp på sträckan så kommer jag att låta elbilen dra istället, trots det extra stoppet. För elbilen är så mycket bättre, totalt sett.
2023 gick elbilen ca 2300 mil, och dieseln ca 400 mil, mest för att elbilen var upptagen.
Tar emot att lämna tillbaka vår elbil (leasing) senare i år. Varit väldigt nöjd men det är för dyrt, lägger hellre pengarna på annat. Blir nån gammal V70 bara, kommer bli segt men så får det bli tyvärr.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 541 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 541 inlägg
Klimatnerutrala bilar fanns förr, men ingen brydde sig om gengas i krigstider...
Ingen bryr sig idag heller för den delen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen bryr sig idag heller för den delen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då hade jag behövt extra utrustning som hade gett ett inte obetydligt CO2 avtryck för tillverkning och underhåll.S SueCia skrev:
Men det hade nog varit ännu bättre att köra cykeln på svensk metanol från skogen.
Keep it simpel.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 541 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 541 inlägg
B bakterie skrev:Du tillhör den lilla grupp som ännu inte ska ha elbil. I Norge i december 2023 var 2,6% av nybilsförsäljningen fossilbilar. Jag gissar att gruppen som inte ska ha elbil är ungefär så stor. Övrig nybilsförsäljning var batteribilar av olika slag. Rena elbilar utgjorde 81,6%.
[länk]
Vi i Sverige kommer nå liknande siffror inom överskådlig tid.
Just att dra upp skotern till fjällen är det enda tillfället jag aktivt väljer dieseln istället för elbilen. Jag har 40 mil dit, och jag skulle nog behöva ladda två gånger på den resan. Utan släp räcker det med en gång. Så snart det finns fler laddare som funkar med påkopplat släp på sträckan så kommer jag att låta elbilen dra istället, trots det extra stoppet. För elbilen är så mycket bättre, totalt sett.
2023 gick elbilen ca 2300 mil, och dieseln ca 400 mil, mest för att elbilen var upptagen.
Norge är kanske det sämsta landet i världen. Man har nära obegränsad tillgång till hydroelektrisk energi men slösar denna högsta av energiformer på subventionerade Tesslor och direktverkande el för uppvärmning.
Inte nog med det, man tar upp stora mängder fossila bränslen ut berget och säljer vidare så att andra kan elda på gas och olja.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 024 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 024 inlägg
Låt mig fråga hur raffinaderier drivs? Och går dessa hackas? Du kanske hade en statist roll i mad max?M Matte Bygg skrev:
Du lever i en fantasivärld där du tror att du är untouchable..