D Du och 19till skrev:
Jag körde 100 mil igår med släp lastat till ca 1000kg totaltlvikt, drog med en tvåhjulsdriven golf diesel.
Du tillhör den lilla grupp som ännu inte ska ha elbil. I Norge i december 2023 var 2,6% av nybilsförsäljningen fossilbilar. Jag gissar att gruppen som inte ska ha elbil är ungefär så stor. Övrig nybilsförsäljning var batteribilar av olika slag. Rena elbilar utgjorde 81,6%.

https://cleantechnica.com/2023/12/05/evs-take-90-6-share-in-norway/

Vi i Sverige kommer nå liknande siffror inom överskådlig tid.

Just att dra upp skotern till fjällen är det enda tillfället jag aktivt väljer dieseln istället för elbilen. Jag har 40 mil dit, och jag skulle nog behöva ladda två gånger på den resan. Utan släp räcker det med en gång. Så snart det finns fler laddare som funkar med påkopplat släp på sträckan så kommer jag att låta elbilen dra istället, trots det extra stoppet. För elbilen är så mycket bättre, totalt sett.

2023 gick elbilen ca 2300 mil, och dieseln ca 400 mil, mest för att elbilen var upptagen.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Förklarade du samtidigt hur de metaller som behövs till batterier utvinns?
Och varifrån elen till en stor del av världen kommer ifrån😉
Ska man förklara hur världen ser ut så får man ge en helhetsbild, där elbilen naturligtvis är framtiden men just nu är det pest eller kolera i en världslig helhetsbild.
Barnarbete och dåliga arbetsförhållanden och villkor. Precis som de som tillverkat komponenterna till mobilen, surfplattan och kläderna.

Upplyser de ofta att de skulle haft ett ansvarsfullt arbete 60 timmar i veckan och kunna sy fotbollar värda en VM-final om de bara fått förmånen att födas i Bangladesh.

Nästa lektion blir ironi men ingen brådska där, finns de som är gamla och inte lärt sig konsten än.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S
Ulltand Ulltand skrev:
Kör min diesel på HVO100. Bättre för miljön kan det nog inte bli än så. Speciellt om man producerar den från tallolja.

Elbilar är ju kolbilar. Den el som man laddar i Sverige skulle vi annars ha exporterat till länder med smutsig el. Nu måste de istället elda på med motsvarande mängd kol.

Undantaget min elmoped då förstås, som jag laddar med egna solpaneler :)
Elen du laddar din elcykel med kunde ha sålts till länder som kör kolkraft. Nu får dom elda extra för att du ska kunna cykla. Miljövänligt!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
wildeside wildeside skrev:
Miljöbil ?
[bild]
Person i hästliknande utstyrsel drar vagn där annan person sitter, troligen på en temafestival eller marknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En till variant.
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Elen du laddar din elcykel med kunde ha sålts till länder som kör kolkraft. Nu får dom elda extra för att du ska kunna cykla. Miljövänligt!
Nej jag har ett off grid system så den kan inte säljas vidare.
 
S
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag har ett off grid system så den kan inte säljas vidare.
Ännu värre ju. All el du producerar kunde sålts till koleldande länder..
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
wildeside
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]

En till variant.
Miljö taxi?
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ähm. Jag såg för en halvtimme sen i en volvo xc70 grupp där folk uppe i -40 graders träsket inte fick igång sina bilar trots de kablade de.
Så det är absolut inte en garanti.
Min bensinare gick knappt igång idag i -15, det var precis den ville tända till. In i den kommer jag dock inte förutom höger bakdörr.
Så i bensinaren får jag lägga en kupevärmare några timmar imorgon, om jag får upp dörren.

Så har du ingen motorvärmare på bensinen eller dieseln så kan du vara väldigt osäker om den stått en arbetsdag i -40.
Handlar delvis om underhåll. Listspray runt dörrarna och friskt batteri. -40 är nog ingen lek för det flesta bilar. Såg ett reportage från Sibirien där det var -50C. De satte ett tält över bilen och eldade under den för att tina upp alla vätskor.

Men så är det väl att alla fordon fungerar sämre i svår kyla. En person jag mötte förra vintern kunde knappt använda sin nya elbil när det var -10 C. Gick inte all hålla värmen och körsträckan blev sjukt kort. Andra elbilar är säkert bättre.
 
F
B bakterie skrev:
Du tillhör den lilla grupp som ännu inte ska ha elbil. I Norge i december 2023 var 2,6% av nybilsförsäljningen fossilbilar. Jag gissar att gruppen som inte ska ha elbil är ungefär så stor. Övrig nybilsförsäljning var batteribilar av olika slag. Rena elbilar utgjorde 81,6%.

[länk]

Vi i Sverige kommer nå liknande siffror inom överskådlig tid.

Just att dra upp skotern till fjällen är det enda tillfället jag aktivt väljer dieseln istället för elbilen. Jag har 40 mil dit, och jag skulle nog behöva ladda två gånger på den resan. Utan släp räcker det med en gång. Så snart det finns fler laddare som funkar med påkopplat släp på sträckan så kommer jag att låta elbilen dra istället, trots det extra stoppet. För elbilen är så mycket bättre, totalt sett.

2023 gick elbilen ca 2300 mil, och dieseln ca 400 mil, mest för att elbilen var upptagen.
Har du sett elscotrarna förresten? Verkar fräna!



Tar emot att lämna tillbaka vår elbil (leasing) senare i år. Varit väldigt nöjd men det är för dyrt, lägger hellre pengarna på annat. Blir nån gammal V70 bara, kommer bli segt men så får det bli tyvärr.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Krilleman
Klimatnerutrala bilar fanns förr, men ingen brydde sig om gengas i krigstider...

Gammal traktor, flera personer i hattar, landsbygdsmiljö, sommar, betraktande, grupp, samlas kring fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen bryr sig idag heller för den delen...

Gul och röd bil modifierad med stor behållare och rör, sannolikt för demonstration eller utbildningssyften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ännu värre ju. All el du producerar kunde sålts till koleldande länder..
Då hade jag behövt extra utrustning som hade gett ett inte obetydligt CO2 avtryck för tillverkning och underhåll.

Men det hade nog varit ännu bättre att köra cykeln på svensk metanol från skogen.

Keep it simpel.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Klimatnerutrala bilar fanns förr, men ingen brydde sig om gengas i krigstider...

[bild]
Tänk att man kunde fixa detta i stor skala för 80 år sedan!
 
Krilleman
Ulltand Ulltand skrev:
Tänk att man kunde fixa detta i stor skala för 80 år sedan!
Ja visst är den en spännande tanke!
Men det är lätt att vara efterklok.

En sak är säker dock: Historien upprepar sig.
 
B bakterie skrev:
Du tillhör den lilla grupp som ännu inte ska ha elbil. I Norge i december 2023 var 2,6% av nybilsförsäljningen fossilbilar. Jag gissar att gruppen som inte ska ha elbil är ungefär så stor. Övrig nybilsförsäljning var batteribilar av olika slag. Rena elbilar utgjorde 81,6%.

[länk]

Vi i Sverige kommer nå liknande siffror inom överskådlig tid.

Just att dra upp skotern till fjällen är det enda tillfället jag aktivt väljer dieseln istället för elbilen. Jag har 40 mil dit, och jag skulle nog behöva ladda två gånger på den resan. Utan släp räcker det med en gång. Så snart det finns fler laddare som funkar med påkopplat släp på sträckan så kommer jag att låta elbilen dra istället, trots det extra stoppet. För elbilen är så mycket bättre, totalt sett.

2023 gick elbilen ca 2300 mil, och dieseln ca 400 mil, mest för att elbilen var upptagen.

Norge är kanske det sämsta landet i världen. Man har nära obegränsad tillgång till hydroelektrisk energi men slösar denna högsta av energiformer på subventionerade Tesslor och direktverkande el för uppvärmning.

Inte nog med det, man tar upp stora mängder fossila bränslen ut berget och säljer vidare så att andra kan elda på gas och olja.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
M Matte Bygg skrev:
Tänk när elnätet slås ut elektroniskt. Stater har tiotusentals hackers som jobbar med attacker varje dag. Naivt resonemang av dig. Lär din dotter den barska verkligheten. Allt är inte bomnulll och mjölk och människan kan inte överleva på KÄRLEK OCH LUFT.
Låt mig fråga hur raffinaderier drivs? Och går dessa hackas? Du kanske hade en statist roll i mad max?
Du lever i en fantasivärld där du tror att du är untouchable..
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.