30 387 läst · 569 svar
30k läst
569 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Visst är det lustigt att alla som kör Bensin/Diesel plötsligt är väldigt medvetna om miljön.
Jag är lite förvånad över miljöpartiets låga val resultat med tanke på antal miljöriddare i denna tråden.
Likaså är det lustigt att de tror att alla som kör elbil har köpt den för miljöns skull 😂😂
Jag är lite förvånad över miljöpartiets låga val resultat med tanke på antal miljöriddare i denna tråden.
Likaså är det lustigt att de tror att alla som kör elbil har köpt den för miljöns skull 😂😂
Miljön stod längst ner när vi valde elbil. Den är ju skitkul att köra!Andreas_Hansson skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 559 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 559 inlägg
https://www.sos.eu/se/nyheter/2023/12-voltsbatteriet-aer-den-stora-boven
https://www.sos.eu/se/nyheter/2023/...ra-boven-naer-elbilar-ringer-efter-assistans/
Det påstår inte SOS-international:D Dilato skrev:
https://www.sos.eu/se/nyheter/2023/...ra-boven-naer-elbilar-ringer-efter-assistans/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 559 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 559 inlägg
Det är ju superbra då brunkolen inte "räcker" längre än till Sverige från Tyskland.F fsn skrev:
Är jag då "miljövän" således då jag bor i Svea Rike och har Vattenfall som abonnent?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bra dieselmotor behöver inga glödstift.F fsn skrev:Bytte glödstiften för ca 5 år sen tror jag. Det är inte dax ännu med tanke på hur jävla svårstartad den var då. Men jag kan väl resistansmäta dom och kolla. Glömde nämna att jag fick ta dubbelfattad backhand för att få i backen med så det var trögt. Växelådsoljan byttes fö för 2 år sen efter att bilen stått still i 18 månader.
Bedford 3 liters rak 6:a som jag har i båten startar i alla väder på max 5 sekunder.
Fossilt är bäst för mig absolut. Billiga i inköp (beg) lätta att laga (nåja) och givetvis körsträckan (pendlar lååånga sträckor). Men vem vet hur det ser ut om 15-20 år, vid pensionen om 25 år kanske en el-bil blir aktuell.
Det kan beror på att Miljöpartiet inte har en bra miljöpolitik. Miljön är den absolut viktigaste frågan i min värld men bra miljöpolitik är inte att stoppa kärnkraft och motverka bilismen.Andreas_Hansson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Dags att sälja den och köpa en Yaris istället?F fsn skrev:Bytte glödstiften för ca 5 år sen tror jag. Det är inte dax ännu med tanke på hur jävla svårstartad den var då. Men jag kan väl resistansmäta dom och kolla. Glömde nämna att jag fick ta dubbelfattad backhand för att få i backen med så det var trögt. Växelådsoljan byttes fö för 2 år sen efter att bilen stått still i 18 månader.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Ungefär så här går det med släp på elbil. 3,6kWh per mil, blir väl 4 när det är riktigt kallt. Fast kör man med en mer aerodynamisk vagn blir det lägre förbrukning såklartD Du och 19till skrev:Jag körde 100 mil igår med släp lastat till ca 1000kg totaltlvikt, drog med en tvåhjulsdriven golf diesel. Såg en modern suv i diket. Visst det är halt men då får man anpassa sig.
Resan tog ca 13timmar med stopp inräknat. Bilen drog 0.89l milen dvs 89liter gick åt och det blev då en dieselkostnad på 1560kr stannade 4 gånger, varje gång en bensträckare och släppte ut hunn, 3 av gångerna tankade jag. Stannade som längst 10 min. Dvs max 40 min stopptid men det blev nog närmare 30 min.
Takade redan vid halv tank iafall jag skulle bli stående eller inte hitta en tankstation.
Mat hade jag förberett innan och åt i bilen. Temperaturen var -10 på morgonen när jag började och -28 När jag var framme på kvällen.
Hur lång tid skulle det ta med en elbil som har drag och får dra minst 1000kg? Två? tre? Fyra dagar? Istället för vad jag kunde köra på en dag med en dieselbil.
Vad skulle det kosta i "el"? Och eftersom att resan skulle ta längre tid än vad man orkar köra på en dag så får man räkna med kostnader för hotell, mat för flera dagar och förlorad inkomst. Då är plötsligt 1560kr i bränsle billigt i jämförelse.
El är ingen energikälla bara ett sätt att flytta energi från en energikälla till där man vill andvända energin.
Jag köpte bilen för 40000kr och har inga andra fasta kostnader än skatt och försäkring. Reparationer och service gör jag helt själv.
Kan någon av er som är för elbilar hitta en bra elbil till mig som inte kostar mer än bilen jag har nu, har drag, funkar att köra 120 mil på en laddning när bilen har stått två veckor i -30 (jag kommer 120 mil med min golf på en tankning när jag inte kör med släp och bränslet i tanken går inte åt när den står. Har bra värme och ac. Där skatt och försäkring tillsammans kostar 5000kr om året. Det ska även gå att ladda bilen fullt på max 10 minuter. Det tar knappt en minut att tanka diesel. Det ska även finnas möjlighet att ta med ett restervbatteri/ reservdunk på motsvarande 10 liter som kan kopplas in på 1 minut så man kommer 25 mil extra. Som kan laddas på en minut och kosta max 200kr i inköp.
Denna lista n kan göras 70 sidor längre men om någon har en elbil till salu som uppfyller det jag har skrivit ovan så hör gärna av dig så kan jag börja fundera på det.
1000km med släp:
Model S 13,5h
Model Y 14h
ID Buzz 14,5h
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Älskar när man är rädd om barnen i Kongo men skiter i barnen i Sverige andas in avgaser.M Matte Bygg skrev:Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.
Varför?
Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.
Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.
Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.
Varför?
Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.
Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.
Varför?
Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.
Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
Men barn arbetet är inte bra, de har ingen känsla för kvalitet!