30 387 läst · 569 svar
30k läst
569 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Lite tragiskt ändå att du har det behovet. Men med elbil kan man ha kakan kvar och äta den när det gäller hög effektGimp skrev:Och vissa är nöjda med att åka kommunalt.
Alla är olika och har olika definition på nice or need to have.
Jag anser att jag har råd att åka något som rör på sig, innan Teslan hade jag 435hp Audi, varje gång jag sätter mig i 200hp Jeepen när det ska köras tungt släp eller på vägen ner till båten känner jag mig deprimerad.
Det är ju din åsikt baserat på dina värderingar, med mina värderingar är det rimligt.Johannes Carlsson skrev:
För en miljöpartist är alla med bil tragiska.
Alla tycker olika och har åsikter om alla andra, om vi fortsätter att döma alla andra för minsta avvikande åsikt eller värdering utifrån sitt eget perspektiv är vi alla illa ute.
Medlem
· Funäsdalen
· 1 154 inlägg
https://www.nyteknik.se/fordon/vaga...-far-mer-problem-an-elbilarna-i-kylan/4229319
Påpekas bör att norge har över 20% elbilar.
Påpekas bör att norge har över 20% elbilar.
Hur kan det vara tragiskt? Det är ju en hobby som vilken som helst? Bil med lite fart är ju kul, det kan ju inte vara tragiskt att tycka så? Vilka företeelser är då accepterade att önska sig eller längta efter?Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Onödig kommentar från min sida. Tycker det är synd att du känner dig deprimerad i en 200hk bil, tråkig mot kul är det absolut. Fast måste erkänna att efter man kört en Tesla AWD och hoppar in i RWD känner jag att RWD nog är helt duglig men den där med klipp är fantastiskt kul och lättkörd.Gimp skrev:Det är ju din åsikt baserat på dina värderingar, med mina värderingar är det rimligt.
För en miljöpartist är alla med bil tragiska.
Alla tycker olika och har åsikter om alla andra, om vi fortsätter att döma alla andra för minsta avvikande åsikt eller värdering utifrån sitt eget perspektiv är vi alla illa ute.
Fattar inte tänderna, men jag fattar å andra sidan inte resten av den där bilden heller. Man antar ju att det ska vara någon sorts skämt men det går isåfall över mitt huvud. Tex, en gråtande petrolium exec - är det synd om en sådan person idag eller vad är grejen där?
Medlem
· Stockholm
· 7 308 inlägg
Om man nu pratar om fakta, vilket är mer olika vinklar i detta fallet, så verkar iaf en del jounralister prisa elbilens pålitlighet i extremkyla..M Matte Bygg skrev:Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.
Varför?
Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.
Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.
Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.
Varför?
Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.
Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.
Varför?
Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.
Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
https://www.di.se/bil/biltestaren-e...gen bäst,testning av bilar i Arjeplogsområdet.
Sen är ju räckvidden sämre: Men startproblem har man iaf inte
När batterierna inte duger för bilen längre är det ca 70-80% kvar av kapaciteten. Fossilälskarna hävdar att det då blir deponi elelr destruktion med påföljande miljöproblem. Så är det givetvis inte. Istället kopplas de begagnade bilbatterierna in på en adapter för energilager och har då ytterligare 15-30 år kvar att ge. Dessa batterilager utjämnar den ojämna leveransen från solceller och vindkraftverk och kompletterar därmed vattenkraften som reglerkraft och gör sol och vind till potentiell baskraft. För vi vet ju ATT sol och vind levererar, bara inte exakt när.M Matte Bygg skrev:
Elbil är givetvis inte för alla, än. Min bror har tex en liten elbil och en stor hybrid. Dels har de en halvstor båt som är svår att hitta en bra godkänd elbil till, dels har de sommarstuga utan el. Lite taskigt att bli stående om de av nån anledning blir kvar längre än de tänkt sig.D Du och 19till skrev:
Löfbergs Lila har å andra sidan nyligen investerat i en väldigt modern eldriven lastbil som kör skytteltrafik mellan rosteriet i centrum och lagret i Välsviken. Tanken från början var att utnyttja järnvägen, men tyvärr dsröjerdet många år tills de får det lastspår och det dubbelspår de behöver för att klara detta. Men lastbilen har möjlighet att ladda vid lastkajen i varje ända och det är bara 7 kilometer emellan.
Julklapps tips 2024Anna_H skrev:
https://www.mekster.se/noco-noco-st...MIjf-G9uvzgwMVRBCiAx1V1QQJEAQYASABEgKi4PD_BwE
förvara där det är varmt..
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
En Tesla Model 3 long range med 70% kvar har då 52kWh tillgängligt. Fortfarande mer än många andra har som nya. Om dom du går ner så mycketAnna_H skrev:När batterierna inte duger för bilen längre är det ca 70-80% kvar av kapaciteten. Fossilälskarna hävdar att det då blir deponi elelr destruktion med påföljande miljöproblem. Så är det givetvis inte. Istället kopplas de begagnade bilbatterierna in på en adapter för energilager och har då ytterligare 15-30 år kvar att ge. Dessa batterilager utjämnar den ojämna leveransen från solceller och vindkraftverk och kompletterar därmed vattenkraften som reglerkraft och gör sol och vind till potentiell baskraft. För vi vet ju ATT sol och vind levererar, bara inte exakt när.