G Greger_08 skrev:
Vad är poängen att hyra en elbil ur ekonomiskt synvinkel?
Kostnaderna för drivmedel är förhoppningsvis lägre på samma sätt som de är lägre om man äger bilen. Sen är det kanske inte så vanligt att en hyrbil laddas "riktigt billigt" nattetid hemma vid det egna huset så besparingen beror naturligtvis på hur man kan ladda.
 
G Greger_08 skrev:
Vad är poängen att hyra en elbil ur ekonomiskt synvinkel? Är den billigare att hyra eller är tanken att det ska bli billigare om man ska ut på en lång road trip?
När jag hyrde var Tesla 3 billigast i det storlekssegmentet. Sedan var den billigare att ladda på supercharger än att tanka, men det spelade mindre roll.

Främst ville jag provköra en tesla en vecka så att den var billigast passade mig bra.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Vad är poängen att hyra en elbil ur ekonomiskt synvinkel? Är den billigare att hyra eller är tanken att det ska bli billigare om man ska ut på en lång road trip?
Nice att åka el utan avgaser.

Sen kan man ju enkelt från Hertz sida sen ha dom uppkopplade för plug & charge via superchargers och när man lämnar tillbaka den bara plugga in bilen på parkeringen. Slippa hela rundan med att kontrollera och återfylla bensin/diesel. Fast dom måste ändå gå igenom städningsrundan. Service slipper dom också med en Tesla
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
Bäst ni kontaktar statens strålnings verk, det finns dussintals rapporter om motsatsen, eller är du ironisk. Tittar du med kikare på monitorn oxo eller?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
År 2030? Kan komma både Corona 3.0 och andra farsoter fram tills dess. Så det är svaret. Hertz uttalande är ett estimat. En prognos helt enkelt.

Vem trodde boräntan skulle hamna där den är idag för 3 år sedan? Inga. Har Saidas spåkula.
2006 var räntan 6,5%. Det är fortfarande billigt nu. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nice att åka el utan avgaser.

Sen kan man ju enkelt från Hertz sida sen ha dom uppkopplade för plug & charge via superchargers och när man lämnar tillbaka den bara plugga in bilen på parkeringen. Slippa hela rundan med att kontrollera och återfylla bensin/diesel. Fast dom måste ändå gå igenom städningsrundan. Service slipper dom också med en Tesla
Mjo det är trevligt med elbil och ladda hemma ;) dock så är jag skeptiskt till att hyra en på semester känns som det inte är värt det trubbel man kan råka ut för..

Ioförsig har jag inget val då det knappt finns laddare dit jag brukar åka med hyrbil..
 
M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
Misstänker att du inte har en elbil...
Efter tre vintrar med en Tesla kan jag konstatera att -32 grader inte är något problem alls. Batteriet tar en stund att värma upp, men det finns både app och schemaläggning av värmen så det känns inte som något problem.

Slö och död får du nog klämma fram en källa på!!!
Om man inte har förvärmt batteriet begränsas effekten något, men 200kW effekt räcker rätt bra i några kilometer tills värmen är uppe så den tillåter full effekt.
Viken normal bensin/dieselbil ger mer än 200kW?

Viken mack kan du tanka på när det är strömlöst?
Hemma kan sladden sitta i från när man kommer hem tills man ska åka och är det strömlöst längre tid än så har man andra bekymmer. Eller är du en sån som inte behöver ström eller bryr dig om elpris för att du bor i lägenhet?

Att en elbil släpper ut mer än en besin/dieselbil får du nog läsa på lite om, men okej om du jämför rena tillverkningen och antar att dom bara ska köpas för att sparas på något museum.

Elpris är också en intressant fråga, vet du vart brytgränsen går eller har du bara tokgissat?
En elbil (min Tesla) drar i snitt 2,5-3kWh per mil, vilket är över medel eftersom jag har tung gasfot. Om jag inte har lyckats binda elpris för mer än 3kr/kWh är det ändå billigare, och med min körstil får jag dessutom inte en random bensin/dieselbil att dra 0,5l/mil.
Förra bilen hade en specad förbrukning för blandad körning på 1,34l/mil och den låg stadigt på 1,68l/mil som jag kör.

Att barn gräver i gruvor, japp, där har du rätt, men om du äger eller brukar något med batterier som har mineraler från barnarbete (typ mobiltelefon nyare än 2005, in ear lurar, bärbar dator, smartklocka, hörapparat, mm) tycker jag att du ska vara försiktig med dina uttalanden.

Skulle vara kul om du kunde presentera lite fakta, du skriver faktiskt att ditt inlägg är baserat på fakta, eller menar du att en random Facebook grupps raljerande är fakta kanske.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Pappersvändare som skriver detta. Kolla fakta. Elbilar är inte framtiden. Kanske el-lastbilar och hjullastare med lååång livstid. Att tillverka elbil tär otroligt mycket på miljön. Och många komponenter kommer från länder där barnarbete är legit. D.v.s. sanktionerat och både miljö och människor far illa.
Vart tror du att mer eller mindre all konsumentelektronik är tillverkad, och merparten av alla komponenter till elektronik, och merparten av alla kläder.
Eller sitter du med gjutesäckskläder och skickar brev till någon mindre nogräknad som har en dator och använder Internet för att skriva dina inlägg?

Även om det är tragiskt, vad tror du barnarbetarna ska äta om dom inte har jobb att sy kläder eller gräva mineraler.
Eller är du en sån som skänker alla pengar du har utöver det som fattigaste har?
 
M Matte Bygg skrev:
Testet baserat på -9 grader Celcius samt fullt batteri.

Ett elbatterier på elbil är ALDRIGT fullt på motorväg!
Vad är det som är fel med reportaget, att batteriet inte har 100% på motorvägen, nä, men dra av lite från dom 43h som batteriet räcker för att hålla bilen varm i -20 grader.
 
D Du och 19till skrev:
Jag körde 100 mil igår med släp lastat till ca 1000kg totaltlvikt, drog med en tvåhjulsdriven golf diesel. Såg en modern suv i diket. Visst det är halt men då får man anpassa sig.
Resan tog ca 13timmar med stopp inräknat. Bilen drog 0.89l milen dvs 89liter gick åt och det blev då en dieselkostnad på 1560kr stannade 4 gånger, varje gång en bensträckare och släppte ut hunn, 3 av gångerna tankade jag. Stannade som längst 10 min. Dvs max 40 min stopptid men det blev nog närmare 30 min.
Takade redan vid halv tank iafall jag skulle bli stående eller inte hitta en tankstation.
Mat hade jag förberett innan och åt i bilen. Temperaturen var -10 på morgonen när jag började och -28 När jag var framme på kvällen.

Hur lång tid skulle det ta med en elbil som har drag och får dra minst 1000kg? Två? tre? Fyra dagar? Istället för vad jag kunde köra på en dag med en dieselbil.

Vad skulle det kosta i "el"? Och eftersom att resan skulle ta längre tid än vad man orkar köra på en dag så får man räkna med kostnader för hotell, mat för flera dagar och förlorad inkomst. Då är plötsligt 1560kr i bränsle billigt i jämförelse.

El är ingen energikälla bara ett sätt att flytta energi från en energikälla till där man vill andvända energin.

Jag köpte bilen för 40000kr och har inga andra fasta kostnader än skatt och försäkring. Reparationer och service gör jag helt själv.

Kan någon av er som är för elbilar hitta en bra elbil till mig som inte kostar mer än bilen jag har nu, har drag, funkar att köra 120 mil på en laddning när bilen har stått två veckor i -30 (jag kommer 120 mil med min golf på en tankning när jag inte kör med släp och bränslet i tanken går inte åt när den står. Har bra värme och ac. Där skatt och försäkring tillsammans kostar 5000kr om året. Det ska även gå att ladda bilen fullt på max 10 minuter. Det tar knappt en minut att tanka diesel. Det ska även finnas möjlighet att ta med ett restervbatteri/ reservdunk på motsvarande 10 liter som kan kopplas in på 1 minut så man kommer 25 mil extra. Som kan laddas på en minut och kosta max 200kr i inköp.
Denna lista n kan göras 70 sidor längre men om någon har en elbil till salu som uppfyller det jag har skrivit ovan så hör gärna av dig så kan jag börja fundera på det.
Jag hade tjänat 80k efter 1,5år om jag hade sålt Teslan då, laddning på jobbet kostar 100kr per månad och skatten är försumbar, försäkringen är dock rätt dyr.
Då hade jag kunnat lägga 40k på en bensinbil för en unik resa, och sen kört den till skroten, bara gör att.
Det finns alltid ytterligheter, och det finns dom där en elbil inte passar.
Du vet att det finns elbilar som går att ladda med 350kW va, då tar det inte dagar att åka någonstans.

Långkörning drar en elbil kanske 1,5kWh/mil, så det tar då 10,2minuter för varje 40mil "tankning"
 
D Du och 19till skrev:
Min bil drar 0.3dl i timmen på tomgång 5.34kr, dvs på 3.3 timmar går det åt en liter. Nu till en kostnad av 17.80 kr/l
Om jag har igång bilen i 10 timmar går det åt 3 liter och kostar då ca 54kr
För 54kr får jag över 20h värme i elbilen, vart vill du komma?
 
M Matte Bygg skrev:
Bravo!! Äntligen någon som fattar!
Ta en funderare på vad som skrevs, hur ska du tanka bilen om det inte finns ström på macken?
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Inte en enda positiv skrivelse om ”elbilen” förutom att VW kan fortsätta med dina fossilbilar.

[länk]

Många tänker nu om vad gäller att köpa elbil.
Inte något negativt heller om elbilen i den artikeln. Det står att vissa tillverkare får problem att hänga med i Teslas prissänkning. Det är ju inget vare sig positivt eller negativt om elbilen som sådan.

Sen stod det att om man inte behöver byta bil nu kan det vara värt att vänta lite för att se om priserna sjunker ytterligare. Det stod inte att man rekommenderades köpa fossilbil istället.

Det är rätt tydligt att du bestämmerdig för en åsikt, utan kunskap och sen försvarar den med absurda argument. Bäst var väl att barnen inte fick poppa popcorn om man hade timpris på elen och den då var dyr. Om det kostar 10 öre mer den gången lär ingen bry sig om...
 
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.