Klart även jag fattar att alla biltyper inte passar alla. En elbil passar tex inte om man behöver köpa en äldre billig bil, eller en bil med stort lastutrymme för tex hundbur och barnvagn. Eller om man pendlar långt varje dag och kanske dessutom inte har möjlighet att ladda i hemmet. Eller att man jobbar med skogsbruk eller kör budbil tex.

Men att säga att man inte kan ha elbil för att man hittar på att man jämt och ständigt ska köra 100 mil med tungt släp är ju påhittade argument. Eller också borde man inte ha personbil alls om man nu kör så långt med tung last ofta, då borde man ju ha en lastbil istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
argument inte baserade på hur livet och vardagen ser ut
Ja jag väljer i alla fall inte en bil som bara klarar min genomsnittliga vardag utan en som klarar i princip alla vardagar och helger.
 
K kurlakarl skrev:
Fyrbarnsfamiljen är löjlig ifall man vill ha en sexsitsig bil för att även kunna skjutsa grannens unge 1 gång om året.
Du verkar vilja att medvetet missförstå. Är det inte ganska uppenbart att det handlar om att hela den egna familjen ska kunna åka i en och samma bil?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du verkar vilja att medvetet missförstå. Är det inte ganska uppenbart att det handlar om att hela den egna familjen ska kunna åka i en och samma bil?
Varför slåss du mot halmgubbar? Visa vart jag försöker pracka på en fyrbarnsfamilj en för liten bil, haha du är för rolig
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man kan ju naturligtvis tycka vad man vill om elbilar kontra äldre vanliga nu i vår tid för vi kan ju jämföra. Men man får ju komma ihåg att vi är en del av en utveckling som antagligen kommer att leda till nånting bra i framtiden. Ju fler elbilar man tillverkar ju mer går utvecklingen framåt mot bättre och bättre sådana och om 100år kanske det är nåt helt annat . Vi i vår tid får ju bara acceptera det som är tillgängligt för oss. Det är liksom omöjligt att skapa det bästa på en gång.Vi gör det som fungerar med dagens teknik. Vi kan inte göra annat. Men skulle vi inte ha de ebilar vi har idag så tror jag resultatet skulle bli att framtiden är billös helt om man leker med tanken att man inte utvecklar nåt. De fossila bränslena kan ju hamna i ett sånt läge att de blir brist eller extremt dyrt helt enkelt och då kollapsar ju mycket i vår värld..........Då kanske det istället är bra att man gör det man gör idag även om det kanske inte är försvarbart att göra batterier av material från suspekta gruvor......
Ska man köra mycket långa resor med släp och elbil krävs det nog typ en Model Y med 150kWh batteri för att det ska gå hyffsat lika smidigt som en XC70
 
K kurlakarl skrev:
Visa vart jag försöker pracka på en fyrbarnsfamilj en för liten bil
Jag gjorde det i inlägget före det jag nu citerar. Men jag kan göra det igen.
K kurlakarl skrev:
Fyrbarnsfamiljen är löjlig ifall man vill ha en sexsitsig bil för att även kunna skjutsa grannens unge 1 gång om året.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gjorde det i inlägget före det jag nu citerar. Men jag kan göra det igen.
Byt ut "fyrbarnsfamiljen" till "sexsitsiga bilen" i mitt inlägg, jag skrev fel. Ursäkta missförståndet. :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Klart även jag fattar att alla biltyper inte passar alla. En elbil passar tex inte om man behöver köpa en äldre billig bil, eller en bil med stort lastutrymme för tex hundbur och barnvagn. Eller om man pendlar långt varje dag och kanske dessutom inte har möjlighet att ladda i hemmet. Eller att man jobbar med skogsbruk eller kör budbil tex.

Men att säga att man inte kan ha elbil för att man hittar på att man jämt och ständigt ska köra 100 mil med tungt släp är ju påhittade argument. Eller också borde man inte ha personbil alls om man nu kör så långt med tung last ofta, då borde man ju ha en lastbil istället.
Ja en gammal lastbil hade jag gärna köpt men det behövs körkort som jag inte har ännu. Vadå hitta på, jag har körde 100 mil med släp 7ggr förra året. Och det blir nog inte färre ggr detta åt.
K kurlakarl skrev:
[media]
[media]
Behöver inte heller säga något mer om vi ska ägna oss åt anekdotisk selekterad bevisföring som du verkar önska! :)
Det är inte riktigt rättvist att visa två bilar där den ena är inkopplad till ett eluttag.
Koppla in motorvärmaren i dieselbilen. Eller ha inte elbilen inkopplad.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Min ICE bil drar över det denna årstid helt utan släp. Ska du nu räkna så gör det realistiskt! 😉😂
Och min drar mellan 0.6-0.8l/m beroende på vikt på släp ca 1t vid det övre.
 
Fairlane
D Du och 19till skrev:
Det är inte riktigt rättvist att visa två bilar där den ena är inkopplad till ett eluttag.
Koppla in motorvärmaren i dieselbilen. Eller ha inte elbilen inkopplad.
Nu hjälper inte laddkabeln elbilen här, utan har bara använts för att fylla på batteriet, så det hade isåfall varit mer rättvist att jämföra med att dieselbilen var nytankad. Elbilen var ju kall, det visades.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E
M Matte Bygg skrev:
54,600 bilar såldes 2023 och idag kollapsar Polestar-aktien samt chefer får dojan i eöven och rensas ut. Polestar är ful som en skalbagge.

[länk]
Lagar du maten över öppen eld? Kanske jagar du maten själv och sover i hydda?

Sorry, men elbilar är framtiden. Ledsen att behöva vara sen som berättar för dig såhär.
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite lustigt med alla extremer och "behov" av kraft och AWD när så många nöjer sig med en 10 år gammal mellanklasskombi och ~110hk, gärna med drag.
Golf
Octavia
Leon
A4
Astra
Megane
logan
308
Tipo
Focus
V60
Civic
Corolla/Auris
Och vissa är nöjda med att åka kommunalt.
Alla är olika och har olika definition på nice or need to have.
Jag anser att jag har råd att åka något som rör på sig, innan Teslan hade jag 435hp Audi, varje gång jag sätter mig i 200hp Jeepen när det ska köras tungt släp eller på vägen ner till båten känner jag mig deprimerad.
 
D Du och 19till skrev:
Det verkar som att vissa tycker att det är väldigt viktigt att ha 500hk, jag ser inte behov av det, hastighetsgränserna är så låga ändä, och att leka med bilen på vägen får man inte ändå.
Det är kanske för att ni inte ska se långsamma ut när ni kör runt med era tunga elbilar som det behövs 500hk.

Det finns bränsledrivna bilar med fjärrstart och möjlighet att låsa med motorn igång, det är igen ny ide bara för att det finns i elbilar.

Jag har förstått att det finns service som ska göras även på elbilar, men det undviker du att nämna för att det ska se ut som att elbilar är bättre.
Och vissa ser inte det viktiga i AC eller värme i bilen, den tar en ju ändå från punkt a till b.
Eller bromsar, det är ju bara att planera sin körning.
Är det verkligen så svårt att förstå och accepteta att alla har olika värderingar?

Finns det bensin/dieselbilar som kan stå med värmaren igång 3-4h per dag och åka 4mil per dag?
Jag slår på värmaren på morgonen och beroende på vilka av oss tre som ska duscha och äta frukost kan det lätt bli 1-1,5h, sen på jobbet, slår på värmen 30-45 minuter innan lunch men jag eller frugan hamnar ofta i spontanmöten så det kan dra iväg en timme efter lunch innan vi kommer iväg, sen samma visa när vi ska hem, det är ganska ofta som det blir hemgång någon timme senare än planerat.
Så för oss passar en elbil rätt perfekt, Audin hade ofta stängt av värmen när vi väl skulle åka.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag väljer i alla fall inte en bil som bara klarar min genomsnittliga vardag utan en som klarar i princip alla vardagar och helger.
Men jag gillar inte att åka omkring i en bil som klarar att dra 3,5ton släpkärra och kan åka på skogsvägar, då har jag hellre två bilar, så alla är olika.
 
D Du och 19till skrev:
Ja en gammal lastbil hade jag gärna köpt men det behövs körkort som jag inte har ännu. Vadå hitta på, jag har körde 100 mil med släp 7ggr förra året. Och det blir nog inte färre ggr detta åt.

Det är inte riktigt rättvist att visa två bilar där den ena är inkopplad till ett eluttag.
Koppla in motorvärmaren i dieselbilen. Eller ha inte elbilen inkopplad.





Orkar inte länka fler än så, hoppas dessa faller dig i smaken! Angående sista videon så har inte nissan leaf någon funktion för att värma upp batteriet, så att den var inkopplad i ett eluttag fram till strax före avfärd hjälper den inte att tackla kylan. Och mer anekdotiskt är att jag åka till västerbotten i januari och mars på vintersemester flertalet gånger med min förra elbil (har ingen elbil idag) och det gick jättebra. Kallstarter i minus 20 är inte något att bry sig om, känns som världens säkraste sak att den startade varje gång. Dieseln jag har nu behöver jag däremot motorvärmare till vid sådana temperaturer tyvärr. Körde med fullastad bil, takbox, dubbdäck. Laddpaus 2ggr om 40min vardera på 85 mil körsträcka vilket timeade väl med lunch och en bensträckare då hunden fick en promenad.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.