S
B buffyin skrev:
Älskar när man är rädd om barnen i Kongo men skiter i barnen i Sverige andas in avgaser.

Men barn arbetet är inte bra, de har ingen känsla för kvalitet!
Våra hyperrenade avgaser är ett minimalt problem jämfört med barnslaveri, bara så du får perspektiv på sakerna.

Kul skämt btw. kom du på det själv? :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
Visste du att kobolt används som katalysator för att rena diesel?
https://www.chargesmart.co.nz/post/cobalt-mining
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Älskar när man är rädd om barnen i Kongo men skiter i barnen i Sverige andas in avgaser.

Men barn arbetet är inte bra, de har ingen känsla för kvalitet!
Jag har hyrt in barn från Kongo som eldar kol under min elbil nu när det är kallt.
Fungerar mycket bra. Kolet kommer från Tyskland och barnen har kört hit det med en dieseldriven traktor som går på spillolja.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Handlar delvis om underhåll. Listspray runt dörrarna och friskt batteri. -40 är nog ingen lek för det flesta bilar. Såg ett reportage från Sibirien där det var -50C. De satte ett tält över bilen och eldade under den för att tina upp alla vätskor.

Men så är det väl att alla fordon fungerar sämre i svår kyla. En person jag mötte förra vintern kunde knappt använda sin nya elbil när det var -10 C. Gick inte all hålla värmen och körsträckan blev sjukt kort. Andra elbilar är säkert bättre.
Här handlar det om väldigt hög luftfuktighet och nästan storm när snön kom och sen direkt föll kylan. Jag har haft problem med bilar och lastare att öppna.

Förr elda folk under sina bilar här med, hade en fordonslärare som höll på så när han var ung.

Säga vad man vill om min elbil, men den har tillräckligt lång räckvidd även nu i -18 som vi hade i morse. hade 21 mil på mätare med 80% på batteriet, och värmen var det aldrig bekymmer med. Det var mer att det blev som i en finsk bastu när man riktade mot ansike och mot rutan. Den personen du mötte kanske körde en tidig version av zoe eller någon annan gammal rackare.

Jag är iallafall aldrig orolig när jag pendlar till jobbet. Undviker dock att snabbladda min id3 då den är riktigt jädrans slö. Men jag kör inte så långt att jag behöver :)
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Fossilbilen"? Varför användedr man miljöpartistiska skällsord om man vill diskutera denna fråga. Batteribilar går ju också på tysk kolkraft och naturgas ibland.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag har hyrt in barn från Kongo som eldar kol under min elbil nu när det är kallt.
Fungerar mycket bra. Kolet kommer från Tyskland och barnen har kört hit det med en dieseldriven traktor som går på spillolja.
#rymdkram

All heder!
 
G Granström2 skrev:
Fossilbilen"? Varför användedr man miljöpartistiska skällsord om man vill diskutera denna fråga. Batteribilar går ju också på tysk kolkraft och naturgas ibland.
Kan det vara barn inblandade i elektriciteten? De kan ju gjort något häxeri i Tyskland?
 
S SueCia skrev:
Våra hyperrenade avgaser är ett minimalt problem jämfört med barnslaveri i kongo, bara så du får perspektiv på sakerna.

Kul skämt btw. kom du på det själv? :)
Skämtet är en klassiker på nätet, från 20 hundra.

Avgaser är ju ett problem i städerna samt, speciellt när andra släpper ut det. Många förskolor har dålig utlyft vill jag minnas Sydsvenskan hade en artikel om. Så påverkar våra barn mycket väll.
https://www.sydsvenskan.se/2021-03-28/farlig-luft-vid-manga-av-sveriges-forskolor

Samt så tror jag TS inte bryr sig om barnen i Kongo föutom när det gynnar hans ståndpunkt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Cykeln är överlägset bäst. Oavsett väder så kan man cykla på en snöröjd och nysaltad cykelväg vart man vill. Om det blir för jävligt så kan man bära cykeln förbi alla fastkörda Teslor och Ram pickisar. Det finns ingen begränsning av räckvidden heller.
Ska cykelbanorna röjas för hand eller med några motoriserade fordon?
 
P paralun skrev:
Jo själv skulle jag inte ens fundera över en elbil och tror mer på vätgasbilarna.

Mycket road av elbilsfolkets vedermöder på min större CirkleK station när de ska ladda sina bilar, allmän oreda i stationen och ungar som tjatar "Pappa är det inte klart snart så vi kan åka?"

Bakom betalvägg men Toyota ger inte upp och det här är mycket sannolikt framtiden.
[länk]
Så varför har inte vätgasen slagit till ännu? De har ju funnits länge. Köp en nu så du sätter igång trenden. Den är ju billig med och säkert jättemiljövänlig att tillverka, som vilken bil som helst.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo/pris-och-utrustning

Med 6 stationer i sverige klarar du dig bra :) 66 mils räckvidd.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
En sak vet vi, historien upprepar sig.

E85? Framtidens bränsle...
Gasbilar, framtidens bränsle...

Nej, inget blev fakta.

Elbilen?

Vanliga dieselbilar ÖKAR i värde...
Varför då? 🤔
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.
Jag däremot kan mycket väl tänka mig att komplettera med en liten elbil och solceller på garagetaket för att lösa vardagstransporterna, behåller nog både kombibilen med förbränningsmotor och dieseltraktorn med skogsvagn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo själv skulle jag inte ens fundera över en elbil och tror mer på vätgasbilarna.

Mycket road av elbilsfolkets vedermöder på min större CirkleK station när de ska ladda sina bilar, allmän oreda i stationen och ungar som tjatar "Pappa är det inte klart snart så vi kan åka?"

Bakom betalvägg men Toyota ger inte upp och det här är mycket sannolikt framtiden.
[länk]
Vätgasbil är redan förlorat. De få tankställen som fanns har redan börjat stängas ner. Läg till komplext system och låg verkningsgrad känns ju sådär.

Sen finns det väl fler swap stations för batterier till elbilar än vätgasställen

https://www.volkswagen-group.com/en...-state-cell-passes-first-endurance-test-18031
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.