22 532 läst · 228 svar
23k läst
228 svar
Forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 137 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 137 inlägg
Anledningen till att jag delade inlägget från Naturskyddsföreningens tidning var för att jag tyckte att den var mer informativ och mer nyanserad än skrivelsen här på Byggahus.se. Där står det tydligt att det är främst ett lokalt problem med privata eldstäder, vilka ämnen som släpps ut och att det går att förebygga med rätt eldning, torr ved och uppdaterade eldstäder.
Själv värmer jag mitt hus på vintern med pellets och vedeldning i kakelugnar samt lagar min mat på vedspis så jag är definitivt för vedeldning, om det görs på rätt sätt. Jag har full förståelse för boende i villaområden som tycker att utomhustrivseln förpestas av brand/korvgrills-luktande rök som dessutom tränger in i friskluftsventilerna. Så bara för den sakens skull, om man nu inte törs erkänna sin dödlighet innan dödsbädden, kan det väl vara en anledning utöver hänsynstagande till små barns känsliga luftrör och astmatiker, att titta över sin egen eldning. En enkel och bra början är att ta in ved i tid och låta den torka ordentligt innan eldning. Varken jobbigt, dyrt eller svårt...
Själv värmer jag mitt hus på vintern med pellets och vedeldning i kakelugnar samt lagar min mat på vedspis så jag är definitivt för vedeldning, om det görs på rätt sätt. Jag har full förståelse för boende i villaområden som tycker att utomhustrivseln förpestas av brand/korvgrills-luktande rök som dessutom tränger in i friskluftsventilerna. Så bara för den sakens skull, om man nu inte törs erkänna sin dödlighet innan dödsbädden, kan det väl vara en anledning utöver hänsynstagande till små barns känsliga luftrör och astmatiker, att titta över sin egen eldning. En enkel och bra början är att ta in ved i tid och låta den torka ordentligt innan eldning. Varken jobbigt, dyrt eller svårt...
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Ta in ved? Om du menar att ta in den och låta den torka i bostaden så är det ju kontraproduktivt.Gammelnörden skrev:
Det går åt mycket energi till att torka ved.
Veden skall ligga ute och torka under sommarhalvåret, skyddad mot regn men med bra luftväxling.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Varför tror du att det är forskarna som presenterar sin forskning på detta vis? Större tidningar har journalister anställda endast för att läsa vetenskapliga artiklar och leta reda på snask. Det är nog journalisterna som plockar ut detaljer som inte har nått med helheten att göra för att skapa rubriker.Jehu skrev:
Forskarna bryr sig sällan i vad som publiceras för allmänheten utan vill endast bli publicerade i vetenskapliga journaler. De nya rön som man läser om i vanliga tidningar har sällan nån seriös förankring i forskningen utan är journalistens egna oftast felaktiga tolkning av en artikel som man inte förstått.
Gammalnörden menar nog att man tar in veden några dagar/en vecka innan man eldar den . Då hinner den bli varm och eventuel kondens hinner torka.KnockOnWood skrev:
Framförallt viktigt när det är många minusgrader
Rätt, det är nånstans på vägen från forskning till allmänhet som det går snett men där har även forskaren en del av ansvaret. Det skrivs så mycket dumheter. Missuppfattningar står kvar i decennier utan att bli korrigerade.Finndjävel skrev:
Hans Rosling var en av de bästa på att påpeka och demonstrera detta så att alla kunde förstå.
KnockOnWood . Det verkar som du kommer från Halland. I Falkenbergstrakten slängde man alltid veden i en bunke, utan något skydd över. Eventuellt regn fuktade bara ytan och torkade snabbt. I aug.-sept körde man in veden i bränneshuset.
Om man vill ha riktigt torr ved skall den ligga i det varma pannrummet ca 2-3 veckor innan användning. Jag gjorde en gång kurvor över torktiden i pannrumet. Vägde dagligen tre sorters trädslag - efter 2-3 veckor hade alla planat ut.
Till den övriga diskussionen i de senaste inläggen.: Problemet är att vi fått för många universitet/högskolor och därmed professorer som har svårt hitta vettiga ämne till sina doktorander. Det har doktorerats i typ:"Spanska hemmafruars vardagsliv"; Flugsnapparnas kärleksliv"etc.
Bo Gunnar
Om man vill ha riktigt torr ved skall den ligga i det varma pannrummet ca 2-3 veckor innan användning. Jag gjorde en gång kurvor över torktiden i pannrumet. Vägde dagligen tre sorters trädslag - efter 2-3 veckor hade alla planat ut.
Till den övriga diskussionen i de senaste inläggen.: Problemet är att vi fått för många universitet/högskolor och därmed professorer som har svårt hitta vettiga ämne till sina doktorander. Det har doktorerats i typ:"Spanska hemmafruars vardagsliv"; Flugsnapparnas kärleksliv"etc.
Bo Gunnar
kontorsråttan
Medlem
· Nomansland
· 221 inlägg
kontorsråttan
Medlem
- Nomansland
- 221 inlägg
Först ved, nu mjölk
http://www.gp.se/nyheter/sverige/ny-studie-mycket-mjölk-förkortar-livet-1.4158557
http://www.gp.se/nyheter/sverige/ny-studie-mycket-mjölk-förkortar-livet-1.4158557
Haltande jämförelse? Ja med mjölken förkortar man ju bara sitt eget liv.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 961 inlägg
men alltså, det är inga som helst problem för en "forskare" att komma fram till att farliga ämnen kan bidra till saker och ting och ev en för tidig död. Problemet är ju att de bara antar en massa som slutkläm. Ska man komma fram till hårda fakta så lär man ju studera detta över 500 år typ och jämföra grupper som varit utsatta för ämnet och grupper som inte har varit det. Det enda man troligen kommer fram till är att dödligheten är genetisk. Det kommer alltid att finnas folk som rökt som sjutton och supit och ändå levt till de är 95 och det finns veganer som dör vid 39 av cancer. Så kommer det vara fortsättningsvis också och ingen, absolut ingen kan veta om pelle hade levt 2år längre om han inte haft en vedeldande granne eller om han hoppat över att suga på sina leksaker när han var liten.
Alla dagens giftalarm i mat och annat är inget annat än skrämselpropaganda för att få konsumenter att konsumera nåt annat "giftfritt" och en del vill verkligen dra det till sin spets.
Alla dagens giftalarm i mat och annat är inget annat än skrämselpropaganda för att få konsumenter att konsumera nåt annat "giftfritt" och en del vill verkligen dra det till sin spets.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Citat från TT-artikeln:kontorsråttan skrev:
Då inställer sig två frågor:
Hur mycket är "mycket" mjölk; en, två eller tio liter om dagen?
Hur mycket förkortas livet; en dag, en vecka, eller en månad?
Det är kanske som med akrylamid-i-chips-larmet.
Man måste ju vräka i sig enorma mängder för att vara i farozonen.
Redigerat: