22 532 läst · 228 svar
23k läst
228 svar
Forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Ja, men sluta köp plastpåsar och bär hem mjölken och fläskfilén i då.OveRa skrev:
Själv har jag inte köpt en plastpåse på tio år, har med mig en tygkasse när jag handlar.
Om varma och kalla tider, värmeperioder och istider:
Jorden har haft dessa pendlingar i bortåt en miljon år, med ett drygt tiotal istider med mellanliggande värmeperioder, och de kan knappast skyllas på människan eller på utsläpp av "växthusgaser".
Det är solen som har en variabel, pulserande energiutstrålning, vilket vi inte kan göra så mycket åt.
År 800 - 1200 AD hade vi en värmeperiod, norrmännen koloniserade Island och Grönland.
Sedan följde "den lilla istiden", då Karl XI tågade över de frusna Bälten och besegrade Danmark "bakifrån".
Nu är vi i återhämtningsfasen efter denna köldperiod, men plötsligt skylls dessa svängningar på människan, industrialiseringen, koldioxid mm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Istid
Ännu en undergångsromantiker. "Fy faan vad djävligt."OveRa skrev:Jorden är ytterst instabil, pendlar oavbrutet mellan kaos och en någorlunda ordning varav en sådan mycket kort period är den som människan har funnits till.
Instabiliteten eller kaos har, vad vi små människor kunnat listat ut, alltid föregåtts av någon form av katastrof.
Utrotande av djurarter, förändringar av jordskorpan och klimat har följt katastroferna och vad som förefaller vara uppenbart är att förändringarna har skett förhållandevis snabbt. Snabbt är då 10 000 år eller mer, korta perioder i jordens historia men oöverblickbara för mänskligheten.
Klimatforskning bygger på mätningar av jordens yttemperatur, vilket man hållit på med i kanske 150 år.
De matematiska modeller man bygger på togs fram på 50-talet.
En av de som tog fram dom var den briljante forskaren Freeman Dyson
https://en.wikipedia.org/wiki/Freeman_Dyson
intressant att höra vad han anser om klimatforskarna missbruk av modellerna
"They were never meant to be predictive - they were only meant to help us understand the climate"
https://www.youtube.com/watch?v=BiKfWdXXfIs
Nordpolens istäcke har man studerat sen slutet på 70-talet.
Alldeles för kort tid för att dra några säkra slutsatser.
Undra på att Al Gore kunde stå och yra om att det var 75% sannolikhet att nordpolsisen skulle vara borta till 2014
https://www.youtube.com/watch?v=MsioIw4bvzI
Ibland var det samma forskare som på 70-talet varnade för en annalkande istid som skulle utrota mänskligheten, som sen varnade för att vi ska stekas till döds. https://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Schneider
För oss som har levt tillräckligt länge för att minnas en oändlig serie larm om det ena eller det andra, ända sedan slutet av 50-talet, är det naturligt att vara skeptisk. Inte har människan makt att styra klimatet - den tanken är ett exempel på extrem hybris.
Först då KnockOnWood,s kommentar, jag gör precis som du, bara i yttersta nödfall köper vi plastpåsar, vi har ett flertal tygkassar som hängt med i många år, vi går oftast till handlaren och köper i möjligaste mån eko-varor.
Dock har du missat poängen med mitt inlägg precis som Jehu och där jag försöker påvisa vår oförmåga att tänka i större tidsrymder.
Ni återkommer om små fjuttar om tiotusentals och miljoner år när det i själva verket handlar om miljarder och mer.
Människan har, precis som Jehu skriver, inte någon möjlighet att styra över klimatet, det är nog riktigt men, att fullständigt ödelägga en planet på grund av missbruk av jordens resurser, det har vi kunnat göra i tron över att vi inte påverkar, kan styra vår utveckling bara vi anstränger oss och att det inte är någon fara med att allt påtagligare bevis finns för vår existens utplåning.
Jag är inte speciellt orolig för framtiden, den har alltid varit skrämmande och osäker men att det idag finns tecken på att det är mänsklighetens livsstil som orsakar en ganska säker undergång för allt fler levande organismer är enligt mig inte helt påhittat men, den som överlever får väl se.
Dock har du missat poängen med mitt inlägg precis som Jehu och där jag försöker påvisa vår oförmåga att tänka i större tidsrymder.
Ni återkommer om små fjuttar om tiotusentals och miljoner år när det i själva verket handlar om miljarder och mer.
Människan har, precis som Jehu skriver, inte någon möjlighet att styra över klimatet, det är nog riktigt men, att fullständigt ödelägga en planet på grund av missbruk av jordens resurser, det har vi kunnat göra i tron över att vi inte påverkar, kan styra vår utveckling bara vi anstränger oss och att det inte är någon fara med att allt påtagligare bevis finns för vår existens utplåning.
Jag är inte speciellt orolig för framtiden, den har alltid varit skrämmande och osäker men att det idag finns tecken på att det är mänsklighetens livsstil som orsakar en ganska säker undergång för allt fler levande organismer är enligt mig inte helt påhittat men, den som överlever får väl se.
Planeten är nog smartare än du tror och hänger med ett tag till.
Vore intressant att se om vi kan fördröja nästa istid, som annars blir en betydligt större huvudvärk är 800 ppm CO2 eller några grader varmare klimat.
Men det är vår styrka att möta problem rationellt allteftersom de uppstår.
Inte få panik över osäkra prognoser.
Sen kunde vi vara betydligt smartare med våra resurser. Vi borde vara bättre planetskötare. Ta hand om djur och växter med omtanke. We're in this together.
Men det kanske kommer, med nya smartare generationer-
Brukar pigga upp mig med någon av Hans Roslings föreläsningar.
EN sak vi kan göra är sluta irritera grannarna med att elda sur ved i en otät köksspis.
Vore intressant att se om vi kan fördröja nästa istid, som annars blir en betydligt större huvudvärk är 800 ppm CO2 eller några grader varmare klimat.
Men det är vår styrka att möta problem rationellt allteftersom de uppstår.
Inte få panik över osäkra prognoser.
Sen kunde vi vara betydligt smartare med våra resurser. Vi borde vara bättre planetskötare. Ta hand om djur och växter med omtanke. We're in this together.
Men det kanske kommer, med nya smartare generationer-
Brukar pigga upp mig med någon av Hans Roslings föreläsningar.
EN sak vi kan göra är sluta irritera grannarna med att elda sur ved i en otät köksspis.
Redigerat:
Absolut, öppna spjället på max, in med torr tändvillig ved och fortsätt att hälsa på grannarna som kanske vill komma in och fika i spisvärmen, det är modellen, i väntan på att vår smarta jord gör sig kvitt med de osmarta människorna som gör allt för att förkorta livslängden på den.
Vi kan inte fördröja någon global utveckling, det sköter vårt vobblande klot alldeles själv men vad vi borde ha gjort är att ha hushållat med resurserna om vi har den minsta avsikt att se till att våra efterlevande också skulle ha en chans till drägliga livsvillkor.
Rosling påminner mig om den där snubben som trillade ut från 97:de våningen och hördes kommentera när han passerade 44:de att "hittills har det ju gått bra" vilket det bevisligen hade gjort.
Han påstod bland annat att födelsetalen sjunker när välståndet stiger. Jo, pyttsan, när välståndet var på uppgång i Syrien födde kvinnor i snitt 7,5 barn, det enda som satte stopp på det var att Obama gick in och styrde upp utvecklingen i sann Amerikansk anda genom att stödja ett tiotal fanatiska religiösa terrorgrupper som sedan ivrigt påhejade av USA skapade en av de värsta flyktingkatastrofer i modern tid, allt för att förgöra en diktator vars värsta brott var att han inte ville ha med USA att göra.
Prognoserna för Afrika är skrämmande och det förutspås att en enorm utvandring därifrån till bland annat Europa kommer att ske eftersom världsdelen kommer att mångdubbla sitt befolkningsantal, tvärt emot vad Rosling svamlade om men, så lever han ju inte längre vilket motsäger hans teser om att allt blir bättre och ingenting är hopplöst.
Alla förändringar under jordens ofattbart långa existens har skett mycket snabbt, ofta, enligt forskningen, genom en oförutsedd förändring som ett vulkanutbrott, en kollision med en annan himlakropp eller stora bränder.
Alla dessa förändringar har skett utan annan inverkan än naturen själv, nu står människan och dess oförmåga till långsiktig planering för en annalkande förändring som så här i inledningen förefaller bli i dignitet med de som tidigare skett, alltså för många miljoner år sedan men, de allra flesta av oss tror inte på att så kommer att ske.
Det innebär att några tror och andra inte vilket slutar med att vi hamnar i en handlingsförlamande utveckling där vi diskuterar om ännu en skitvinter är naturlig eller inte under tiden som fiskarna i havet inte är ätbara, de stora haven fylls igen av plast och enorma naturområden förstörs för en så lång tid framöver att allt fler djurarter dör ut.
Tellus kan inte fortleva i det tillstånd som utgör själva villkoren för allt liv om det tillslut bara finns djurarter och växter som vi använder som föda.
Vi kan inte fördröja någon global utveckling, det sköter vårt vobblande klot alldeles själv men vad vi borde ha gjort är att ha hushållat med resurserna om vi har den minsta avsikt att se till att våra efterlevande också skulle ha en chans till drägliga livsvillkor.
Rosling påminner mig om den där snubben som trillade ut från 97:de våningen och hördes kommentera när han passerade 44:de att "hittills har det ju gått bra" vilket det bevisligen hade gjort.
Han påstod bland annat att födelsetalen sjunker när välståndet stiger. Jo, pyttsan, när välståndet var på uppgång i Syrien födde kvinnor i snitt 7,5 barn, det enda som satte stopp på det var att Obama gick in och styrde upp utvecklingen i sann Amerikansk anda genom att stödja ett tiotal fanatiska religiösa terrorgrupper som sedan ivrigt påhejade av USA skapade en av de värsta flyktingkatastrofer i modern tid, allt för att förgöra en diktator vars värsta brott var att han inte ville ha med USA att göra.
Prognoserna för Afrika är skrämmande och det förutspås att en enorm utvandring därifrån till bland annat Europa kommer att ske eftersom världsdelen kommer att mångdubbla sitt befolkningsantal, tvärt emot vad Rosling svamlade om men, så lever han ju inte längre vilket motsäger hans teser om att allt blir bättre och ingenting är hopplöst.
Alla förändringar under jordens ofattbart långa existens har skett mycket snabbt, ofta, enligt forskningen, genom en oförutsedd förändring som ett vulkanutbrott, en kollision med en annan himlakropp eller stora bränder.
Alla dessa förändringar har skett utan annan inverkan än naturen själv, nu står människan och dess oförmåga till långsiktig planering för en annalkande förändring som så här i inledningen förefaller bli i dignitet med de som tidigare skett, alltså för många miljoner år sedan men, de allra flesta av oss tror inte på att så kommer att ske.
Det innebär att några tror och andra inte vilket slutar med att vi hamnar i en handlingsförlamande utveckling där vi diskuterar om ännu en skitvinter är naturlig eller inte under tiden som fiskarna i havet inte är ätbara, de stora haven fylls igen av plast och enorma naturområden förstörs för en så lång tid framöver att allt fler djurarter dör ut.
Tellus kan inte fortleva i det tillstånd som utgör själva villkoren för allt liv om det tillslut bara finns djurarter och växter som vi använder som föda.
Jo fuktigt bränsle är ju intressant för större anläggningar, kräver att man kommer upp i 800+ grader.
Och det gör inte hembrännaren så lätt
Men själv lägger jag gärna en stor kubb i kaminen innan jag går och lägger mig.
10 kilo eller mer. Och den ska inte vara torr! När jag går upp på morron har den nyss brunnit ut, och kamin är fortfarande varm.
Förutsättningen är att jag har en rejäl glödbädd att lägga den på. Den skulle vara hopplös att tända i kall kamin.
Eldar annars bara torrt virke, mest björk men det brinner ut snabbt.
Har koll på skorsten, det ska sällan komma ut synlig rök, egentligen bara när man tänder. Och aldrig lukta.
Kaminen är en Contura 660T. Hög verkningsgrad, och den fördelen att den har hög verkningsgrad även när man småeldar.
Overa du verkar vara oförmögen att lyssna på vad Rosling faktiskt sa. Det du skriver är fullt med felaktigheter och rena dumheter. Tur att bara ett fåtal har en sån världssyn.
Men gör ett försök till https://www.ted.com/talks/hans_rosling_on_global_population_growth?language=sv
Och det gör inte hembrännaren så lätt
Men själv lägger jag gärna en stor kubb i kaminen innan jag går och lägger mig.
10 kilo eller mer. Och den ska inte vara torr! När jag går upp på morron har den nyss brunnit ut, och kamin är fortfarande varm.
Förutsättningen är att jag har en rejäl glödbädd att lägga den på. Den skulle vara hopplös att tända i kall kamin.
Eldar annars bara torrt virke, mest björk men det brinner ut snabbt.
Har koll på skorsten, det ska sällan komma ut synlig rök, egentligen bara när man tänder. Och aldrig lukta.
Kaminen är en Contura 660T. Hög verkningsgrad, och den fördelen att den har hög verkningsgrad även när man småeldar.
Overa du verkar vara oförmögen att lyssna på vad Rosling faktiskt sa. Det du skriver är fullt med felaktigheter och rena dumheter. Tur att bara ett fåtal har en sån världssyn.
Men gör ett försök till https://www.ted.com/talks/hans_rosling_on_global_population_growth?language=sv
Redigerat:
Jag har lyssnat på Rosling och anser att han svamlar på lite för mycket, lite av dammsugarförsäljare och som lätt motbevisas av de som överblickat den globala utvecklingen. Det är ju så klart fint att ha lyssnat på någon som tröstar när eländet står för dörren, men, det gör ju också som jag skriver, att en farlig handlingsförlamning uppstår där de av Rosling frälsta innerligt hävdar att allt blir bra, alla tecken på motsatsen är bara dumheter och de som inte är av Rosling frälsta är i grund och botten otäcka samhällsomstörtare med en skrämmande syn på verkligheten.
Jag har ju hört det förut och får väl stå ut med det, den som lever får ju som bekant se men lite synd är det ju om de som vill ha en global förändring av resursslöseriet eftersom de drabbas av något utan egen förskyllan.
Förövrigt skall inte veden vara för torr, verkningsgraden försämras, 15-20 % fuktighet vilket den uppnår vid utomhuslagring under tak.
Jag har ju hört det förut och får väl stå ut med det, den som lever får ju som bekant se men lite synd är det ju om de som vill ha en global förändring av resursslöseriet eftersom de drabbas av något utan egen förskyllan.
Förövrigt skall inte veden vara för torr, verkningsgraden försämras, 15-20 % fuktighet vilket den uppnår vid utomhuslagring under tak.
Du pratar våldsamt mycket smörja, även om en del är sant. Det ovan är en halvsanning.OveRa skrev:
När förhållanden går från extrem fattigdom, barn dör osv till en situation där mat finns och folk kan leva en ok tillvaro så skjuter barnafödandet i höjden. Det sker överallt.
Så skedde även i Sverige under några perioder.
När välståndet sedan växer ytterligare och förhållanden mer liknar välordnade och fungerande sammhällen, folk har utbildning och en framtidstro. Då sjunker födelsetalen igen.
Det finns mycket statistik och data som bevisar detta, inte minst i vårt land.
Hans Rosling har aldrig nånsin påstått att allt blir bra. Han ville inte bli kallad optimist.
Vad han ville var att framhålla positiv statistik, när media är fullt av katastrofrapporter.
Och allt han framfört är noggrant dokumenterat i offentligt material.
Det är kanske därför han fått gehör hos FN, Google och Microsoft, och antagligen är den mest kände svenske vetenskapsmannen i modern tid.
Vad han ville var att framhålla positiv statistik, när media är fullt av katastrofrapporter.
Och allt han framfört är noggrant dokumenterat i offentligt material.
Det är kanske därför han fått gehör hos FN, Google och Microsoft, och antagligen är den mest kände svenske vetenskapsmannen i modern tid.
Vad är en expert? Vem avgör om någon är en expert? Har någon rätt bara för att de är experter?nikasp skrev:Något jag tycker är tråkig utveckling är faktaresistens och föraktet för experter som är kunniga inom området. Räcker med att säga "köpt" och att att hävda att de går någons ärenden och så var den rapporten avfärdad. Jag tycker att den här tråden går väldigt mycket i stil med klimatförnekarna.
Vad menar du med "skakiga grunder"?
Se bara på presidentvalet i USA, där sa alla "experter" att Hillary skulle vinna!
Eller om hur "experterna" påstådde att Sverige är tryggare än någonsin, nu visar det sig enligt senaste NTU att det på många områden går åt rakt mosatt håll.
Eller som när vi skulle rösta om att gå med i euro samarbetet, då alla i princip "experter" var eniga om att vi måste gå med och att det skulle gå dåligt för oss om vi inte gick med.
Osv osv
Man bör vara skeptisk, men det innebär inte att experter alltid har fel.
Då har det slagit slint åt andra hållet.
Men med klimatet, där de lyckats förvandla "skeptiker" till något negativt, eller ännu värre "förnekare" till något hemskt - som om det vore en religion. Vilket det är. Där ska man vara mycket skeptisk
Då har det slagit slint åt andra hållet.
Men med klimatet, där de lyckats förvandla "skeptiker" till något negativt, eller ännu värre "förnekare" till något hemskt - som om det vore en religion. Vilket det är. Där ska man vara mycket skeptisk
Plottar man jordens temperatursvängningar i samma grav som förbrukning av fossilt bränsle så ser man likheter som är mycket svåra att bortförklara.
Den fossila förbrukningen stämmer också mycket väl överens med kurvan för atmosfärens CO2 halt.
Däremot så är de senarior som målas upp, som handlar om framtida temperaturökningar knappast sanna. Eftersom de kräver att mer fossilt bränsle förbruks än vad som finns kvar att ta upp.
Här är en mycket bra bok för de som vill fördjupa sig: http://www.bokus.com/bok/9789198152173/en-varld-drogad-av-olja/
Den fossila förbrukningen stämmer också mycket väl överens med kurvan för atmosfärens CO2 halt.
Däremot så är de senarior som målas upp, som handlar om framtida temperaturökningar knappast sanna. Eftersom de kräver att mer fossilt bränsle förbruks än vad som finns kvar att ta upp.
Här är en mycket bra bok för de som vill fördjupa sig: http://www.bokus.com/bok/9789198152173/en-varld-drogad-av-olja/
Vi har bara förbrukat fossilt i större mängd sedan 50-talet så alla förändringar innan dess berodde på något annat.
Temperaturen och CO2 följs åt, men med eftersläpning för CO2.
Alltså ökar halten i luften med ökande temperatur. Det rimmar med att varmare hav löser mindre gas.
Men nu vill experter få oss att tro att några hundra ppm CO2 styr klimatet och blir vår undergång.
Temperaturen och CO2 följs åt, men med eftersläpning för CO2.
Alltså ökar halten i luften med ökande temperatur. Det rimmar med att varmare hav löser mindre gas.
Men nu vill experter få oss att tro att några hundra ppm CO2 styr klimatet och blir vår undergång.