22 639 läst · 228 svar
23k läst
228 svar
Forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall
Jo, det är häftigt att lilla Sverige kan lösa problemen, när länder och kontinenter som är mångdubbelt större, fler invånare och tyngre industri fortsätter att ösa på med utsläpp. Men visst, vi måste föregå med hög standard, förbjuda llt och skatte det som inte går att förbjuda, då räddar vi världen, eller i alla fall sitter här utan någonting med gott samvete.Hammurajen skrev:Nu är det ju synd om det är jag som ska behöva övertyga dig. Jag har bara tagit del av forskning och läget som det faktiskt ser ut i världen; temperaturen ökar, ekobalansen i haven påverkas, extremvädren blir allt vanligare med allt värre orkaner, översvämningar, torka och skogsbränder. Sådant tycker jag är lite oroande.
Men om du tycker att teoretiska och, grundat på forskning och statistik, oerhört minimala risker med kärnkraftsproducerad el är mer oroande så är det upp till dig...
Mer och fler skatter har ju alltid varit universallösningen på alla samhällets problem, de vet ju allaSkrot-Nisse skrev:Jo, det är häftigt att lilla Sverige kan lösa problemen, när länder och kontinenter som är mångdubbelt större, fler invånare och tyngre industri fortsätter att ösa på med utsläpp. Men visst, vi måste föregå med hög standard, förbjuda llt och skatte det som inte går att förbjuda, då räddar vi världen, eller i alla fall sitter här utan någonting med gott samvete.
Skrot-nisse har tyvärr en poäng, det vore mycket bättre för det globala klimatet att Sverige köpte nya kylanläggningar till Libyen (m.fl.) för våra skattepengar, än att jaga de sista procenten förbättringar här i Sverige. Men det är förstås politiskt självmord att säga så, så inte ens Miljöpartiet försöker...
Men det är inte Libyen med flera som är de stora miljöbovar när man tittar på CO2 utsläpp, Det är just västvärlden inkl Sverige. Och om nu resten av världen vill hamna på vår levnadstandard, då behöver vi spara promiller här och framförallt utveckla tekniken för det, så att världen klarar av en hel planet med vår standard.
Sverige stod för ca 0,14 promille av världens koldioxidutsläpp 2015 (jag har inte letat efter färskare siffror tyvärr), medan Kina stod för 27% och USA för 17%.
Ponera att vi skulle förbjuda all vedeldning i Sverige och kanske halvera vårt bidrag... en piss i Mississippi i jämförelse.
Jag säger inte att vi inte ska försöka utveckla bättre reningsteknik, men det kanske inte är i Sverige vi sen i första hand ska införa den. Titta inte bara på första diagrammet i länken, utan läs vidare, och se att Sverige faktiskt är i absolut världsklass om man jämför med hur mycket välstånd vi genererar i förhållande till CO2-utsläpp.
http://nejdetkanviinte.se/2016/10/02/co2-utslapp-2015/
Ponera att vi skulle förbjuda all vedeldning i Sverige och kanske halvera vårt bidrag... en piss i Mississippi i jämförelse.
Jag säger inte att vi inte ska försöka utveckla bättre reningsteknik, men det kanske inte är i Sverige vi sen i första hand ska införa den. Titta inte bara på första diagrammet i länken, utan läs vidare, och se att Sverige faktiskt är i absolut världsklass om man jämför med hur mycket välstånd vi genererar i förhållande till CO2-utsläpp.
http://nejdetkanviinte.se/2016/10/02/co2-utslapp-2015/
Herre gud, folk dör av allt...Bilar, ipads, transfetter, soffsittande, pistoler, promenerande osv... de mesta är "statistiskt" sett farligt för människan om man tar ur det ur sitt sammanhang.Polos skrev:
Man skulle kunna hävda att promenader dödar massor med människor och tittar man sedan närmare så visar det sig att de dött pga att de blivit påkörda av bilar när de varit ute och promenerat eller av en hjärtattack.
Nu har jag inte haft tid att läsa rapporten, men det skulle vara väldigt intressant att veta hur de kommit fram till att just så många människor dör av just vedeldning.
Jag får en känsla av att de har använt samma metod som Socialstyrelsen använde när de kom fram till att man ska äta 2-3 skivor bröd om dagen...
Väldigt svårt att tro på dina siffrorb8q skrev:
0,14% (1,4 promille) av jordens befolkning bor i Sverige och Sverige släpper ut 4,6 ton CO2/person. USA t ex släpper ut 16,4 ton/person och China 7,6 ton CO2/person. India ligger på 1,6 ton/person
Längst ner på listan hittar man länder som Somalia, Rwanda, Kenya osv som nästan inte har någon CO2 utsläpp.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita
EDIT: Nu tog jag mig tid att kolla din länk och där står inte 0,14 promille, men 0,14%. Man kan alltså säga att Sveriges utsläpp per person är lika med medelvärdet för hela världen
Redigerat:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 144 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 144 inlägg
I Naturskyddsföreningens senaste nummer, 1.17 Sveriges Natur, besvaras frågan om utsläpp från vedeldningen med svaret;
" småskalig vedeldning kan enligt Naturvårdsverket lokalt vara en betydande källa till hälsofarliga luftföroreningar, exempelvis bensener, olika former av polyaromatiska kolväten (PAH) och mikroskopiska partiklar.
Och ja, dessa ämnen kan komma in genom ventilationen. Vedröken kan potentiellt leda till problem med andningsvägarna, hjärt- och kärlsjukdom och även cancer. Astmatiker är särskilt drabbade.
Moderna högeffektiva vedpannor med ackumulatortank och rätt typ av skorsten kan minska utsläppen väsentligt. Moderna braskaminer har likaså väsentligt lägre utsläpp än äldre. Det är också viktigt att elda med torr ved och på rätt sätt. Pellets ger renare förbränning än ved."
" småskalig vedeldning kan enligt Naturvårdsverket lokalt vara en betydande källa till hälsofarliga luftföroreningar, exempelvis bensener, olika former av polyaromatiska kolväten (PAH) och mikroskopiska partiklar.
Och ja, dessa ämnen kan komma in genom ventilationen. Vedröken kan potentiellt leda till problem med andningsvägarna, hjärt- och kärlsjukdom och även cancer. Astmatiker är särskilt drabbade.
Moderna högeffektiva vedpannor med ackumulatortank och rätt typ av skorsten kan minska utsläppen väsentligt. Moderna braskaminer har likaså väsentligt lägre utsläpp än äldre. Det är också viktigt att elda med torr ved och på rätt sätt. Pellets ger renare förbränning än ved."
Ta alla rapporter med en nypa salt.
Denna också : http://www.nyteknik.se/innovation/vedeldning-inte-sa-farligt-6472206
Om tusen varje år skulle dö av vedeldning känner vi alla någon som strukit med. Men jag kan inte komma på nån?
Kanske menas det att de dog av KOL eller astma, och man tror det kan finnas ett samband? Någon gång kanske ganska uppenbart? Men nej, jag känner inte eller har ens hört talas om någon som dött av vedeldning.
Cancer? Om de kunde ta fram en enda människa som dött i cancer av utsläpp från vedeldning.
Eller som fått cancer av akrylamiden i potatischips eller rostat kaffe. Det kan de inte heller.
Eller radon. Inte en enda. Om det nu är så många tusentals, så varför inte en enda? Där sambandet är glasklart.
Svaret är att de inte vet. Men en 'uppskattning' kan de kosta på sig.
Forskare borde sluta presentera sina resultat på detta enfaldiga vis. Det ger dom lite uppmärksamhet i media, och kanske ett bidrag så de kan fortsätta sin forskning. För den är kanske ett självändamål?
Efter ett tag lägger sig oron, tills nästa larm kommer, och media hakar på det istället.
Denna också : http://www.nyteknik.se/innovation/vedeldning-inte-sa-farligt-6472206
Om tusen varje år skulle dö av vedeldning känner vi alla någon som strukit med. Men jag kan inte komma på nån?
Kanske menas det att de dog av KOL eller astma, och man tror det kan finnas ett samband? Någon gång kanske ganska uppenbart? Men nej, jag känner inte eller har ens hört talas om någon som dött av vedeldning.
Cancer? Om de kunde ta fram en enda människa som dött i cancer av utsläpp från vedeldning.
Eller som fått cancer av akrylamiden i potatischips eller rostat kaffe. Det kan de inte heller.
Eller radon. Inte en enda. Om det nu är så många tusentals, så varför inte en enda? Där sambandet är glasklart.
Svaret är att de inte vet. Men en 'uppskattning' kan de kosta på sig.
Forskare borde sluta presentera sina resultat på detta enfaldiga vis. Det ger dom lite uppmärksamhet i media, och kanske ett bidrag så de kan fortsätta sin forskning. För den är kanske ett självändamål?
Efter ett tag lägger sig oron, tills nästa larm kommer, och media hakar på det istället.