251 läst · 9 svar
251 läst
9 svar
Formplywood i våtrum? Eller vad?
Hej,
Vi har en öppning i väggen mellan relax (bastu, bubbelbad, gym, dusch och toa) och förrådet. Det är en öppning som jag ska mura igen med lecablock därför att vi har en dörr till.
Frågan är bara vad jag sätter framför lecablocken. Någon form av skiva eller kakel. Vill undvika kakel då det är för mycket jobb och tänkte mig en skiva + våtrumstapet och möjligen hyllplan. På andra sidan blir det nog puts eftersom intilliggande vägg på den sidan är puts.
Vilken slags skiva rekommenderas? Formplywood? Men hur fäster man en sådan mot lecablock?
Vi har en öppning i väggen mellan relax (bastu, bubbelbad, gym, dusch och toa) och förrådet. Det är en öppning som jag ska mura igen med lecablock därför att vi har en dörr till.
Frågan är bara vad jag sätter framför lecablocken. Någon form av skiva eller kakel. Vill undvika kakel då det är för mycket jobb och tänkte mig en skiva + våtrumstapet och möjligen hyllplan. På andra sidan blir det nog puts eftersom intilliggande vägg på den sidan är puts.
Vilken slags skiva rekommenderas? Formplywood? Men hur fäster man en sådan mot lecablock?
Absolut ingen formplywood, dagens formplywood har en tendens att skikta sig att limningen släpper samt att utan är för blank för bra vidhäftning vid limning av tapet..H hellborg skrev:Hej,
Vi har testat o köpa från olika leverantörer men de flesta har samma problem..
Det säkraste är att putsa upp en slät yta och Finjas Lagavägg är en trevlig produkt att jobba med som inte kräver så lång torktid innan du kan montera våtrumstapeten..
Låter som lite knepigt att få till en helt rak vägg på det sättet, eller? Därav tanken på en skiva, men som du säger fäster nog tapeten väldigt dåligt på en skiva.R Rejäl skrev:Absolut ingen formplywood, dagens formplywood har en tendens att skikta sig att limningen släpper samt att utan är för blank för bra vidhäftning vid limning av tapet..
Vi har testat o köpa från olika leverantörer men de flesta har samma problem..
Det säkraste är att putsa upp en slät yta och Finjas Lagavägg är en trevlig produkt att jobba med som inte kräver så lång torktid innan du kan montera våtrumstapeten..
Formplywood är inte avsedd som byggnadsmaterial inomhus (eller utomhus).H hellborg skrev:Hej,

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 675 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 675 inlägg
Limma en gipsskiva är ju absolut det bästa alternativet men det handlar ju lite om vad du har för material på sidan av dörrhålet med även på den sidan av väggen.
Är det kakel där idag så går det troligen inte ända fram till dörrkarmen så då får man mura upp så att den pålimmade gipsskivan sedan ligger i liv med kaklet och när man tapetserat på den får man eventuellt sätta små foglister från golv till tak i där tapet och kakel möts.
Är det kakel där idag så går det troligen inte ända fram till dörrkarmen så då får man mura upp så att den pålimmade gipsskivan sedan ligger i liv med kaklet och när man tapetserat på den får man eventuellt sätta små foglister från golv till tak i där tapet och kakel möts.
Det är kakel på relaxsidan och puts på förrådssidan. Frugan vill ha kakel men det är ju svårt att hitta exakt likadant så jag är skeptisk till det. Det kommer inte se bra ut om kaklet är annorlunda just där. Hon gillade inte idén att ha en skiva och våtrumstapet. Jag såg att bauhaus har mosaik på matris. Funderar på det. Är nog lättare med matriser än att stå och mura kakel en och en.Paul-Staffanstorp skrev:
Limma en gipsskiva är ju absolut det bästa alternativet men det handlar ju lite om vad du har för material på sidan av dörrhålet med även på den sidan av väggen.
https://www.bauhaus.se/mosaik-retro-square-bla-blank-4-8x4-8-cm
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skruvfast skiva i våtrum - fibergips eller våtrumsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Våtrumscertificat, kopplat till firma eller hantverkare?
Badrum -
Svartmögel eller tjära i gammalt våtrum?
Badrum -
Kan man sätta våtrumstapet i badrum om man har fönster av betongglas, eller måste det vara kakel?
Badrum