358 218 läst · 5 728 svar
358k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det är möjligt. Och då kvittar det ifall det råkar vara is där du kör?E Edlunn skrev:Enligt VTI rapport 875 (Mattias Hjort, Olle Eriksson) är det enbart på is som nya dubbdäck är bättre än nya nordiska friktionsdäck. I rapporten redovisas även "begagnade" däck och ett begagnat dubbdäck har samma bromsprestanda på is som ett begagnat friktionsdäck. Med begagnade menas däck som använts runt 4år.
Nej det tror jag inte är problemet. Det har helt enkelt pratats om två helt olika saker här och karlmb ville missförstå och få mig att motivera något jag inte påstått - ett lite tramsigt sätt att diskutera. Jag diskuterade framkomlighet med Nissens som ansåg att han behövde både 4wd och dubbar för att komma fram. Inte bromsförmåga.N Nerre skrev:
Vill du kombinera diskussionen om fyrhjulsdrift och sidogrepp kan vi göra det - den är högst relevant när bilen har fart och därmed sidokrafter att hantera. Att inte låta tex framhjulen göra båda jobben (styra + driva framåt) gör mycket stor skillnad på slutresultatet - det vet alla som kör fyrhjulsdrivet och som funderar lite på vad som händer när de vrider på ratten.
Det är nog bra med 4WD. Men du tror alltså att det hjälper när man bromsar på is?MathiasS skrev:Nej det tror jag inte är problemet. Det har helt enkelt pratats om två helt olika saker här och karlmb ville missförstå och få mig att motivera något jag inte påstått - ett lite tramsigt sätt att diskutera. Jag diskuterade framkomlighet med Nissens som ansåg att han behövde både 4wd och dubbar för att komma fram. Inte bromsförmåga.
Vill du kombinera diskussionen om fyrhjulsdrift och sidogrepp kan vi göra det - den är högst relevant när bilen har fart och därmed sidokrafter att hantera. Att inte låta tex framhjulen göra båda jobben (styra + driva framåt) gör mycket stor skillnad på slutresultatet - det vet alla som kör fyrhjulsdrivet och som funderar lite på vad som händer när de vrider på ratten.