339 104 läst · 5 325 svar
339k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Just nu försvinner körfältet längst till höger vid Sätra och det är betong"vägg" där, det gör att det är läskigt för många att köra i 70 km/h som det är sänkt till där, så man ligger i 60 km/h timmen, sen blir det en avfart mot Skärholmen/Kungens kurva.
Folk planerar för att körfältet försvinner redan i höjd med Västberga, så det högra körfältet undviks hela 80-sträckan, förutom av farbröderna som ligger i 55 km/h... 🙄
Folk planerar för att körfältet försvinner redan i höjd med Västberga, så det högra körfältet undviks hela 80-sträckan, förutom av farbröderna som ligger i 55 km/h... 🙄
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Den högra filen mellan Sätra och Skärholmen har nog varit ur drift ett år. Där får man förvarning lite senare än på andra ställen, "bara" 700 m i förväg.
Faktum kvarstår, klarar man inte att byta fil på så lång sträcka eller har så stora problem av att vägar ändras så bör man sluta framföra fordon på allmän väg.
Faktum kvarstår, klarar man inte att byta fil på så lång sträcka eller har så stora problem av att vägar ändras så bör man sluta framföra fordon på allmän väg.
Man får väl förvisso ha överseende med att inte alla är lika skickliga bilförare.Fairlane skrev:
Sen är det inte så lätt att ta sig ut från högerfil i rusningstrafik om det stabbar till sig lite rakt fram och ingen vill släppa in dig för att du uppfattats som ett pucko som genar i "avfartsfilen".
Händer ofta att det blir stopp i dessa pga någon som väntat med filbytet till sista sekunden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Alla är såklart olika skickliga, men jag håller fast vid att klarar man det inte på 1000 meter så bör man ta körlektioner. Att man inte klarar att byta fil om trafiken är är lite tätare kan aldrig vara ett godkänt skäl att ligga i mittfil i många mil.C cpalm skrev:Man får väl förvisso ha överseende med att inte alla är lika skickliga bilförare.
Sen är det inte så lätt att ta sig ut från högerfil i rusningstrafik om det stabbar till sig lite rakt fram och ingen vill släppa in dig för att du uppfattats som ett pucko som genar i "avfartsfilen".
Händer ofta att det blir stopp i dessa pga någon som väntat med filbytet till sista sekunden.
Samma person som har problem med filbyte verkar ju klara det direkt när de kommer på motorvägen...
I all fall selektivt med filbyte åt vänster…. Filbyte åt höger verkar det ju läskigare med….Fairlane skrev:
Vi kanske ska lägga ett medborgarförslag på lämplig skyltning (alt göra som en bit ut på stan och slänga upp en risig husvagn som egentligen är en reklamskylt med ett budskap…) som förslagsvis sätts upp på E4 norrgående vid påfarten från moraberg/Södertälje och som på andra sidan kompletteras med en liknande skylt vid Botkyrka på södergående. Likaså på 73:an södergående vid trångsund och norrgående vid Söderby. Får man bort några som desperat slänger sig ut i mittfilen vid dess påfarter tror jag man även får bort ett gäng zombies som bara verkar vilja hänga där för sällskapet
Håller med. Tror inte att det handlar ett och samma fenomen/beteende/orsak, utan det finns flera faktorer här.Fairlane skrev:
Den aktuella sträckan på E4 är ju inte direkt representativ för flerfiliga vägar i landet. När det är 3-4, till och med 5 körfält, tät trafik och täta på/avfarter har jag mycket större förståelse för den som väljer bort högerfilen när man skall rakt fram, och istället ser den som på/avfartsfil, oavsett om den försvinner i en avfart eller inte. Finns då gott om körfält till vänster för den som vill köra om.
Samma sak i innerstan, på vissa vältrafikerade sträckor är det tyvärr ett stort misstag att ligga i högerfil pga att fordon hela tiden stannar mot stoppförbud och orsakar trafikkaos. Där märker man att nästan alla som "kan" sträckan väljer vänsterfil av ren självbevarelsedrift. Det flyter utifrån omständigheterna helt enkelt bäst så för alla.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Det tror jag också. En vanlig orsak tror jag tyvärr är att folk inte ens förstår att de gör något felC cpalm skrev:
Fyrfiligt eller mer är väl rätt ovanligt på den typ av väg där det är förbjudet att köra om till höger, dvs där det är 80 km/h eller mer. På södra sidan av Stockholm, kommer jag spontant bara att tänka på sträckan mellan Västertorp och Sätra, söderut, norrut är högerfil bussfil om jag inte minns fel.C cpalm skrev:Den aktuella sträckan på E4 är ju inte direkt representativ för flerfiliga vägar i landet. När det är 3-4, till och med 5 körfält, tät trafik och täta på/avfarter har jag mycket större förståelse för den som väljer bort högerfilen när man skall rakt fram, och istället ser den som på/avfartsfil, oavsett om den försvinner i en avfart eller inte. Finns då gott om körfält till vänster för den som vill köra om.
Norr om Stockholm så har vi där E4 delar sig så att en del går mot E18 och en mot E4, samt en relativt kort del mellan Haga Norra och Kista?! Så det är normalt sätt inte många körfält till vänster att köra om i, utan normalt ett.
Fast i innerstan är det ju tillåtet att köra om till höger och man väljer det körfält som är bäst för fortsatt färd, dvs, det är inget krav att man ska hålla höger.C cpalm skrev:Samma sak i innerstan, på vissa vältrafikerade sträckor är det tyvärr ett stort misstag att ligga i högerfil pga att fordon hela tiden stannar mot stoppförbud och orsakar trafikkaos. Där märker man att nästan alla som "kan" sträckan väljer vänsterfil av ren självbevarelsedrift. Det flyter utifrån omständigheterna helt enkelt bäst så för alla.
Jag kom ikapp en trafikstockning och då komprimeras ju filerna, men eftersom "alla" byter till vänsterfil så stannar den till snabbare än högerfilen, så jag rullar snabbare än de till vänster om mig. Vilket känns jätteskumt, men jag kan ju inte bromsa bara för att de är dumma? Jo, det kan jag, men det är som det är.
Senast igår så kom jag ikapp lite semestercyklister när jag var ute och körde. Saktar ner, inser att det blir dubbla heldragna linjer och lägger mig lugnt och sansat i deras hastighet med vettigt avstånd, typ 40 meter, varpå två bilar känner sig absolut tvungna att köra om (på dubbla heldragna linjer som ni minns) och håller på att fronta mötande fordon på köpet. Dock klarade sig cyklisterna då de just hade svängt av åt höger som tur var...
Var inte dumma i huvudet i trafiken. Oavsett om det är tråkigt, stressigt eller motljus.
Senast igår så kom jag ikapp lite semestercyklister när jag var ute och körde. Saktar ner, inser att det blir dubbla heldragna linjer och lägger mig lugnt och sansat i deras hastighet med vettigt avstånd, typ 40 meter, varpå två bilar känner sig absolut tvungna att köra om (på dubbla heldragna linjer som ni minns) och håller på att fronta mötande fordon på köpet. Dock klarade sig cyklisterna då de just hade svängt av åt höger som tur var...
Var inte dumma i huvudet i trafiken. Oavsett om det är tråkigt, stressigt eller motljus.