339 104 läst · 5 325 svar
339k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Ganska stora delar av sträckan mellan Haga Norra och Sollentuna skulle jag säga.Fairlane skrev:
Men jag uttryckte mig slarvigt. Även där det är trefiligt och tätt mellan av/påfarterna kan jag tycka att det är förståeligt att huvudflödet hamnar i mitten. Likaså att det därmed blir mycket omkörningar i högerfil även om det inte är tillåtet.
Inte för att jag direkt försvarar det körsättet eller kör så själv, men pragmatiskt sett är det liksom så det funkar på dessa sträckor, det handlar inte bara om enstaka tomtar som är ute och kör.
Tomtarna är ett annat kapitel enligt min åsikt, helt enkelt.
https://carup.se/superexperten-brottet-manga-gor-pa-motorvag
En artikel om att det är olagligt att ligga i mittfilen.
En artikel om att det är olagligt att ligga i mittfilen.
Vid uppkörning ska väl inte "eleven" få några råd alls eller?? Antingen klarar man det eller inte
Jag frågade faktiskt en inspektör från trafikverket för ett tag sedan varför dessa idiotiska körkortsprovs skyltar nu har kommit till; "för att bättre skydda oss inspektörer..." fick jag, i mitt tyckte, som mycket märkligt svar.
Är det inte meningen att eleven ska vara så färdigt upplärd så att denne (eller hen om ni föredrar) klarar sig lika galant i trafiken som vi andra utan att vi ska behöva visa extra hänsyn vid uppkörningar så att inspektörerna inte utsätts för oanade risker??
Hur blir det annars om sådana, enligt texten på skylten som jag tolkar det, nyckläckta men ännu inte helt pålitliga förare beger sig ut i trafiken bland oss andra??
Jag frågade faktiskt en inspektör från trafikverket för ett tag sedan varför dessa idiotiska körkortsprovs skyltar nu har kommit till; "för att bättre skydda oss inspektörer..." fick jag, i mitt tyckte, som mycket märkligt svar.
Är det inte meningen att eleven ska vara så färdigt upplärd så att denne (eller hen om ni föredrar) klarar sig lika galant i trafiken som vi andra utan att vi ska behöva visa extra hänsyn vid uppkörningar så att inspektörerna inte utsätts för oanade risker??
Hur blir det annars om sådana, enligt texten på skylten som jag tolkar det, nyckläckta men ännu inte helt pålitliga förare beger sig ut i trafiken bland oss andra??
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Nej, alla klarar ju inte uppkörningen, så per definition är det förare som är så dåliga ute på uppkörning att de är mer osäkra än önskvärt.K krambriw skrev:
Som nu. En massa hormonstinna 18-åriga oerfarna manliga förare kommer ut i trafiken varje år och skapar mer och värre olyckor än snittet. Och en stor mängd lika gamla, men försiktigare tjejer kommer också ut i trafiken. Det blir dock mindre allvarliga olyckor för dem, men förmodligen fler per körd mil.K krambriw skrev:
***
Det är helt enkelt farligt i trafiken, och att någon klarar ett körkortsprov gör dem inte till erfarna förare.
I UK finns det frivilliga skyltar "P" som visar att man nyss tagit körkort eller är osäker rent allmänt.Alfredo skrev:
https://www.admiral.com/magazine/guides/motor/l-plates-and-p-plates-everything-you-need-to-know
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Det här verkar vara et Stockholmsproblem där en massa stressade hipsters måste hinna med att åka till sitt favoritlattekafe och köpa en surdegslimpa på vägen hem.
Här i det lantliga Kungsbacka (ligger 20 km söder om det provinsiella Göteborg, känt för sin mutkultur) så har vi inte problemet. I Göteborg med kranskommuner finns det bara tvåfilig motorväg. Finns det tre eller fyra filer är det för att filerna till höger snart försvinner i en annan riktning. Ok, vissa delar av Rv40 ut mot flygplatsen är faktiskt sant trefiliga.
Även polisen ligger i mittfilen. Det finns ingen annan lösning om du inte konstant skall skifta höger-vänster. Sedan har Göteborg landets otrevligaste trafikkultur där nationalsporten är att inte släppa in folk från höger så jag förstår att folk inte vill gå in i högerfilen för några hundra meter.
Sedan är max hastighet inom Göteborgs kommun 80 km/h för att underlätta för de som inte kan bestämma sig så då är det väl lagligt att ligga i den så kallade mittfilen. Annars får väl Göteborg sänka till 70. I Halland har man man en mer tysk syn på fart så ner mot Varberg-Falkenberg kan man njuta av 120 men det inträffare inte under normal pendling.
Här i det lantliga Kungsbacka (ligger 20 km söder om det provinsiella Göteborg, känt för sin mutkultur) så har vi inte problemet. I Göteborg med kranskommuner finns det bara tvåfilig motorväg. Finns det tre eller fyra filer är det för att filerna till höger snart försvinner i en annan riktning. Ok, vissa delar av Rv40 ut mot flygplatsen är faktiskt sant trefiliga.
Även polisen ligger i mittfilen. Det finns ingen annan lösning om du inte konstant skall skifta höger-vänster. Sedan har Göteborg landets otrevligaste trafikkultur där nationalsporten är att inte släppa in folk från höger så jag förstår att folk inte vill gå in i högerfilen för några hundra meter.
Sedan är max hastighet inom Göteborgs kommun 80 km/h för att underlätta för de som inte kan bestämma sig så då är det väl lagligt att ligga i den så kallade mittfilen. Annars får väl Göteborg sänka till 70. I Halland har man man en mer tysk syn på fart så ner mot Varberg-Falkenberg kan man njuta av 120 men det inträffare inte under normal pendling.
Du glömde E20 mot Tokholm. 3filigt med massor av campare.A Anders_Nilsson skrev:Det här verkar vara et Stockholmsproblem där en massa stressade hipsters måste hinna med att åka till sitt favoritlattekafe och köpa en surdegslimpa på vägen hem.
Här i det lantliga Kungsbacka (ligger 20 km söder om det provinsiella Göteborg, känt för sin mutkultur) så har vi inte problemet. I Göteborg med kranskommuner finns det bara tvåfilig motorväg. Finns det tre eller fyra filer är det för att filerna till höger snart försvinner i en annan riktning. Ok, vissa delar av Rv40 ut mot flygplatsen är faktiskt sant trefiliga.
Även polisen ligger i mittfilen. Det finns ingen annan lösning om du inte konstant skall skifta höger-vänster. Sedan har Göteborg landets otrevligaste trafikkultur där nationalsporten är att inte släppa in folk från höger så jag förstår att folk inte vill gå in i högerfilen för några hundra meter.
Sedan är max hastighet inom Göteborgs kommun 80 km/h för att underlätta för de som inte kan bestämma sig så då är det väl lagligt att ligga i den så kallade mittfilen. Annars får väl Göteborg sänka till 70. I Halland har man man en mer tysk syn på fart så ner mot Varberg-Falkenberg kan man njuta av 120 men det inträffare inte under normal pendling.
Att det är 80 gör ju att det är olagligt att köra om dem på insidan...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Om det är 70 km/h eller lägre får man köra om på höger sida, dvs ligger man i mittfil på en väg där det är 80 km/h så ligger man fel för man hindrar en del av övrig trafik.A Anders_Nilsson skrev:
I de delar av landet där det aldrig är mer än 2-filigt så är det såklart inget problem med bilister som fastnar i mitten. Där är det väl snarare bilar som fastnar till vänster som är problemet. De som kan ligga i mil efter mil i vänsterfil fast det är tomt till höger. Ser de en bil eller lastbil en km fram så ligger de kvar till vänster för om 10 minuter ska de ju köra om...
Egentligen ännu värre där det bara finns 2 filer... Då kommer man ju aldrig om om det är mer än 70.Fairlane skrev:Om det är 70 km/h eller lägre får man köra om på höger sida, dvs ligger man i mittfil på en väg där det är 80 km/h så ligger man fel för man hindrar en del av övrig trafik.
I de delar av landet där det aldrig är mer än 2-filigt så är det såklart inget problem med bilister som fastnar i mitten. Där är det väl snarare bilar som fastnar till vänster som är problemet. De som kan ligga i mil efter mil i vänsterfil fast det är tomt till höger. Ser de en bil eller lastbil en km fram så ligger de kvar till vänster för om 10 minuter ska de ju köra om...