C
Fairlane Fairlane skrev:
samt en relativt kort del mellan Haga Norra och Kista?!
Ganska stora delar av sträckan mellan Haga Norra och Sollentuna skulle jag säga.
Men jag uttryckte mig slarvigt. Även där det är trefiligt och tätt mellan av/påfarterna kan jag tycka att det är förståeligt att huvudflödet hamnar i mitten. Likaså att det därmed blir mycket omkörningar i högerfil även om det inte är tillåtet.

Inte för att jag direkt försvarar det körsättet eller kör så själv, men pragmatiskt sett är det liksom så det funkar på dessa sträckor, det handlar inte bara om enstaka tomtar som är ute och kör.
Tomtarna är ett annat kapitel enligt min åsikt, helt enkelt.
 
  • Arg
Sernando
  • Laddar…
" när han plötsligt somnade på E4:an", kan man somna plötsligt? 😅
 
Tokslut Tokslut skrev:
" när han plötsligt somnade på E4:an", kan man somna plötsligt? 😅
Plötsligt väldigt bekväm bil...
 
D dilemma skrev:
Det var befriande skönt att köra i USA med 5-6 filer i varje riktning och omkörning till höger
Fick jag ta med mig nåt av trafiken i USA till Sverige så hade det varit "right on red" alltså att man fick svänga höger mot rött. Ibland är det ju helt fritt och man bara står...
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

En artikel om att det är olagligt att ligga i mittfilen.
Haha, kanske bästa förklaringen: "
Fenomenet verkar mer utbrett i Sverige än många andra länder.
– Vi svenskar håller oss gärna lite neutrala, därför lägger vi oss i mitten och slipper ta ställning"
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vid uppkörning ska väl inte "eleven" få några råd alls eller?? Antingen klarar man det eller inte

Jag frågade faktiskt en inspektör från trafikverket för ett tag sedan varför dessa idiotiska körkortsprovs skyltar nu har kommit till; "för att bättre skydda oss inspektörer..." fick jag, i mitt tyckte, som mycket märkligt svar.

Är det inte meningen att eleven ska vara så färdigt upplärd så att denne (eller hen om ni föredrar) klarar sig lika galant i trafiken som vi andra utan att vi ska behöva visa extra hänsyn vid uppkörningar så att inspektörerna inte utsätts för oanade risker??

Hur blir det annars om sådana, enligt texten på skylten som jag tolkar det, nyckläckta men ännu inte helt pålitliga förare beger sig ut i trafiken bland oss andra??
 
  • Ledsen
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
klarar sig lika galant i trafiken som vi andra
Lite utopi kan jag tycka. För mig är det tämligen självklart att en ny körkortsinnehavare i genomsnitt är betydligt osäkrare i trafiken än en med lång erfarenhet.

Sen finns det naturligtvis många enskilda exempel på motsatsen.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Är det inte meningen att eleven ska vara så färdigt upplärd så att denne (eller hen om ni föredrar) klarar sig lika galant i trafiken som vi andra utan att vi ska behöva visa extra hänsyn vid uppkörningar så att inspektörerna inte utsätts för oanade risker??
Nej, alla klarar ju inte uppkörningen, så per definition är det förare som är så dåliga ute på uppkörning att de är mer osäkra än önskvärt.
K krambriw skrev:
Hur blir det annars om sådana, enligt texten på skylten som jag tolkar det, nyckläckta men ännu inte helt pålitliga förare beger sig ut i trafiken bland oss andra??
Som nu. En massa hormonstinna 18-åriga oerfarna manliga förare kommer ut i trafiken varje år och skapar mer och värre olyckor än snittet. Och en stor mängd lika gamla, men försiktigare tjejer kommer också ut i trafiken. Det blir dock mindre allvarliga olyckor för dem, men förmodligen fler per körd mil.

***

Det är helt enkelt farligt i trafiken, och att någon klarar ett körkortsprov gör dem inte till erfarna förare.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Det här verkar vara et Stockholmsproblem där en massa stressade hipsters måste hinna med att åka till sitt favoritlattekafe och köpa en surdegslimpa på vägen hem.

Här i det lantliga Kungsbacka (ligger 20 km söder om det provinsiella Göteborg, känt för sin mutkultur) så har vi inte problemet. I Göteborg med kranskommuner finns det bara tvåfilig motorväg. Finns det tre eller fyra filer är det för att filerna till höger snart försvinner i en annan riktning. Ok, vissa delar av Rv40 ut mot flygplatsen är faktiskt sant trefiliga.

Även polisen ligger i mittfilen. Det finns ingen annan lösning om du inte konstant skall skifta höger-vänster. Sedan har Göteborg landets otrevligaste trafikkultur där nationalsporten är att inte släppa in folk från höger så jag förstår att folk inte vill gå in i högerfilen för några hundra meter.

Sedan är max hastighet inom Göteborgs kommun 80 km/h för att underlätta för de som inte kan bestämma sig så då är det väl lagligt att ligga i den så kallade mittfilen. Annars får väl Göteborg sänka till 70. I Halland har man man en mer tysk syn på fart så ner mot Varberg-Falkenberg kan man njuta av 120 men det inträffare inte under normal pendling.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det här verkar vara et Stockholmsproblem där en massa stressade hipsters måste hinna med att åka till sitt favoritlattekafe och köpa en surdegslimpa på vägen hem.

Här i det lantliga Kungsbacka (ligger 20 km söder om det provinsiella Göteborg, känt för sin mutkultur) så har vi inte problemet. I Göteborg med kranskommuner finns det bara tvåfilig motorväg. Finns det tre eller fyra filer är det för att filerna till höger snart försvinner i en annan riktning. Ok, vissa delar av Rv40 ut mot flygplatsen är faktiskt sant trefiliga.

Även polisen ligger i mittfilen. Det finns ingen annan lösning om du inte konstant skall skifta höger-vänster. Sedan har Göteborg landets otrevligaste trafikkultur där nationalsporten är att inte släppa in folk från höger så jag förstår att folk inte vill gå in i högerfilen för några hundra meter.

Sedan är max hastighet inom Göteborgs kommun 80 km/h för att underlätta för de som inte kan bestämma sig så då är det väl lagligt att ligga i den så kallade mittfilen. Annars får väl Göteborg sänka till 70. I Halland har man man en mer tysk syn på fart så ner mot Varberg-Falkenberg kan man njuta av 120 men det inträffare inte under normal pendling.
Du glömde E20 mot Tokholm. 3filigt med massor av campare.
Att det är 80 gör ju att det är olagligt att köra om dem på insidan...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan är max hastighet inom Göteborgs kommun 80 km/h för att underlätta för de som inte kan bestämma sig så då är det väl lagligt att ligga i den så kallade mittfilen.
Om det är 70 km/h eller lägre får man köra om på höger sida, dvs ligger man i mittfil på en väg där det är 80 km/h så ligger man fel för man hindrar en del av övrig trafik.

I de delar av landet där det aldrig är mer än 2-filigt så är det såklart inget problem med bilister som fastnar i mitten. Där är det väl snarare bilar som fastnar till vänster som är problemet. De som kan ligga i mil efter mil i vänsterfil fast det är tomt till höger. Ser de en bil eller lastbil en km fram så ligger de kvar till vänster för om 10 minuter ska de ju köra om...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om det är 70 km/h eller lägre får man köra om på höger sida, dvs ligger man i mittfil på en väg där det är 80 km/h så ligger man fel för man hindrar en del av övrig trafik.

I de delar av landet där det aldrig är mer än 2-filigt så är det såklart inget problem med bilister som fastnar i mitten. Där är det väl snarare bilar som fastnar till vänster som är problemet. De som kan ligga i mil efter mil i vänsterfil fast det är tomt till höger. Ser de en bil eller lastbil en km fram så ligger de kvar till vänster för om 10 minuter ska de ju köra om...
Egentligen ännu värre där det bara finns 2 filer... Då kommer man ju aldrig om om det är mer än 70.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.