339 524 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 708 inlägg
Det går inte att bortse ifrån, eftersom att det är just därför.Nyfniken skrev:
När dåliga bilförare slänger sig från mittfil till avfart i höjd med den heldragna linjen är de så farliga för omgivningen att vi måste ha regler som minimerar de skador de kan vålla.
Är det verkligen förbjudet, dvs står specifierat i någon trafikparagraf? Tycker att det bör vara det. Men har aldrig sett någon bli stoppad pga detta trots polisbil bakom vedebörande. Däremot sett polis som stoppade några som gjort omkörning till höger. Men vad jag råkat se säger iofs ingenting..Nyfniken skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 879 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 879 inlägg
Det är förbjudet och det händer att polisen bötfälkwr bilister som ligger och häckar i mittfil. Det är inte vanligt, men det händer. Polisen i Södertälje gör det då och då. Ligger och patrullerar Södertälje-Salem och bötfäller, men inte så ofta tyvärr.F frasen_36 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Finns massor av klipp på tuben med denna typ av olyckor. Någon slänger sig höger samtidigt som någon kör om på högersidanNötegårdsgubben skrev:
Ja, men nu är det ju olagligt att köra om till höger, vilket gör att många inte förväntar sig att bli omkörda där.AndersMalmgren skrev:
Om omkörningar till höger vore lagligt skulle situationen vara en annan.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Det är olagligt för att det skapar en trafiksäkerhetsrisk att det kan komma bilar från båda sidor tex en långtradare med dold sikt.Nyfniken skrev:
Oklart vad du vill få sagt. Omkörningar till vänster skapar också en trafiksäkerhetsrisk, det är trots det tillåtet. Trafiksäkerhetsrisker i sig innebär inte något automatiskt förbud.AndersMalmgren skrev:
I mina ögon så är det absolut största trafiksäkerhetsproblemet vi har de korta avstånden folk håller till bilen framför. Inte sällan en eller ett par billängder. Ett beteende som drivs på av att man inte har möjlighet att köra om till höger.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Det blir dubbelt så mycekt risk om man kan få bilar på båda sidorNyfniken skrev:Oklart vad du vill få sagt. Omkörningar till vänster skapar också en trafiksäkerhetsrisk, det är trots det tillåtet. Trafiksäkerhetsrisker i sig innebär inte något automatiskt förbud.
I mina ögon så är det absolut största trafiksäkerhetsproblemet vi har de korta avstånden folk håller till bilen framför. Inte sällan en eller ett par billängder. Ett beteende som drivs på av att man inte har möjlighet att köra om till höger.
Man kan ju också säga att att det grundfelet är att man inte håller sig åt höger.Nyfniken skrev:
Ett gott skäl till att inte tillåta omkörning till höger är att det i praktiken blir ett frikort till alla kamikazepiloter som sicksackar fram mellan bilarna. Ja vi har andra regler som förbjuder det men gråzonen blir större.
Jag tycker nog att nuvarande regler är bra.
Idag, E6 söderut genom Göteborg. Ligger på påfart som blir höger fil av 3, har en långsammare bil en bit framför mig. När jag har möjlighet blinkar jag och går ut i mittfil och börjar köra om bilen framför. Närmaste bil framför denne är ungefär hundra meter bort, och kör fortare. När jag är cirka 10 meter bakom och en fil till vänster börjar bilen i högerfilen blinka och byta fil, självklart utan att se om någon redan befinner sig där. Blinkar med helljuset varpå den andre vinglar till lite och går tillbaka till högerfilen. När jag glider förbi gestikulerar föraren och ser irriterad ut. Och självklart, när jag är förbi går han ut i mittfil, trots att han kör långsammare än allt framför och har upphinnande bilar bakom... Idiot...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 879 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 879 inlägg
Jag passerade idag en bilist som låg i 70 km/h i mittfilen. Hastighetsbegränsningen på platsen är 100 km/h. Självklart var det tomt i högerfil.
Jag misstänker att han ville byta till högerfil, men inte kunde blinka eftersom han hade telefonen i handen....
Jag misstänker att han ville byta till högerfil, men inte kunde blinka eftersom han hade telefonen i handen....
I god tid går jag ut i vänster körfält för att passera en bil som kör i ca 50 km/h. Min hastighet 90 på en 100 väg. I vänster körfält bakom mig kommer det en bil i ca 150 som inte visar någon tendens till att sakta. Jag slår på blinkersen och börjar byta fil för att inte bli påkörd. Bilen bakom som påbörjat en omkörning av mig till höger blir mycket upprörd och signalera ilsket på att jag byter fil.
Efter att han kört om mig i höger körfält visar han tydligt vad han tycker om sådana som kör så illa som jag gör.
Efter att han kört om mig i höger körfält visar han tydligt vad han tycker om sådana som kör så illa som jag gör.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 740 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 740 inlägg
Om du ser att han kommer i full fart, varför inte låta honom passera dig innan du påbörjar din omkörning. Det kallas smidighet som ni bägge tjänar på. Istället går du ut och blockerar när du sakteligen går ut med dina 90 och säkert inte kör en kilometer över 100 under din omkörning ... så istället för att agera lite smidigt har du skapat irritation och osämja i trafikenL LabanW skrev:I god tid går jag ut i vänster körfält för att passera en bil som kör i ca 50 km/h. Min hastighet 90 på en 100 väg. I vänster körfält bakom mig kommer det en bil i ca 150 som inte visar någon tendens till att sakta. Jag slår på blinkersen och börjar byta fil för att inte bli påkörd. Bilen bakom som påbörjat en omkörning av mig till höger blir mycket upprörd och signalera ilsket på att jag byter fil.