339 756 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det syntes ingen bil bakom när jag bytte till vänster körfält.
När jag såg bilen försökte jag byta till höger körfält.
Det var ingen synlig bil bakom när jag bytte till vänster körfält.Mats-S skrev:Om du ser att han kommer i full fart, varför inte låta honom passera dig innan du påbörjar din omkörning. Det kallas smidighet som ni bägge tjänar på. Istället går du ut och blockerar när du sakteligen går ut med dina 90 och säkert inte kör en kilometer över 100 under din omkörning ... så istället för att agera lite smidigt har du skapat irritation och osämja i trafiken
När jag såg bilen försökte jag byta till höger körfält.
Jag tror ändå att majoriteten vet hur man bör göra och tycker att det är hyggligt rimligt, eller i alla fall förstår varför reglerna finns. Dvs ingen näsa i mobilen, håll avstånd och till höger.Nötegårdsgubben skrev:Nej, folk måste lära sig att köra bil utan att bli straffade till det. Generellt upprätthålls regler av att en stor majoritet finner dem rimliga att följa, inte av att polisen övervakar oss.
Därmed inte sagt att sådan övervakning är helt onödig, men när fler gör fel än rätt är det orimligt att tro att ökad övervakning är det bästa sättet att lösa problemet på.
Men delar av Stockholmstrafiken (bla E4 Sthlm-Södertälje) har utvecklat vad man kan likna vid ett kollektivt drönarläge. Där trötta hjärnor, djupt engagerade i sociala medier på telefonen samtidigt som ett halvt get-öga håller koll span efter ett bromsljus i ögonvrån, såsar i mittfilen.
Men när den närmast utrotningshotade trafikpolisen hittar ut på i trafiken så vaknar helt plötsligt kollektivet ur sin slummer och kommer ihåg alla reglerna gällande avstånd, fart och fil.
När katten är borta dansar råttorna på bordet... men när hon är framme så skärper dom till sig rejält.
Har du någon teori om hur situationen skulle kunna förbättras utan fler katter?
Helt autonoma bilar har jag förståss stort hopp om, men det verkar ju tyvärr vara både byråkratiskt komplicerat och tekniken är inte mogen än.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Nej, egentligen inte. I alla fall inte mer än på marginalen. Jag tror att den teoretiska delen av förarutbildningen skulle kunna vara lite mer riskfokuserad. Nu tror jag att den är så riskminimerande att man inte kan ha en seriös diskussion om det farliga i att köra för fort och sedan snabbt korsa flera körfält till en avfart. För då har topplocket redan gått på de säkerhetsmedvetna vid fortkörningen. Och då har man gjort det bästa till det godas fiende.Unikt namn skrev:
Jag vet att man lär ut att man ska tänka åt sina medtrafikanter, men om man vågade glänta lite mer på dörren till vilka kombinationer av beteenden som gör en själv till en högriskförare så tror jag att det kanske skulle hjälpa lite. Eller så är det precis tvärtom, det går säkert att mäta med en oetisk A/B-studie.
I mitt eget modesta förarutbildande har jag egentligen bara behövt tjata om att inte, aldrig, någonsin köra ut ur en rondell från innerfil till ytterfil. Det är ju ur ett medtrafikantperspektiv lite samma sak om att slänga sig från mittfil till avfart, men med mycket mindre personskaderisk. Riskbeteendet med att hastiga oförutsägbara filbyten kommer nog ofta först när man börjar köra själv.
Jag är som sagt skeptisk till att det gör så mycket nytta, men lite teoretiska diskussioner om när man är en farlig bilförare tror jag är bättre spenderad tid än att försöka pränta in relativa bromssträckor vid olika hastigheter.
Men jag tror att det här är ett problem vi på det stora hela inte löser alls, men kanske kan vi begränsa det något genom att en lite större del av populationen gör rätt från början. Och då tror jag kunskap är bättre än repression.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Jag tror faktiskt inte majoriteten vet att man inte får ligga i mittfil om det är tomt till höger. Jag ser heller inga körfältskorrigeringar när polis dyker upp. Polisen i Södertälje tar upp det ibland på Facebook efter att de kört en räd på E4/E20. De som stoppas är oftast förvånade.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Lånar tråden för en ny insikt gällande regionala skillnader i bilkörande.
Efter snart 4 veckors semester i Jämtland kan jag konstatera att man här har en förkärlek för att ligga och sniffa andra bilar röven. Trots att det så gott som alltid är snudd på tomt på vägarna i övrigt.
Fiskevägen (Lv340) är till största del 80 kmh men det går sällan långsammare än 90-95 kmh och det finns väldigt gott om vilt. Jag har själv dom senaste veckorna tvingats till kraftiga inbromsningar 3-4 gånger på grund av djur som sprungit ut på vägen.
Förutom att det är sunt förnuft att inte ligga 2-3 billängder efter varandra så kan man ju tycka att vilt-aspekten gör det ännu mer självklart att INTE sniffa röv på vägarna men det har uppenbarligen trög-jämtarna inte fattat.
En annat regionalt fenomen (eller kanske landsbyggdsstandard) är kepsfarbröder som agerar som självutnämnda trafikpoliser. Dom ligger och tuffar på 5-10 kmh under gällande hastighetsgräns och när man hinner upp dom så lägger dom sig demonstrativt i mitten av vägen för att förhindra att bli omkörda.
Efter snart 4 veckors semester i Jämtland kan jag konstatera att man här har en förkärlek för att ligga och sniffa andra bilar röven. Trots att det så gott som alltid är snudd på tomt på vägarna i övrigt.
Fiskevägen (Lv340) är till största del 80 kmh men det går sällan långsammare än 90-95 kmh och det finns väldigt gott om vilt. Jag har själv dom senaste veckorna tvingats till kraftiga inbromsningar 3-4 gånger på grund av djur som sprungit ut på vägen.
Förutom att det är sunt förnuft att inte ligga 2-3 billängder efter varandra så kan man ju tycka att vilt-aspekten gör det ännu mer självklart att INTE sniffa röv på vägarna men det har uppenbarligen trög-jämtarna inte fattat.
En annat regionalt fenomen (eller kanske landsbyggdsstandard) är kepsfarbröder som agerar som självutnämnda trafikpoliser. Dom ligger och tuffar på 5-10 kmh under gällande hastighetsgräns och när man hinner upp dom så lägger dom sig demonstrativt i mitten av vägen för att förhindra att bli omkörda.
Nja.. håller inte helt med om att det uteslutande skulle vara ett Sthlm-syndrom - men visst är det vanligt där. Jag kör där också. Bor på landet och här på grusvägen kör en del fort där sikten är skymd samtidigt med en mobil i handen. Med risk för att sticka ut påstår jag att den absoluta majoriteten av dessa mobilkåta - är kvinnor (särskilt yngre). Dessutom vet många av dem inte vad skylten M betyder, utan blir handfallna om de tvingas backa.Unikt namn skrev:Jag tror ändå att majoriteten vet hur man bör göra och tycker att det är hyggligt rimligt, eller i alla fall förstår varför reglerna finns. Dvs ingen näsa i mobilen, håll avstånd och till höger.
Men delar av Stockholmstrafiken (bla E4 Sthlm-Södertälje) har utvecklat vad man kan likna vid ett kollektivt drönarläge. Där trötta hjärnor, djupt engagerade i sociala medier på telefonen samtidigt som ett halvt get-öga håller koll span efter ett bromsljus i ögonvrån, såsar i mittfilen.
Men när den närmast utrotningshotade trafikpolisen hittar ut på i trafiken så vaknar helt plötsligt kollektivet ur sin slummer och kommer ihåg alla reglerna gällande avstånd, fart och fil.
När katten är borta dansar råttorna på bordet... men när hon är framme så skärper dom till sig rejält.
Har du någon teori om hur situationen skulle kunna förbättras utan fler katter?
Helt autonoma bilar har jag förståss stort hopp om, men det verkar ju tyvärr vara både byråkratiskt komplicerat och tekniken är inte mogen än.
Jag kör dagligen i glesbygd men har inte upplevt detta. Kör visserligen inte i Jämtland..B Bästerortarn skrev:Lånar tråden för en ny insikt gällande regionala skillnader i bilkörande.
Efter snart 4 veckors semester i Jämtland kan jag konstatera att man här har en förkärlek för att ligga och sniffa andra bilar röven. Trots att det så gott som alltid är snudd på tomt på vägarna i övrigt.
Fiskevägen (Lv340) är till största del 80 kmh men det går sällan långsammare än 90-95 kmh och det finns väldigt gott om vilt. Jag har själv dom senaste veckorna tvingats till kraftiga inbromsningar 3-4 gånger på grund av djur som sprungit ut på vägen.
Förutom att det är sunt förnuft att inte ligga 2-3 billängder efter varandra så kan man ju tycka att vilt-aspekten gör det ännu mer självklart att INTE sniffa röv på vägarna men det har uppenbarligen trög-jämtarna inte fattat.
En annat regionalt fenomen (eller kanske landsbyggdsstandard) är kepsfarbröder som agerar som självutnämnda trafikpoliser. Dom ligger och tuffar på 5-10 kmh under gällande hastighetsgräns och när man hinner upp dom så lägger dom sig demonstrativt i mitten av vägen för att förhindra att bli omkörda.
Däremot är ett vanligt problem med yngre att de lagt sig till med nån sorts matcho-stil och kör långt över 100 på 70 väg och genar in på mötande körbana i kurvor utan sikt. Ett antal olyckor har hänt men det påverkar ej de "odödliga".
E4 i eftermiddags norrgående från Södertälje. Förutom det normala med att det laglösa landet börjar vid påfarten från Moraberg samt ytterligare ett antal aspirerande räserförare ansluter i från Salem så harvade både en körskolebil i mittfåran ( under vad som verkade vara lektion ) gott och väl 10km under gällande hastighetsbegränsning samt Södertörns brandförsvars mobila ledningscentral. Ledsen i ögat och fundersam på vad som lärs ut nuförtiden
Det där var en sällsynt tydlig feltolkning. Nu har du ju redan fått svar men hur i allsin dar kunde du dra slutsatsen att Laban medvetet gick ut och blockerade en upphinnande bil?Mats-S skrev:Om du ser att han kommer i full fart, varför inte låta honom passera dig innan du påbörjar din omkörning. Det kallas smidighet som ni bägge tjänar på. Istället går du ut och blockerar när du sakteligen går ut med dina 90 och säkert inte kör en kilometer över 100 under din omkörning ... så istället för att agera lite smidigt har du skapat irritation och osämja i trafiken
Det här var ett tydligt exempel på att man bör inte bara läsa vad folk skriver utan första faktiskt förstå vad folk skriver, innan man reagerar och skriver ett argt svar i affekt.
Laban som är den enda av oss som var på plats vet iofs bäst hur det gick till och vilka förutsättningar det var. Jag är dock böjd att också ifrågasätta hur en bil så ”plötsligt” kunde komma ikapp. Kanske körde den ännu mycket snabbare än 150 men det tror jag inte, kanske var vägen krokig men det brukar inte tvåfiliga 100 vägar vara.T ToRy skrev:Det där var en sällsynt tydlig feltolkning. Nu har du ju redan fått svar men hur i allsin dar kunde du dra slutsatsen att Laban medvetet gick ut och blockerade en upphinnande bil?
Det här var ett tydligt exempel på att man bör inte bara läsa vad folk skriver utan första faktiskt förstå vad folk skriver, innan man reagerar och skriver ett argt svar i affekt.
Om jag förstått situationen rätt så kom den snabbare bilen ikapp Laban innan omkörningen och han avbröt då omkörningen och bytte fil till höger för att släppa förbi den snabbare bilen. Detta är ju helt rätt agerat och totalt fel av den andra föraren att köra om till höger. Men hur kunde Laban inte se detta komma?
Om jag vänder på frågeställningen och den väldigt långsamma bilen som Laban skulle köra om hade bytt fil i god tid för att någon körde 5 km/h längre fram på vägen, hade då denne varit ivägen för Laban eller är det en OK omkörning?
Jag föreställer mig ett scenario där Laban påbörjade omkörningen i onödigt god tid eftersom den snabbare bilen hann ikapp och Laban kunde byta fil tillbaka och det hade gått att slalomköra förbi på fel sida.
Kanske jag missförstått situationen. Kanske Laban blev upphunnen efter omkörningen och då skulle avsluta med att byta till höger fil igen.
Att Laban medvetet blockerade omkörningen kan jag inte läsa i inlägget, snarare genom slarv att titta i backspegeln vilket förnekas av Laban i svaret senare,
(jo jag vet att det inte är tillåtet med 150 i Sverige och kör man så fort får man begripa att andra kör långsammare och kanske inte är beredda på att bli snabbt upphunna. Att köra 50 på 100 väg är lite åt andra extremen, dock tillåtet t.o.m. mopedbilar på vissa 2+1).
Det finns många som får köra i 150 på 100-väg i Sverige, framför allt blåljuspersonal.P Pin skrev:
En del av dessa är deltidsbrandmän, så bara för att det inte är en flång ny V90 med blåljus betyder det inte att föraren är olaglig.
Edit: Och inte ens om föraren är olaglig är det en anledning att ligga i vägen. Det här exemplet är en variant på diskussionen om högerregel, där vissa tycks tro att bara för att man kommer från höger så är det fritt fram att blåsa på i 50 utan att se sig för. Det är det inte!
Jo så är det och därför tycker jag man ska släppa förbi alla dom kommer ikapp. Även om det skulle vara en privatperson utan frikort att köra fortare så är det enklast att släppa förbi. Det kan ju även bara någon annan sorts akut situation. Skrev detta för att undvika diskussion om hastighetsöverträdelse, men istället bjöd jag visst upp till det istället.Nyfniken skrev:
det är värre än så.Nyfniken skrev:Det finns många som får köra i 150 på 100-väg i Sverige, framför allt blåljuspersonal.
En del av dessa är deltidsbrandmän, så bara för att det inte är en flång ny V90 med blåljus betyder det inte att föraren är olaglig.
Edit: Och inte ens om föraren är olaglig är det en anledning att ligga i vägen. Det här exemplet är en variant på diskussionen om högerregel, där vissa tycks tro att bara för att man kommer från höger så är det fritt fram att blåsa på i 50 utan att se sig för. Det är det inte!
Trafikförordningens 11 kapitel rekommenderas som lektyr när man har tråkigt.
10 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § första stycket 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 7 kap. 6 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30),
2. i brådskande yrkesutövning av en polisman, bilinspektör, tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller av personal inom Kriminalvården, eller
3. i andra jämförliga trängande fall.
"i andra jämförliga trängande fall" betyder alltså att även du får köra fort som fan om det krävs. sen kan man tycka att det i vissa fall är olämpligt ändå (köra frun som just fårtt en hjärnblödning till sjukhuset i 180), men där alternativet är 30 mil bort.
kontentan är att man inte ska leka trafikpolis och hindra nån som kör i 180 utanför skolan, det är direkt olämpligt.
detta prat om frikort - det finns inget "frikort" det finns lagreglerade tillfällen.P Pin skrev:Jo så är det och därför tycker jag man ska släppa förbi alla dom kommer ikapp. Även om det skulle vara en privatperson utan frikort att köra fortare så är det enklast att släppa förbi. Det kan ju även bara någon annan sorts akut situation. Skrev detta för att undvika diskussion om hastighetsöverträdelse, men istället bjöd jag visst upp till det istället.