339 756 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
Jag har inte alls svårt att se hur man kan "missa" att se en bil som kommer bakifrån i väldigt mycket högre hastighet. Hände mig häromdagen. Däremot håller jag med om - och tänkte själv tanken - att det är att gå ut i vänsterfil i otroligt god tid om man sen hinner gå tillbaka i högerfilen bakom en bil som kör 40-50 km/h långsammare utan att behöva tvärnita.P Pin skrev:Laban som är den enda av oss som var på plats vet iofs bäst hur det gick till och vilka förutsättningar det var. Jag är dock böjd att också ifrågasätta hur en bil så ”plötsligt” kunde komma ikapp. Kanske körde den ännu mycket snabbare än 150 men det tror jag inte, kanske var vägen krokig men det brukar inte tvåfiliga 100 vägar vara.
Om jag förstått situationen rätt så kom den snabbare bilen ikapp Laban innan omkörningen och han avbröt då omkörningen och bytte fil till höger för att släppa förbi den snabbare bilen. Detta är ju helt rätt agerat och totalt fel av den andra föraren att köra om till höger. Men hur kunde Laban inte se detta komma?
Om jag vänder på frågeställningen och den väldigt långsamma bilen som Laban skulle köra om hade bytt fil i god tid för att någon körde 5 km/h längre fram på vägen, hade då denne varit ivägen för Laban eller är det en OK omkörning?
Jag föreställer mig ett scenario där Laban påbörjade omkörningen i onödigt god tid eftersom den snabbare bilen hann ikapp och Laban kunde byta fil tillbaka och det hade gått att slalomköra förbi på fel sida.
Kanske jag missförstått situationen. Kanske Laban blev upphunnen efter omkörningen och då skulle avsluta med att byta till höger fil igen.
Att Laban medvetet blockerade omkörningen kan jag inte läsa i inlägget, snarare genom slarv att titta i backspegeln vilket förnekas av Laban i svaret senare,
(jo jag vet att det inte är tillåtet med 150 i Sverige och kör man så fort får man begripa att andra kör långsammare och kanske inte är beredda på att bli snabbt upphunna. Att köra 50 på 100 väg är lite åt andra extremen, dock tillåtet t.o.m. mopedbilar på vissa 2+1).
Iofs "tvingas" jag numer också påbörja omkörningar på orimligt långt avstånd i och med att min puckade bils puckade adaptiva farthållare sänker farten när jag har 100 meter fram till framförvarande bil. Vill jag inte komma ner i samma hastighet behöver jag antingen ge gas med foten eller byta fil. Enklast att byta fil. Men, puckade farthållare är en annan diskussion...
Räcker det inte att blinka? Nu har inte jag några såna moderniteter, men jag har lånat/provat några nya bilar. Iallafall på Volvo har jag för mig att hastigheten behålls en bit till om man påbörjar omkörningen genom att blinka.T ToRy skrev:
Håller med om farthållaren. Jag kan ställa in vilket avstånd (relativt hastigheten) min bil ska hålla till den framför. Det är bara de två kortaste som inte ger att jag behöver påbörja omkörningen i onödigt god tid. Dessutom r avståndet så stort att andra bilar ibland kommer in mellan mig och bilen den adaptiva farthållaren har låst på.T ToRy skrev:Jag har inte alls svårt att se hur man kan "missa" att se en bil som kommer bakifrån i väldigt mycket högre hastighet. Hände mig häromdagen. Däremot håller jag med om - och tänkte själv tanken - att det är att gå ut i vänsterfil i otroligt god tid om man sen hinner gå tillbaka i högerfilen bakom en bil som kör 40-50 km/h långsammare utan att behöva tvärnita.
Iofs "tvingas" jag numer också påbörja omkörningar på orimligt långt avstånd i och med att min puckade bils puckade adaptiva farthållare sänker farten när jag har 100 meter fram till framförvarande bil. Vill jag inte komma ner i samma hastighet behöver jag antingen ge gas med foten eller byta fil. Enklast att byta fil. Men, puckade farthållare är en annan diskussion...
På de kortaste avstånden blir det istället kraftig inbromsning om jag kommer ikapp någon betydligt långsammare.
Mjukast och mest ekonomiskt att slå av farthållaren och släppa gasen i god tid eller själv välja när jag ska påbörja omkörningen. En del av ovanstående klagomål beror på att jag kör fortare än de flesta på motorvägen. Om man kör tvärtom långsammare än snittet går det nog bra att bara haka på en bil framför med automatiken och sedan inte köra om.
Det testade det, men det var ingen som betalade för blinkersfunktionen så det togs bort, men stolsvärme, elektroniskt motorljud m.m får man hyra på vissa marknader... hoppas att det inte sprider sig tll andra märken.P Pin skrev:
Lite mer bakgrund till mitt inlägg: Körde på en 2+1 väg en förmiddag i januari, det var klart och någon plusgrad. Det var gles trafik och alla körde sakta och försiktigt. Efter att jag mött en saltbil, kommer det ut från en anslutande väg en bil som kör i ca 50 km/h och inte ökade farten. Min tanke är att bilföraren på grund risken för halka tar det lugnt.
Då det inte finns någon bil efter mig kör jag i god tid ut till vänster körfält för att passera.
Plötsligt ökar bilen framför hastigheten lite för att sedan öka lite till. Jag överväger att gå in bakom för att undvika en lång omkörning.
I vänster körfält bakom mig kommer det då en bil i hög hastighet som inte visar några tecken på att sakta. Jag slår på blinkersen och börjar byta fil för att inte bli påkörd. Bilen bakom som påbörjat en omkörning av mig till höger blir mycket upprörd och signalera ilsket på att jag byter fil.
Efter att han kört om mig i höger körfält visar han tydligt vad han tycker om sådana som kör så illa som jag gör.
Då det inte finns någon bil efter mig kör jag i god tid ut till vänster körfält för att passera.
Plötsligt ökar bilen framför hastigheten lite för att sedan öka lite till. Jag överväger att gå in bakom för att undvika en lång omkörning.
I vänster körfält bakom mig kommer det då en bil i hög hastighet som inte visar några tecken på att sakta. Jag slår på blinkersen och börjar byta fil för att inte bli påkörd. Bilen bakom som påbörjat en omkörning av mig till höger blir mycket upprörd och signalera ilsket på att jag byter fil.
Efter att han kört om mig i höger körfält visar han tydligt vad han tycker om sådana som kör så illa som jag gör.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Någonstans hamnade du i limbo där. Dels i vänsterfil för omkörning av en accelererande bil, dels så långt från denna att det gick att köra om dig till höger.
Jag kan förstå frustrationen hos den upphinnande, även om jag inte försvarar hans beteende. På 2+1-vägar tycker jag att man har ett ansvar att vara distinkt i sina omkörningar.
Jag kan förstå frustrationen hos den upphinnande, även om jag inte försvarar hans beteende. På 2+1-vägar tycker jag att man har ett ansvar att vara distinkt i sina omkörningar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Om man blir överraskad av att något "plötsligt" kommer ifatt bakifrån så anser jag att man tittar i backspegeln för sällan.
Jag har läst någonstans att var tionde sekund ska man kolla i backspegeln. Det innebär att om jag kör 90 km/h och någon annan närmar sig i 180 km/h så hinner jag köra 250 meter (och den andra således 500 m) innan de är ikapp. På en väg där man kan köra 90 km/h (eller för den delen 180 km/h) lär man se minst 250 meter bakåt i varje enskilt tillfälle eftersom sådana vägar sällan är särskilt kurviga eller fyllda med krön). Så man borde inte behöva bli överraskad.
Personligen tycker jag var 10:e sekund är på tok för sällan. Jag vill veta var övrig trafik är så jag tittar betydligt oftare än så.
Jag har läst någonstans att var tionde sekund ska man kolla i backspegeln. Det innebär att om jag kör 90 km/h och någon annan närmar sig i 180 km/h så hinner jag köra 250 meter (och den andra således 500 m) innan de är ikapp. På en väg där man kan köra 90 km/h (eller för den delen 180 km/h) lär man se minst 250 meter bakåt i varje enskilt tillfälle eftersom sådana vägar sällan är särskilt kurviga eller fyllda med krön). Så man borde inte behöva bli överraskad.
Personligen tycker jag var 10:e sekund är på tok för sällan. Jag vill veta var övrig trafik är så jag tittar betydligt oftare än så.
Jag var nog lite ouppmärksam efter ha kört i fyra mil utan att se en enda bil bakom eller framför, bara någon enstaka mötande.Fairlane skrev:Om man blir överraskad av att något "plötsligt" kommer ifatt bakifrån så anser jag att man tittar i backspegeln för sällan.
Jag har läst någonstans att var tionde sekund ska man kolla i backspegeln. Det innebär att om jag kör 90 km/h och någon annan närmar sig i 180 km/h så hinner jag köra 250 meter (och den andra således 500 m) innan de är ikapp. På en väg där man kan köra 90 km/h (eller för den delen 180 km/h) lär man se minst 250 meter bakåt i varje enskilt tillfälle eftersom sådana vägar sällan är särskilt kurviga eller fyllda med krön). Så man borde inte behöva bli överraskad.
Personligen tycker jag var 10:e sekund är på tok för sällan. Jag vill veta var övrig trafik är så jag tittar betydligt oftare än så.