Pff… Sonos funkar bra hemma hos mig 99,9% av tiden. Och ljudet är helt ok trots att jag har haft min audiofila period med dynaudio contour s3.4 och Hegel H300 med både dyra DACar. Plus att jag höll på med akustikkorrigering med absorbenter. Som bakgrundsljud har jag svårt att hitta ngt bättre som är så lättlyssnat som Sonos är.

Seså, fixa era nätverk nu och lyssna på lite härlig musik istället.

• Gilla
granis70 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Som medelålders har man också upplevt "riktigt" ljud och förfasas av dagens komprimerade "oljud" på burk. ;)
Men en familjemedlem önskar ikeavarianten av dessa i julklapp så man kanske får vika sig.:thinking:
Ikea Sonos låter ju inte som riktigt ljud, har man minst 2 blir det ok som rumsljud. Jag kör en Sonos connect till Tag Mclaren audio förförstärkare och slutsteg med PMC golvhögtalare när det skall spelas med aktiv lyssning ;)

Dudeish TrollMann skrev:
Jag har ett 10'tal Sonos produkter och jag har fått mitt 100% stabilt genom:
  • Enheter med kabel måste man gå in i appen och slå av WIFI på, annars kommer de att använda wifi / egen mesh istället
  • Använd en bridge ifall du har flera AP. Sonos kan bara koppla sig till en AP även ifall du har mesh eller flera ap med samma ssid / pw. Ge upp och köp en bridge så funkar det på en gång
  • Vad du än gör, se till att ingen Sonos produkt använder ditt WIFI. Eftersom de skapar ett eget meshnät också så kommer du få problem ganska snabbt med hackigt ljud samt enheter som trillar bort
Jag har 4 Ikea Sonos, 2 Play 5, 2 Play 3, en Amp och en connect och allt lirar helt utan problem utspritt i huset. Jag hade stora problem när jag blandade kabel med Sonos produkter som gick på WIFI vilket i princip inte gick att lösa
Var stänger du av wifit ?

slaskman slaskman skrev:
Var stänger du av wifit ?
Jag går in i appen och stänger av WIFI på sonos enheten, annars kommer den använda WIFI istället för kabeln och det blir ju inte bra. Sedan säkerställer jag att de enheter som inte har kabel ansluter via boost och inte wifi. Det är just sonos implementation av WIFI som är problemet, iaf för mig. Efter det så fungerar Sonos 100% stabilt, även med alla enheter igång samtidigt.

Dudeish TrollMann skrev:
Jag går in i appen och stänger av WIFI på sonos enheten, annars kommer den använda WIFI istället för kabeln och det blir ju inte bra. Sedan säkerställer jag att de enheter som inte har kabel ansluter via boost och inte wifi. Det är just sonos implementation av WIFI som är problemet, iaf för mig. Efter det så fungerar Sonos 100% stabilt, även med alla enheter igång samtidigt.
Får det här rätt på mitt system är jag skyldig dig en digital pilsner !

• Gilla
Dudeish
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Får det här rätt på mitt system är jag skyldig dig en digital pilsner !
Håller tummarna!

engs
Har bara en gammal Sonos Connect mot S1. Kör på WiFi men har en bridge nånstans i hyllorna.

Det händer att Sonosen plötsligt inte vill fungera, kollar man från nätverket ser allt bra ut men kan inte komma åt den från appen. Norsk reset av sonosen hjälper inte. Men kör man en reconnect av sonosen i UniFi så hoppar allt igång igen.
Kanske ½års mellanrum eller så i snitt eller så det inträffar, men kanske värt att koppla upp mot bridge igen? Den har nog samlat damm i +5år eller så.

När jag köpte prylarna var en bridge nödvändig om man skulle köra utan nätverkskabel, flera år senare som de gick över till att också fungera över WiFi. Har för mig de då tom rekommenderade det.

engs engs skrev:
Har bara en gammal Sonos Connect mot S1. Kör på WiFi men har en bridge nånstans i hyllorna.

Det händer att Sonosen plötsligt inte vill fungera, kollar man från nätverket ser allt bra ut men kan inte komma åt den från appen. Norsk reset av sonosen hjälper inte. Men kör man en reconnect av sonosen i UniFi så hoppar allt igång igen.
Kanske ½års mellanrum eller så i snitt eller så det inträffar, men kanske värt att koppla upp mot bridge igen? Den har nog samlat damm i +5år eller så.

När jag köpte prylarna var en bridge nödvändig om man skulle köra utan nätverkskabel, flera år senare som de gick över till att också fungera över WiFi. Har för mig de då tom rekommenderade det.
En enhet fungerar bra med WIFI, ifall AP är inställt med parametrar som Sonos tycker om. Problemet börjar när man har flera enheter, blandar wifi och kabel samt har enheter utspridda. Då är min lösning den du skall använda :)

Varför står det Stereoprylar i rubriken ??
Var hemma hos en som hade Sonos i hela huset, nen nått stereoljud hörde jag inte.

• Gilla
slaskman
  • Laddar…
Dudeish TrollMann skrev:
En enhet fungerar bra med WIFI, ifall AP är inställt med parametrar som Sonos tycker om. Problemet börjar när man har flera enheter, blandar wifi och kabel samt har enheter utspridda. Då är min lösning den du skall använda :)
Ett glas öl med pommes frites med jalapeño och dressing på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Meschnåtverk med stabil uppkoppling inhandlat bara för att stödja sonosskiten. Alla enheter (2) kablade mot puck
MESH. Mesh via Wifi-puckar är inte en lösning utan en del av ditt problem. Anslut en av dina Sonos med en kabel till en riktig router, inga meshhopp, och konfigurerar så de övriga använder denna via SonosNet istället för Wifi.

• Gilla
Earplugged
  • Laddar…
Sonos kör ju ett grymt uppgraderingsprogram, jag fick 30% rabatt på ett system med Arc+Sub+2 st one. 7000 kr rabatt typ.

Ser att många köper detta och liknande paket och sen lägger ut på blocket till obefintlig rabatt mot nypris. Verkar funka, grymma andrahandspriser på Sonos.

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Sonos kör ju ett grymt uppgraderingsprogram, jag fick 30% rabatt på ett system med Arc+Sub+2 st one. 7000 kr rabatt typ.

Ser att många köper detta och liknande paket och sen lägger ut på blocket till obefintlig rabatt mot nypris. Verkar funka, grymma andrahandspriser på Sonos.
Det är för det är samma klientel som köper iphones. Iphones har också högt andrahandsvärde. Två produktsegment med många idioter helt enkelt.

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är för det är samma klientel som köper iphones. Iphones har också högt andrahandsvärde. Två produktsegment med många idioter helt enkelt.
Nu dömer du väl halva befolkningen.
Visst är det lättast att följa flocken och göra som "alla andra". Det är normalt.
/skickat från min samsung

imported_Benno imported_Benno skrev:
Nu dömer du väl halva befolkningen.
Visst är det lättast att följa flocken och göra som "alla andra". Det är normalt.
/skickat från min samsung
99.9% är idioter. Så de flesta Androidanvändare är idioter också ;)

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.